Hallo,
De verwarming van mijn 440 GL uit 1989 (carburateur moter) wil niet meer op temperatuur komen. Het blijft bij een beetje lauwe wind... toch erg jammers als de winter er aan komt. Nu heb ik veel tips gezien op dit forum en geen van hen werkt echt bij mij. (Ook de thermostaat niet) Misschien kan het volgende duidelijkheid verschaffen:
-de klep verschuift goed
-De koelvloeistof loopt goed door (ontluchtingsnippel nooit kunnen vinden)
-Er komt een pijpje uit het schutbord waar, als de blower aanstaat, lucht uitkomt. (geen idee waar deze voor is. Moet hier een slangetje op ergens naar toe?)
-De moter komt niet verder op tempereatuur dan ongeveer 1/4 van de temp-meter. Ook s'zomers niet.
wie kan mij hiermee helpen..
Patrick
verwarming
-
- 2nd Gear member
bij mij werdt hij ook soms lauw.
gewoon eerst water erin en dat eruit knallen met de compressor gaat perfect.
gewoon eerst water erin en dat eruit knallen met de compressor gaat perfect.
If everything seems under control, you're not going fast enough ...Mario andretti.
If nothing breaks increase the boost
If nothing breaks increase the boost
- volvo440dl
- 2nd Gear member
Dat je motor niet op temperatuur komt (1/4) vind ik wel heel weinig. Dan komt er inderdaad ook alleen maar "lauwe" lucht uit de roosters. De oudere carburateurmodellen moeten toch zeker op de helft komen.
De thermostaat in een pan kokend water leggen helpt niet als deze reeds geopend is. Misschien een overbodige vraag, maar hoe heb je geconstateerd dat de thermostaat in orde is?
Ontluchtingsnippel koelsysteem zit in de kachelslang vlak bij de carburateur.
De thermostaat in een pan kokend water leggen helpt niet als deze reeds geopend is. Misschien een overbodige vraag, maar hoe heb je geconstateerd dat de thermostaat in orde is?
Ontluchtingsnippel koelsysteem zit in de kachelslang vlak bij de carburateur.
Volvo 440 dl 1992, 308.000 km!
Half lederen int., middenarmsteun, binnenverl. met kaartleeslampjes, lm velgen, spoiler, geblindeerd, originele accu- economymeter & oude type buitenspiegels-koplampen-grille.
http://www.volvo440.hyves.nl
Half lederen int., middenarmsteun, binnenverl. met kaartleeslampjes, lm velgen, spoiler, geblindeerd, originele accu- economymeter & oude type buitenspiegels-koplampen-grille.
http://www.volvo440.hyves.nl
- pjabman
- 1st Gear member
Geen idee waarom hij niet op temp komt idd. Kan ik daar ook iets aan doen? Het is idd een auto met het eerste Solex-CISAK carburateurmodel, die zonder extra vlotterkamerbeluchting.
Ik heb er 2 andere thermostaten ingedaan, en deze hadden geen effect. Aangenomen dat de kans miniem is dat ze alledrie kapot zijn, neem ik aan dat het niet aan de thermostaat ligt.
ik zal nog eens zoeken naar die ontluchtingsnippel. Is een een tussenstukje op de slang of zit het op het blok?
Ik heb er 2 andere thermostaten ingedaan, en deze hadden geen effect. Aangenomen dat de kans miniem is dat ze alledrie kapot zijn, neem ik aan dat het niet aan de thermostaat ligt.
ik zal nog eens zoeken naar die ontluchtingsnippel. Is een een tussenstukje op de slang of zit het op het blok?
- pjabman
- 1st Gear member
Geen ontluchtingsnippel gevonden. Maar dan ook nergens. In het technisch handboek (Kluwer) staat deze ook nergens vermeld. Wel een lek in de radiateur gevonden. 'nieuwe' van de sloop ingezet. En Hopla.... Daar was de warme lucht weer. Ondertussen ook een modernere carburateur ingezet. Eentje met dubbele vlotterkamerbeluchting. (dit haalde het stotteren van de moter bij constante snelheid weg. vast een erg vuile carb). Maar goed. Het verwarmingsprobleem is opgelost. Nu alleen de vraag (want het is geen probleem) waarom de moter nooit op zo'n 90 graden komt maar op de +/- 50 blijft steken. Maar dat is misschien iets voor een andere keer.