Pagina 1 van 2
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 09.08.2020 - 18:38
door Cavanta
Voordat ik mij meteen begeef in de topics zal ik mij eerst eventjes netjes voorstellen.
Ik ben Cavanta uit Noord-Brabant en na een aantal jaar een Phase 2 V40 uit 2001 gereden te hebben was ik toe aan iets nieuws!
Een tijdje was ik al rustig aan iets aan het zoeken maar er was nog niks moois op mijn pas gekomen.
Totdat er ineens een klassiek verhaal aangeboden werd van een oude man, altijd rustig regen, weinig kilometers en bijna nieuwstaat, yeah right...
Toch besloten om te gaan kijken want voor het geld kon het eigenlijk niet zo netjes zijn, daarbij moest ik ook op een parkeerplaats in Oss naar de auto komen kijken.
Zo gezegd zo gedaan, eenmaal bij de auto bleek deze inderdaad helemaal gaaf te zijn en heb ik deze direct gekocht!
Het is een S40 uit 2007(Modeljaar 2008), Deze heeft de 2.4 motor met de Geartronic bak.
De auto heeft 135.00 KM gelopen en lijkt van binnen en buiten nog bijna nieuw.
De auto is geleverd met een aantal fijne opties:
-Bi xenon lampen
-Verwarmde voorstoelen
-Alarmsysteem
-Parkeersensoren achter
-Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
-Bewegingssensoren
-Hellingshoeksensor
-490 Chameleon Blue Metallic lak
-Regensensor
Momenteel heb ik na de aankoop het volgende gedaan:
-Rolgordijn bij de automaatpook vervangen (Was al gebroken)
-Grote beurt en alle vloeistoffen netjes vervangen
-Geartronic bak laten spoelen bij GS Powerflush (De eigenaar heeft niet gelogen, de olie die er uitkwam was nog bijna zoals hij erin is gegaan)
-Zonnebrilhouder gezocht op de sloop en erin gezet
-Auto geheel laten updaten bij de dealer
Nog op de planning:
-Chippen bij Volvotune volgende maand
-Rechter koplampsproeier vervangen (Komt niet helemaal meer naar boven)
-Rechter knipperlicht van de zijspiegel vervangen (Heeft ooit een tikje gehad waardoor er vocht in komt)
-Bluetooth inbouwen/Radio unit vervangen
-Andere velgen
Ik heb wel al het e.e.a. gelezen over veel voorkomende problemen.
Het lijkt erop dat ik voor de meeste zaken geen dingen zo 123 bij de S40 aan de hand zijn.
Zijn er nog dingen die bij dit model altijd aan te raden zijn om preventief te controleren/te vervangen?
Edit:
Hierbij nog even wat extra foto's

Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 09.08.2020 - 19:44
door jalex_h
Welkom en gefeliciteerd met deze mooie S40! Echt een mazzeltje

Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 11.08.2020 - 09:56
door sequence
Welkom, hele fijne auto met die GT bak! (heb zelf handgeschakeld maar wil toch overstappen....)
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 11.08.2020 - 10:02
door t5power
Prachtbak! Koester de 5 cylinder!
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 11.08.2020 - 12:26
door Marcnij
Welkom en gefeliciteerd met deze prachtige S40.
Meer foto’s (ook van het interieur) zijn welkom

Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 11.08.2020 - 13:20
door lint
Schitterende S40, met de fijne 5 cilinder en automaat, dat wordt genieten.
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 11.08.2020 - 15:05
door Cavanta
Dank allen!
Momenteel ben ik nog even op vakantie, daarna zal ik nog even een aantal foto's erbij zetten!
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 11.08.2020 - 16:01
door Kurt1975
Gaaf kleurtje hé! Zie je niet veel.
Zat ook op mijn V50 destijds.
Fijne wagen om mee te rijden. Zoals gezegd, moet je koesteren!
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 15.08.2020 - 09:50
door matijn
Ik heb de voorganger gehad uit 2004 met GT. Fijne auto om te rijden.
De achterklep is gevoelig voor een storing.
De bedrading kan kapot trekken door het slaan van de kofferbak. De bedrading zit links aan de kofferbak. Ik heb het toen opgelost met een kroonsteentje.
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 17.08.2020 - 12:00
door Cavanta
De auto heeft zich heerlijk gedragen in België!
Alleen nog eventjes de Xenon lampen wat naar boven stellen, deze staan standaard veel te laag naar mijn mening!
Ik heb ook nog eventjes wat foto's toegevoegd!
