Hallo allemaal,
Ondanks een mooi gun-gum kuurtje is mijn einddemper overleden.
(Pijp uit de demper gerot, daar doe je dus weinig meer mee)
Aangezien de 440 mijn paraplu is (lees: fiets voor als het regent) wil ik er bij voorkeur niet al teveel meer aan uitgeven.
Navraag bij Euromaster leverde mij een offerte van 150€ op. Lijkt me niet excessief, maar goedkoper mag altijd.
Hebben jullie nog tips? Bijkomende voorwaarde is alleen wel dat zelf klussen niet echt een optie is. Niet zozeer vanwege de linkerhandjes, maar wel dat ik liever niet op straat onder de auto ga liggen voor grotere klusjes.
De auto maakt vrijwel geen kilometers meer (5-6000km/jaar) dus echt aan slijtage is het geheel niet meer onderhevig. Al ben ik bang dat dat bij een uitlaat niet echt verschil maakt...
Overigens verdenk ik de middendemper ook, dus ook daarvoor houd ik mij aanbevolen.
Low budget uitlaatoplossing? Nieuwe ontwikkelingen, olielek?
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Een gum-gum kuurtje is helaas alleen voor klein, hele kleine gaatjes. Zodra er vingergrote gaten in zijn gevallen dan....tsja misschien met een staalborstel alles kaal maken met het gevaar dat het euvel groter wordt.
Heb zelf uiteindelijk een compleet midden en eindstuk op laten zetten, nieuw rechtstreeks uit Zweden. Klonk toch een stuk aangenamer.
Heb zelf uiteindelijk een compleet midden en eindstuk op laten zetten, nieuw rechtstreeks uit Zweden. Klonk toch een stuk aangenamer.
VOLVO 440 1.8i '96
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Toen ik nog wat jonger was en nog een 360 had en mn budget ook niet echt toereikend was (ja heb er nog steeds een 360 maar die behandel ik al anders
) pakte ik gewoon een stuk ijzerplaat, gaf het de vorm van de uitlaat, plaatste het op het gat (vuist formaat). Met een hoop ijzerdraad om de uitlaat heen gewikkeld. Die randen dicht gesmeerd met die uitlaat zooi. Nou ging perfect, 2x door de APK gekomen. Daarna de auto weg gedaan omdat die motorisch ook niet meer lekker was en de spatborden werden opgevreten.
En was weer bijna net zo stil als een originele/(bijna) nieuwe uitlaat.
Dus wees creatief zou ik zeggen.

En was weer bijna net zo stil als een originele/(bijna) nieuwe uitlaat.
Dus wees creatief zou ik zeggen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52
Dit was inderdaad ook mijn eerste optie, ik deed het met een conservenblikje. Probleem is alleen dat de pijp compleet uit de einddemper gerot is, ik ben bang dat gun-gum daar niet veel meer aan kan redden. En mocht ik het weer aan elkaar krijgen, dan is het afwachten tot het weer mis is aangezien de pijp op meer plaatsen slecht zal zijn. (Overigens origineel Bosal en nog niet eens zo heel oud, ik vermoed een jaar of 4)mightyspawn schreef:...
Dus wees creatief zou ik zeggen.
Zelf monteren is niet echt een optie aangezien ik alles op straat zonder oprijsteunen moet zien te fiksen. Als ik een garage (lekker droog en warm) ter beschikking had, dan zou dat zeker een optie geweest zijn.
Dus ik ben meer op zoek naar een goedkopere optie dan dat ik totnogtoe gevonden heb.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Sjef, kijk eens bij de dealer, je zal versteld zijn van de lage prijs.
En dat is niet cynisch bedoelt. K-F en Euromaster zijn duur.
En dat is niet cynisch bedoelt. K-F en Euromaster zijn duur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ja uitlaten zijn zwakke onderdelen, zouden van aluminium moeten zijn.Sjef schreef:Dit was inderdaad ook mijn eerste optie, ik deed het met een conservenblikje. Probleem is alleen dat de pijp compleet uit de einddemper gerot is, ik ben bang dat gun-gum daar niet veel meer aan kan redden. En mocht ik het weer aan elkaar krijgen, dan is het afwachten tot het weer mis is aangezien de pijp op meer plaatsen slecht zal zijn. (Overigens origineel Bosal en nog niet eens zo heel oud, ik vermoed een jaar of 4)mightyspawn schreef:...
Dus wees creatief zou ik zeggen.
