Goedenavond allen,
Ik heb een vraagje.
Sinds een week of drie merk ik dat mijn V50 op een rit van 60 KM wel 2 x begint met regenereren. Tijdens dit proces gaat mijn brandstof verbruik flink omhoog en rijdt de auto schokkerig. Ook is het soms het geval dat wanneer ik flink doortrek op de invoegstrook het motormanagement lampje begint te branden en het lijkt als het vermogen minder is. Deze storing verdwijnt dan binnen een paar minuten uit zichzelf.
Ik heb met mijn garage gebeld en deze geeft aan dat de roetfilter vervangen moet worden. Deze is eerder vervangen bij een KM stand van 130.000. Ik zit inmiddels op 258.000. Aangezien ik begrepen heb dat de interval 120.000 is zou dit het probleem kunnen zijn.
Punt is, ik lees ook heel veel over een vervuilde of defecte EGR klep die mijn inziens dezelfde symptomen vertoont qua rijgedrag.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan adviseren of het slim is de roetfilter te vervangen aan de hand van deze probleemomschrijving?
Ik zou het balen vinden dat nadat de roetfilter is vervangen het probleem nog steeds niet is verholpen, zeker aangezien het een vrij dure ingreep is.
Verder kan ik er aan toevoegen dat ik dagelijks zon 120 snelwegkilometers pak qua woon-werkverkeer.
Ik check dagelijks mijn oliepijl en merk tot nu toe dat deze niet is gestegen.
Ik rij een V50 2.0D uit 2009.
Alvast dank voor de hulp.
Groet,
Stefan
vervangen roetfilter
- saf
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 02.12.2017 - 13:39
- Contacteer:
Volvo V50 2.0D R-Design
Suzuki Swift 1.6 Sport
Suzuki Swift 1.6 Sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Alleen vida kan je hier uitsluitsel over geven.
Maar 120k voor een roetfilter is dat niet wat kort?
Die van mij zit er 240k onder en na het regenereren zit er nog maar een paar gram in het filter.
Rij je veel korte stukje? Dat is ook niet bevorderlijk voor je filter Maar mss zou en keer geforceerd regenereren uitkomst kunnen bieden? Bij 100 gram zou ie echt klaar en zijn en niet meer te redden.
Succes hoop dat het meevalt!
Maar 120k voor een roetfilter is dat niet wat kort?
Die van mij zit er 240k onder en na het regenereren zit er nog maar een paar gram in het filter.
Rij je veel korte stukje? Dat is ook niet bevorderlijk voor je filter Maar mss zou en keer geforceerd regenereren uitkomst kunnen bieden? Bij 100 gram zou ie echt klaar en zijn en niet meer te redden.
Succes hoop dat het meevalt!
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Waarom niet gewoon netjes elke 120.000km het roetfilter vervangen?
Deze filters verzadigen gewoon en zijn niet oneindig te regenereren.
En verstopt roetfilter kan zelfs je turbo om zeep helpen.
Deze filters verzadigen gewoon en zijn niet oneindig te regenereren.
En verstopt roetfilter kan zelfs je turbo om zeep helpen.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1156
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Roetfilters hebben inderdaad niet het eeuwige leven, maar horen in principe (veel) langer mee te gaan dan 120 dkm. Er is volgens mij ook niet in het onderhoudsschema meegenomen dat elke 120 dkm het roetfilter vervangen moet worden. Als een roetfilter verstopt is al na 120 dkm dan heeft dat waarschijnlijk een andere oorzaak dan het roetfilter zelf. Inderdaad een EGR-klep die (gedeeltelijk) open blijft staan en dus veel roet de motor in laat gaan. Dit kan zeker de storingen verklaren die je hebt (MM-lampje en minder vermogen bij door trekken) én een vroeg verstopt roetfilter. Andere oorzaken kunnen bijvoorbeeld versleten verstuivers of een defecte LMM zijn. Hierbij wordt ook veel roet gemaakt. Zie bijvoorbeeld: https://www.mijngrossier.nl/roetfilters ... problemen/
Beste is inderdaad uit laten lezen door iemand die er verstand van heeft en dus de juiste diagnose stelt. Door de telefoon vertellen dat het roetfilter vervangen moet worden is, vind ik, geen goede diagnose stellen. Ik zou ook niet te lang zo blijven doorrijden.
Een roetfilter hoeft ook al is deze verstopt niet vervangen te worden. Ze kunnen tegenwoordig prima gereinigd worden, zelfs zonder demonteren. Google maar eens op "roetfilter reinigen".