Weet er trouwens iemand of de projectors van de Xenon lampen er ook makkelijk uitgaan?
Ik heb er al veel van voorbij zien komen van de halogeenlampen, maar of dit ook zo makkelijk gaat bij de Xenon versies weet ik zo niet.
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 17.08.2020 - 23:33
door Volvopel
Nette auto hoor !
Volgens mij heeft Xenon altijd automatische hoogteregeling, weet niet of je daar wat aan kan stellen.
De projectors van de xenonlampen kon ik er bij mijn V50 (Phase 1) net zo makkelijk uit schroeven als halogeen.
Eerst het afdekkapje er af, dan het stekkertje van de ballast er uit trekken, de ballast ongeveer 1/8 slag draaien om ‘m los te klikken, dan kan hij er af.
Daarna de zwart kunststof adapterring losdraaien en eraf pakken, dan kan het lampje er uit.
Dan moet je nog het stekkertje van het printje dat het klepje van het grootlicht bedient (dekt onderste deel reflector af bij dimlicht) voorzichtig loshalen, dit is vrij kwetsbaar.
Daarna kan je de projector losdraaien met 4 torxjes. Dat gaat het makkelijkst met een torx-schroevendraaier, want je hebt niet veel ruimte.
Dan de projector er uit wurmen, beetje friemelen en draaien dan moet het lukken.
Maak de lens aan beide kanten en de reflector goed schoon.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, let op dat je de torxjes niet in de koplampunit laat vallen.
Bij mij gaf de auto na het schoonmaken een veel scherper lichtbeeld.
Omdat het linkerlampje af en toe uitviel en ‘storing dimlicht’ gaf, had ik al twee nieuwe lampjes besteld, Osram Nightbreaker Laser.
Op weg naar m’n sleutelplek kreeg in die storing ook weer, maar nu werkte de rechter niet meer. Die bleek helemaal uit elkaar geklapt !
Na het schoonmaken konden dus meteen de nieuwe lampjes er in gezet, wat een wereld van verschil !
Veel meer bereik dan de oude lampjes.
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 18.08.2020 - 08:22
door Marcnij
Volvopel schreef: ↑17.08.2020 - 23:33
Nette auto hoor !
Volgens mij heeft Xenon altijd automatische hoogteregeling, weet niet of je daar wat aan kan stellen.
De projectors van de xenonlampen kon ik er bij mijn V50 (Phase 1) net zo makkelijk uit schroeven als halogeen.
Eerst het afdekkapje er af, dan het stekkertje van de ballast er uit trekken, de ballast ongeveer 1/8 slag draaien om ‘m los te klikken, dan kan hij er af.
Daarna de zwart kunststof adapterring losdraaien en eraf pakken, dan kan het lampje er uit.
Dan moet je nog het stekkertje van het printje dat het klepje van het grootlicht bedient (dekt onderste deel reflector af bij dimlicht) voorzichtig loshalen, dit is vrij kwetsbaar.
Daarna kan je de projector losdraaien met 4 torxjes. Dat gaat het makkelijkst met een torx-schroevendraaier, want je hebt niet veel ruimte.
Dan de projector er uit wurmen, beetje friemelen en draaien dan moet het lukken.
Maak de lens aan beide kanten en de reflector goed schoon.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, let op dat je de torxjes niet in de koplampunit laat vallen.
Bij mij gaf de auto na het schoonmaken een veel scherper lichtbeeld.
Omdat het linkerlampje af en toe uitviel en ‘storing dimlicht’ gaf, had ik al twee nieuwe lampjes besteld, Osram Nightbreaker Laser.
Op weg naar m’n sleutelplek kreeg in die storing ook weer, maar nu werkte de rechter niet meer. Die bleek helemaal uit elkaar geklapt !
Na het schoonmaken konden dus meteen de nieuwe lampjes er in gezet, wat een wereld van verschil !
Veel meer bereik dan de oude lampjes.
Afstellen kan zeker wel, gewoon op de zelfde manier als lampen zonder automatische hoogte regeling.
Ik had in mijn C70 Philips X-Treme Vision Xenon lampen van lichtex.de
Geven meer licht dan OEM
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 18.08.2020 - 08:58
door mees
Deze uitvoering/kleur etc is wel heel mooi.
Veel plezier hier op het forum!
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 18.08.2020 - 18:39
door Cavanta
Volvopel schreef: ↑17.08.2020 - 23:33
Nette auto hoor !
Volgens mij heeft Xenon altijd automatische hoogteregeling, weet niet of je daar wat aan kan stellen.