Zelf monteren is niet echt een optie aangezien ik alles op straat zonder oprijsteunen moet zien te fiksen. Als ik een garage (lekker droog en warm) ter beschikking had, dan zou dat zeker een optie geweest zijn.
Dus ik ben meer op zoek naar een goedkopere optie dan dat ik totnogtoe gevonden heb.
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
En wat te denken van een gebruikte uitlaat, moet toch zeker aan te komen zijn. Je zal hoe dan ook toch onder de wagen moeten om hem te repareren.
Een andere optie is om hem te verkopen met die kapotte uitlaat, hoef je niets meer te repareren.
Gr. Huub
Een andere optie is om hem te verkopen met die kapotte uitlaat, hoef je niets meer te repareren.
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52
Een gebruikte heb ik ook zeker aan gedacht. Probleem is alleen dat ik niet in de gelegenheid ben om hem er zelf onder te zetten. Weet iemand nog een fatsoenlijke sloop in de buurt van Dordrecht? (Die dus ook kan monteren)
Daarnaast is het bij een uitlaat erg moeilijk om aan de buitenkant in te schatten hoe goed hij nog is.
Daarnaast is het bij een uitlaat erg moeilijk om aan de buitenkant in te schatten hoe goed hij nog is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52
Even rondgebeld:
-Volvo dealer:
einddemper 125€
middendemper 46€
"adapter"(?) 70€
montage (excl btw) 70€
-Kwikfit:
compleet circa 200€
einddemper circa 120€
-Euromaster: idem
Conclusie: ik ga maar eens bij de Kwikfit & Euromaster langs
-Volvo dealer:
einddemper 125€
middendemper 46€
"adapter"(?) 70€
montage (excl btw) 70€
-Kwikfit:
compleet circa 200€
einddemper circa 120€
-Euromaster: idem
Conclusie: ik ga maar eens bij de Kwikfit & Euromaster langs
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nou die prijs heb ik bij K-F nog nooit gehoord. Zat altijd op circa 300 € kompleet. Volgens mij wordt je vern***kt.Sjef schreef:Even rondgebeld:
-Volvo dealer:
einddemper 125€
middendemper 46€
"adapter"(?) 70€
montage (excl btw) 70€
-Kwikfit:
compleet circa 200€
einddemper circa 120€
-Euromaster: idem
Conclusie: ik ga maar eens bij de Kwikfit & Euromaster langs
En die hebben ze ook niet op voorraad kan ik je uit eigen ervaring zeggen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Als er maar zo weinig verschil zit tussen K-F en Volvo voor de einddemper ging ik 100% zeker naar Volvo. De volvo dempers zijn van veel betere kwaliteit dan K-F en gaan daarom veel langer mee (beter staal). Onder mijn 480 hangt nog altijd de originele einddemper.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52
Nou, nieuwe ontwikkelingen. Gisteren bij KF en EM langs geweest. Kwikfit vond nog een scheur op de aansluitfles van voorpijp en cat. Er zijn al ooit wat steuntjes bij gelast, dus vreselijk bang word ik daar nog niet van.
(Overigens lag nu de prijs voor een midden- en einddemper op ongeveer 250E)
Maar: bijkomend probleem??
Toen ik onder de auto stond viel me op dat het carter goed nat was van de olie. En bij nader inzien, bij de beurt werd me ook al verteld dat de moter aardig vies was. Ik heb er toen niet veel waarde aan gehecht, maar nu ik de onderkant gezien heb twijfel ik toch een beetje.
Zijn er problemen bekend qua olielekkage? Het kan een simpele pakking zijn, maar ook iets wat veel duurder is.
Nu kon ik er niet veel van maken, qua oorsprong. Dan zal de boel eerst een keer schoongemaakt worden zodat je wat meer kunt zien.
Wat jullie?
PS wat zou ik in huidige staat kunnen verwachten qua inruil? (Op bijvoorbeeld een jonge 440 of oudere V40) Carosserie is goed, afgezien van beginnend probleem bij wielkast rechts achter. 300kkm bouwjaar 94
(Overigens lag nu de prijs voor een midden- en einddemper op ongeveer 250E)
Maar: bijkomend probleem??
Toen ik onder de auto stond viel me op dat het carter goed nat was van de olie. En bij nader inzien, bij de beurt werd me ook al verteld dat de moter aardig vies was. Ik heb er toen niet veel waarde aan gehecht, maar nu ik de onderkant gezien heb twijfel ik toch een beetje.
Zijn er problemen bekend qua olielekkage? Het kan een simpele pakking zijn, maar ook iets wat veel duurder is.