Succes en laat even weten wat er aan de hand is/was!
Beste is inderdaad uit laten lezen door iemand die er verstand van heeft en dus de juiste diagnose stelt. Door de telefoon vertellen dat het roetfilter vervangen moet worden is, vind ik, geen goede diagnose stellen. Ik zou ook niet te lang zo blijven doorrijden.
Een roetfilter hoeft ook al is deze verstopt niet vervangen te worden. Ze kunnen tegenwoordig prima gereinigd worden, zelfs zonder demonteren. Google maar eens op "roetfilter reinigen".
Succes en laat even weten wat er aan de hand is/was!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Het roetfilter van vrouwlief haar C30 2.0d had ook een levensduur van 120.000km.
Is nog wel iets te verlengen door hem via bijvoorbeeld de dealer/ specialist te laten regenereren, maar eens is de koek op.
Er zijn tegenwoordig ook bedrijven die de filters kunnen reinigen middels een bepaalde procedure, scheelt nogal in de kosten
Is nog wel iets te verlengen door hem via bijvoorbeeld de dealer/ specialist te laten regenereren, maar eens is de koek op.
Er zijn tegenwoordig ook bedrijven die de filters kunnen reinigen middels een bepaalde procedure, scheelt nogal in de kosten
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1156
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik had gekeken voor onze C70 D3 en hier geen vervangingsinterval voor het roetfilter in het onderhoudsschema en dus pas vervangen/reinigen als het nodig is. Voor de 2.0D staat er echter inderdaad elke 120 dkm dat er iets met het roetfilter moet gebeuren + een redelijk hoog bedrag voor de beurt; zal dus inderdaad wel vervangen van het filter zijn. Is wel erg snel, al na 120 dkm en zal wellicht te maken hebben met een kleine capaciteit van het filter. Goed(koper) alternatief is inderdaad laten reinigen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Een maatje van me heeft daar ook last van bij zijn 206 HDi 1.6 diesel. Die rijdt ook te weinig en veel te veel korte stukken.
Zodra hij een weekje vakantie heeft en hij flink door rijdt dan is alles weer schoon geblazen.
Zijn garage zei rij maar is een flink stuk met 140 - 160 op de autobaan of een stuk 100 - 120 in zijn 4 ipv 5.
Dan brandt alles vanzelf schoon en dat helpt nu al een paar jaar.
Weet niet of dit ook helpt bij een Volvo natuurlijk.
Zodra hij een weekje vakantie heeft en hij flink door rijdt dan is alles weer schoon geblazen.
Zijn garage zei rij maar is een flink stuk met 140 - 160 op de autobaan of een stuk 100 - 120 in zijn 4 ipv 5.
Dan brandt alles vanzelf schoon en dat helpt nu al een paar jaar.
Weet niet of dit ook helpt bij een Volvo natuurlijk.

----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
De roetfilters van de oude PSA diesels 1.6d en de 2.0d (handgeschakeld) moeten elke 120.000km vervangen worden.Ferrari schreef: ↑26.05.2020 - 09:23 Ik had gekeken voor onze C70 D3 en hier geen vervangingsinterval voor het roetfilter in het onderhoudsschema en dus pas vervangen/reinigen als het nodig is. Voor de 2.0D staat er echter inderdaad elke 120 dkm dat er iets met het roetfilter moet gebeuren + een redelijk hoog bedrag voor de beurt; zal dus inderdaad wel vervangen van het filter zijn. Is wel erg snel, al na 120 dkm en zal wellicht te maken hebben met een kleine capaciteit van het filter. Goed(koper) alternatief is inderdaad laten reinigen.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Kan je de roetfilter niet laten uit programmeren en daarna weglaten?
Of krijg je dan problemen met je uitstoot bij de APK?
Of krijg je dan problemen met je uitstoot bij de APK?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Naast eventuele uitstoot mis je ook visueel iets onder de auto.
Dan zou je het roetfilter door moeten boren zodat hij nog altijd onder de auto zit.
Anders weet je direct dat je de klos bent.
Dan zou je het roetfilter door moeten boren zodat hij nog altijd onder de auto zit.
Anders weet je direct dat je de klos bent.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Kurt1975
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
- Locatie: Hasselt
Een moderne diesel met verwijderd/ onklaar gemaakt roetfilter stoot tot 1000 keer meer fijn stof uit als met roetfilter. Als milieubarbaar is het een mogelijkheid, maar voor een normaal denkend mens...