De projectors van de xenonlampen kon ik er bij mijn V50 (Phase 1) net zo makkelijk uit schroeven als halogeen.
Eerst het afdekkapje er af, dan het stekkertje van de ballast er uit trekken, de ballast ongeveer 1/8 slag draaien om ‘m los te klikken, dan kan hij er af.
Daarna de zwart kunststof adapterring losdraaien en eraf pakken, dan kan het lampje er uit.
Dan moet je nog het stekkertje van het printje dat het klepje van het grootlicht bedient (dekt onderste deel reflector af bij dimlicht) voorzichtig loshalen, dit is vrij kwetsbaar.
Daarna kan je de projector losdraaien met 4 torxjes. Dat gaat het makkelijkst met een torx-schroevendraaier, want je hebt niet veel ruimte.
Dan de projector er uit wurmen, beetje friemelen en draaien dan moet het lukken.
Maak de lens aan beide kanten en de reflector goed schoon.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, let op dat je de torxjes niet in de koplampunit laat vallen.
Bij mij gaf de auto na het schoonmaken een veel scherper lichtbeeld.
Omdat het linkerlampje af en toe uitviel en ‘storing dimlicht’ gaf, had ik al twee nieuwe lampjes besteld, Osram Nightbreaker Laser.
Op weg naar m’n sleutelplek kreeg in die storing ook weer, maar nu werkte de rechter niet meer. Die bleek helemaal uit elkaar geklapt !
Na het schoonmaken konden dus meteen de nieuwe lampjes er in gezet, wat een wereld van verschil !
Veel meer bereik dan de oude lampjes.
Mijn lamp ziet er op dit moment zo uit:
Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal of de lens wat dof/vuil is, is het de moeite waard om deze schoon te maken?
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 18.08.2020 - 19:13
door -KJ-
Schoonmaken levert veel resultaat op in de vorm van extra lichtopbrengst, dus zeker doen. Niet alleen de binnenkant van de lens schoonmaken maar ook de buitenkant., daar zit ook vaak aanslag op. Geen moeilijk klusje en op Youtube zijn meerdere tutorials te vinden. Mooie S40 overigens!
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 19.08.2020 - 08:59
door kawaman
Koplampen afstellen kan idd prima.
Bijgevoegde info komt ook van dit plezierige forum vandaan.
En schoonmaken heeft zeker nut en de lens unit kan er uit, is wel ff pielen, maar het kan.
viewtopic.php?f=75&t=76658&hilit=lens+schoonmaken.
Er moet nog een topic zijn hierover maar die kan ik zo 1,2,3 niet vinden.
Edit: toch gevonden.
viewtopic.php?t=52712&start=20
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 19.08.2020 - 09:16
door Marcnij
kawaman schreef: ↑19.08.2020 - 08:59
Koplampen afstellen kan idd prima.
Bijgevoegde info komt ook van dit plezierige forum vandaan.
En schoonmaken heeft zeker nut en de lens unit kan er uit, is wel ff pielen, maar het kan.
Ik zoek nog ff naar de link hier op het forum.
Ik weet niet wat je hier precies laat zien, maar hoogte afstellen doe je met de lampunit in de auto.
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 19.08.2020 - 09:30
door kawaman
Ja uiteraard, maar dit is om aan te geven waar de stelschroeven zitten.
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 19.08.2020 - 13:31
door Cavanta
Marcnij schreef: ↑19.08.2020 - 09:16
Ik weet niet wat je hier precies laat zien, maar hoogte afstellen doe je met de lampunit in de auto.
Dat gaat toch juist niet bij oem Xenon?
EDIT: Verkeerd gelezen...
Ik ga vandaag eens de lamp eruit halen om te kijken of ik wat kan doen.
Bedankt allemaal alvast!
Voorstellen: S40 2.4 Geartronic
Geplaatst: 19.08.2020 - 15:37
door Cavanta
Nou... ik ben bezig geweest...
Ik krijg de projector er met geen mogelijkheid uitgehaald, het lijkt alsof er een clipje voor de draden voorzit.
Deze wil ik graag heelhouden, maar na een anderhalf uur draaien en proberen heb ik geprobeerd om de lens met een draadje en een doek schoon te maken.
Hiervoor is de lens ietswat uitgesmeerd uiteindelijk...
Iemand enig idee hoe ik de projector er volledig uitkrijg om dit goed schoon te maken?

Het clipje rechtsonder bij de gele en bruine draden bemoeilijkt het loshalen behoorlijk!