Dit weekend kwam een vriend langs die toevalligerwijs onlangs ook een XC70 had gekocht. De zijne stond gebroederlijk naast de mijne, en we keken er op een bepaald moment vanaf een afstandje (met 1,5m tussenruimte uiteraard

We checkten de wielen en banden; identiek, dus dat was het niet. Nee; het leek wel of zijn veren (en dus ook schokbrekers) langer waren, want er was gewoon een grotere ruimte tussen de bovenkant van zijn banden en de wielkasten dan bij de mijne.
Mijn beestje is een V70 XC uit 2001, de zijne is een XC70 uit 2004. Behalve de motor en bak (ik heb een handgeschakelde 2.4T, en hij heeft een 2.5T automaat) en de AWD koppeling (de mijne een Visco, de zijne (waarschijnlijk) een Haldex) zijn ze op het oog identiek.
Het lijkt me dat een lagere stand een (klein) voordeel kan opleveren voor wat betreft CW-waarde, maar ik vind het hoger staan er eigenlijk wel stoerder uitzien.
Dus is er een verschil tussen MYs voor wat betreft de ophanging? Was dit een optie of instelling af-fabriek? Of is mijn (net iets oudere) ophanging gewoon volledig aan vervanging toe?