V60 T4 of 2.0T?

Plaats reactie
Basso79
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.07.2020 - 18:34

Hallo,

Jarenlang heb ik rondgereden in meerdere 'roffels' (850 GLT) en na een slippertje met een Seat Leon wordt het weer tijd voor een degelijke maar sportieve Zweed. Het liefst ga ik voor een 850 T5R of V70R (classic), maar vrouwlief wil toch wat 'nieuwers' en iets kleiners. Na wat wikken en wegen zijn we uitgekomen op de V60 (1e editie met benzinemotor). Om het budget nog enigszins binnen de perken te houden, komen we uit op een T4 of 2.0T. Laatstgenoemde heeft uiteraard wat meer koppel en 23 pk extra vermogen, maar het verschil is niet enorm groot en ik vraag me af of je dit ook merkt in het dagelijks gebruik? Bovendien is de 2.0T na een jaar ook weer uit het gamma gehaald en is dus alleen beschikbaar in de oudste modellen.

Heeft iemand ervaring met beide type motoren die hier iets meer over kan vertellen? En zouden jullie voor een 2.0T uit 2010 gaan of een iets nieuwer bouwjaar met een T4? Eventueel zou je de T4 bijvoorbeeld ook kunnen kietelen naar de 200 paarden zodat het verschil nagenoeg verdwenen is?

Kortom, genoeg vragen van een bijna V60 eigenaar :) Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Bas
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Het grootste verschil zit hem in het feit dat de T4 een 1.6 liter en de 2.0T een 2 litermotor is. De T4 kan wel getuned worden naar 190-200pk en komt daarmee bijna op 2.0T waarden, maar mist dan wel wat koppel en souplesse. Als je bijvoorbeeld van plan bent een flinke caravan er achter te hangen zou ik zeker de 2.0T prefereren. Feitelijk is de 2.0T een gedowntunede T5 motor, dus die is eenvoudig naar T5 waarden terug te tunen (240-245pk).

Ik heb zelf enkele jaren met een erg fijne 2011 V60 2.0T gereden, voorzien van alle toeters en bellen, die nu bij mijn ouders 'woont' (deze komt binnenkort waarschijnlijk te koop!). Geen idee welke specs je zoekt en welk budget je hebt, maar bij interesse moet je me maar even pm-en. Je kunt de auto en de historie vast bekijken in mijn eigen topic: viewtopic.php?f=85&t=52945

Hoe dan ook veel plezier en succes bij je zoektocht!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ga proefritjes maken! Alleen dan weet je of je de 2.0T voor jou fijner is.
Ik vind de T4 snel genoeg, maar als jij eigenlijk een R wil hebben is het wel heel aantrekkelijk om een 2.0T te kietelen naar 250pk.
In de basis is het verschil niet zo groot. Je moet een fijnproever zijn om 10% verschil in vermogen te merken en daarbij is de 2.0T enkele tientallen kilo's zwaarder, waardoor de PK/kg verhouding maar iets van 5% beter is.
Mijn broer heeft een V70 2.0T en de eerste indruk is niet een veel snellere auto dan mijn T4.

Nu met de 100km/u is de T4 wel duidelijk zuiniger. Heb nu 2x meer dan 1000km op een tank gehaald. Boven de 130 maakt het niet veel uit, dan zuipen ze allebei.
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Beide zijn geen Volvo motoren, toch?
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

1999cc = Ford.
Basso79
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.07.2020 - 18:34

Bedankt voor al jullie reacties! Vandaag een proefrit gemaakt in een zwarte T4 summum en eigenlijk waren we direct verkocht. Wat rijdt dat ding heerlijk zeg! Het voelde voor ons beiden direct alsof we hem al jaren hadden, zeer fijn en vertrouwd. En rap genoeg voor onze wensen.

Dank Volvolof voor je uitleg, ik voel me nu wat minder rot over het niet aanschaffen van een T5 ;)
Karic
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27

Ik ga maandag een proefrit maken in een 2010 S60 2.0T (200pk) en vroeg me af of dit nou een distributieriem heeft of ketting? Kan niet echt veel erover vinden online.
Ben een beetje allergisch geworden voor ketting aangezien ik er veel rare en enge verhalen erover heb gelezen.

Dit is de volvo in kwestie: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... =mympBuyer

Heb zelf een Punto Evo gehad (1.3 jtd) waarbij de ketting geknapt is bij de 180.000
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Karic schreef: 19.07.2020 - 00:25 Ik ga maandag een proefrit maken in een 2010 S60 2.0T (200pk) en vroeg me af of dit nou een distributieriem heeft of ketting? Kan niet echt veel erover vinden online.
Ben een beetje allergisch geworden voor ketting aangezien ik er veel rare en enge verhalen erover heb gelezen.

Dit is de volvo in kwestie: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... =mympBuyer

Heb zelf een Punto Evo gehad (1.3 jtd) waarbij de ketting geknapt is bij de 180.000
De Ford Ecoboost motoren (1.6 T3, T4 en 1999cc 2.0T, T5) hebben een riem die gesmeerd wordt door de motorolie. Daardoor zou die levenslang meegaan. Van andere merken heb ik al wel gehoord dat je dan moet oppassen met olie die niet aan spec voldoet, additieven aan de olie en ook brandstof in de olie (Diesels met Roetfilter!) kunnen de levensduur beperken. Ik heb nog niets gehoord over problemen met de ecoboost motoren in Volvo's, maar wellicht weet iemand anders daar meer van. Lijkt me toch niet onverstandig om bij km standen boven de 200k de riem af en toe te laten controleren.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Jelmer de Jong schreef: 17.07.2020 - 22:21 1999cc = Ford.
Eigenlijk is de basis een Mazda blok. Ford heeft er met Cosworth en ook nog een paar Volvo engineers (turbo behuizing) een Ecoboost van gemaakt. De 1.6 is wel helemaal Ford/Cosworth
Karic
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27

Bedankt voor jullie antwoorden, auto is gekocht en rijdt werkelijk waar heerlijk!

Volgens de garage zit er een ketting in... morgen toch maar effe de dealer bellen voor duidelijkheid en gelijk een grote beurt inplannen.
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Karic schreef: 20.07.2020 - 22:06 Volgens de garage zit er een ketting in... morgen toch maar effe de dealer bellen voor duidelijkheid en gelijk een grote beurt inplannen.
Die garage heeft denk ik toch gelijk. Alleen de ecoboost 1.0, 1.5 en 1.6 hebben een riem. Mijn geheugen liet me in de steek.
Maar zelfs sommige garages vergissen zich:
https://www.autobedrijfdewaver.nl/Distr ... -Ford.html
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”