Bijgevoegd een interessant artikel hieromtrent.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/20 ... envatting/
En ik weet nog van mijn 2.0D's dat die om de 60k een additief nodig hadden en om de 120K een nieuw filter. Dit was anders bij de D4 en D3, die onderhoudsvrij zijn.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij mijn S60 hebben we hem wel onklaar gemaakt, geeft bij dat blok vaak ellende.
Nu de Pajero is hij ook onderhoudsvrij en voor zover ik heb gelezen zijn er geen rare verhalen omtrent het filter en blijft hij er ook gewoon werkend tussen zitten.
Nu de Pajero is hij ook onderhoudsvrij en voor zover ik heb gelezen zijn er geen rare verhalen omtrent het filter en blijft hij er ook gewoon werkend tussen zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Zolang alle grote (Cruise en Container etc.) zeeschepen op stookolie varen, wat het absolute restproduct is bij de verwerking van ruwe olie.
En we hier in NL aan die stookolie nog allerlei afval mogen bij mengen, dan kan 1 wel of niet uitgeschakeld roetfiltertje de wereld niet redden.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Tot 1000x meer fijnstofuitsoot is ook bullshit als je het in de context zet. Je moet fabrieksaf onrealistische testwaarden niet gaan vergelijken met de praktijk. Mijn 2.0D zonder werkend DPF is echt geen roetmonster. Tweemaal RDW-steekproef gehad met uitstootmetingen waarvan de resultaten niet minder waren dan een 2.0d met werkend roetfilter. Daarbij veroorzaakt een DPF nano-deeltjes die veel schadelijker zijn, maar waar verder (nog) geen onderzoek naar gedaan wordt.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Dat is bangmakerij, hou je gewoon bij de feiten. Ik ken de wet- en regelgeving inclusief APK-richtlijnen voor keurmeesters omtrent roetfilters. Er zijn voorlopig nog helemaal geen middelen voorhanden om interne controle van het roetfilter verplicht te stellen. Zonder foutmeldingen en met een zichtbaar aanwezig DPF nlijft het voorlopig gewoon goedkeur. Daarnaast is het heel eenvoudig om je kentekenbewijs om te zetten naar Euro 3 voor deze types en kun je het DPF verwijderen. Je betaalt uiteraard dan wel veel meer wegenbelastinf, maar onverkoopbaar is je auto dan zeker niet. Tegen de tijd dat dit soort diesels onverkoopbaar zijn, is de restwaarde sowieso al nul.
Volvoless, nu Golf VII
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Dat is een vergelijking die kant nog wal raakt.corsa_gsi schreef: ↑27.05.2020 - 08:21Zolang alle grote (Cruise en Container etc.) zeeschepen op stookolie varen, wat het absolute restproduct is bij de verwerking van ruwe olie.
En we hier in NL aan die stookolie nog allerlei afval mogen bij mengen, dan kan 1 wel of niet uitgeschakeld roetfiltertje de wereld niet redden.
Fijnstof uitstoot is schadelijk voor mens en dier die dit in de nabijheid van het voertuig inademen. Niet zozeer voor het milieu in het algemeen.
De genoemde schepen varen op open zee, niet in de binnenstad. En in havens moeten ze meestal op lichtere oliesoorten varen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13762
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
laat ik nu iets af weten van restwaarde van euro 2, 3 en 4, die zijn nu al onverkoopbaar, ook voor export .WYD schreef: ↑27.05.2020 - 18:45Dat is bangmakerij, hou je gewoon bij de feiten. Ik ken de wet- en regelgeving inclusief APK-richtlijnen voor keurmeesters omtrent roetfilters. Er zijn voorlopig nog helemaal geen middelen voorhanden om interne controle van het roetfilter verplicht te stellen. Zonder foutmeldingen en met een zichtbaar aanwezig DPF nlijft het voorlopig gewoon goedkeur. Daarnaast is het heel eenvoudig om je kentekenbewijs om te zetten naar Euro 3 voor deze types en kun je het DPF verwijderen. Je betaalt uiteraard dan wel veel meer wegenbelastinf, maar onverkoopbaar is je auto dan zeker niet. Tegen de tijd dat dit soort diesels onverkoopbaar zijn, is de restwaarde sowieso al nul.
Er is nu al 'n regelgeving die 'n keurmeester zou moeten respecteren ipv eromheen manoeuvreren..
Op die manier maak je ook misbruik van privileges
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik werk regelmatig met dieselmotoren in gesloten ruimtes en je merkt gelijk als er weer zo'n voor-oorlogs ding de hal binnen rolt.