Nu kon ik er niet veel van maken, qua oorsprong. Dan zal de boel eerst een keer schoongemaakt worden zodat je wat meer kunt zien.
Wat jullie?
PS wat zou ik in huidige staat kunnen verwachten qua inruil? (Op bijvoorbeeld een jonge 440 of oudere V40) Carosserie is goed, afgezien van beginnend probleem bij wielkast rechts achter. 300kkm bouwjaar 94
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
In het ergste geval een lekkende oliekeerring bij de motor/aandrijfas.
In minder ergste geval de olieaftapplug wat je zelf al aangeeft, of de karterpan pakking maar het kan natuurlijk ook de klepdeksel pakking zijn, dit is makkelijk te controleren van boven op de motor dan zie je daar al olie resten zitten. Het kan eigenlijk veel zijn wat lekt dus een grondige schoonmaakbeurt van je motor doen, dan een flink stuk rijden en dan controleren wat er precies lekt.
Bij inruil van je auto denk ik niet dat je er veel voor terug krijgt, als je 400 tot 500 euro vangt is het veel, want handelaren moeten deze auto`s niet die zo oud zijn en ze moeten hem ook nog repareren of ze verkopen hem door aan opkopers en dan verdienen ze er niets aan.
En geloof me maar, die handelaar kraakt je auto finaal de gond in omdat de uitlaat kapot is en de wielkast al aan het roesten is alleen om de prijs te drukken. Zo zijn handelaren.
Gr. Huub
In minder ergste geval de olieaftapplug wat je zelf al aangeeft, of de karterpan pakking maar het kan natuurlijk ook de klepdeksel pakking zijn, dit is makkelijk te controleren van boven op de motor dan zie je daar al olie resten zitten. Het kan eigenlijk veel zijn wat lekt dus een grondige schoonmaakbeurt van je motor doen, dan een flink stuk rijden en dan controleren wat er precies lekt.
Bij inruil van je auto denk ik niet dat je er veel voor terug krijgt, als je 400 tot 500 euro vangt is het veel, want handelaren moeten deze auto`s niet die zo oud zijn en ze moeten hem ook nog repareren of ze verkopen hem door aan opkopers en dan verdienen ze er niets aan.
En geloof me maar, die handelaar kraakt je auto finaal de gond in omdat de uitlaat kapot is en de wielkast al aan het roesten is alleen om de prijs te drukken. Zo zijn handelaren.
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52
Dat je bij handelaren een dikke huid moet hebben is mij idd al bekend. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet erg veel, maar alles is beter dan hem naar de sloop rijden, toch?
Overigens, mochten er hier gegadigden zijn. Dynamo, schobrekers & koppelingsplaten zijn allemaal redelijk recent vervangen. Verder een compleet onderhoudsverleden beschikbaar.
Maar goed, de olie. De aftapplug is het vermoedelijk niet aangezien er hoger ook olie zit. De aandrijfassen verdenk ik wel, maar nog geen sluitend bewijs. Maar eens poetsen binnenkort.
Overigens, op autoweek zag ik een van de laatste 440's (11-1997) Airco, electrische ramen, lichtmetalen velgen, halflederen bekleding, 150.000km voor een handelsprijs van 1880€. Voor een kleine 400€ jaar APK, kleine beurt + 3mnd garantie. Valt me niet echt tegen.
Overigens, mochten er hier gegadigden zijn. Dynamo, schobrekers & koppelingsplaten zijn allemaal redelijk recent vervangen. Verder een compleet onderhoudsverleden beschikbaar.
Maar goed, de olie. De aftapplug is het vermoedelijk niet aangezien er hoger ook olie zit. De aandrijfassen verdenk ik wel, maar nog geen sluitend bewijs. Maar eens poetsen binnenkort.
Overigens, op autoweek zag ik een van de laatste 440's (11-1997) Airco, electrische ramen, lichtmetalen velgen, halflederen bekleding, 150.000km voor een handelsprijs van 1880€. Voor een kleine 400€ jaar APK, kleine beurt + 3mnd garantie. Valt me niet echt tegen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
mijn 460 lekt al 6 jaar olie onder. nouja niet echt lekken. Maar bij dat vliegwiel of hoe dat ook heet, lekt die heel soms een beetje tijdens het rijden (denk ik), bij stilstand nooit iig. Hij is daar iig altijd nat. Maar oliepeil van versnellingsbak is nog steeds prima. Snap er niks van.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)