Beste forummers,
Vrouwlief rijdt vanwege corona bijna niet meer in de S40 2.0D. Gister moest ik toevallig 2 ritjes maken. Het eerste ritje bleef dichtbij huis, niks gemerkt. De tweede rit ging over de snelweg en ik merkte dat ik vermogen miste. Had het idee dat onderin de toeren (<2000 toeren) er nog wel wat vermogen was maar boven de 2000 toeren ging het erg moeizaam. Het bakje is getuned en normaliter zeer pittig. Als je vroeger op de snelweg in de 5e of 6e versnelling gas gaf was er altijd een zeer behoorlijke versnelling.
Waar zou ik het kunnen zoeken? Moet weer even op zoek naar Vida, draai ik op een VM, is alweer tijdje geleden.
2.0D turbo doet niet meer?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
EGR = bij tuning weggeprogrammeerd, om dit soort problemen voor te zijn dus dat scheelt
dieselfilter = omdat er dan niet genoeg diesel geleverd kan worden?
vacuumlek en turbodrukregelaar lijken mij ook goede kandidaten, dat lees je meer
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24
Zou even Vida kijken of de gewenste VGT posities nog wel worden gehaald. Als ie echt veel korte ritjes heeft gemaakt kunnen die wel eens vast koeken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24
Delta P over de DPF is overigens ook een puntje bij veel korte stukken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ah, onze S40 is uit 2004, die hadden nog geen DPF. Zou wel beter zijn, wat een stank produceert dat ding, niet te geloven.Thijs_Rallye schreef: ↑03.12.2020 - 13:15 Delta P over de DPF is overigens ook een puntje bij veel korte stukken.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Die stank heeft ie zijn hele leven al

[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24
Volgens mij hebben die MY04 2 liter HDi motoren wel een DPF met die eolys toevoeging bij de brandstof. Die Fransozen waren daar al heel vroeg mee. Je kan eens kijken met de auto op het tweede contact, de read knop ingedrukt houden en dan twee keer op de (achter) mistlamp knop drukken. Dan geeft ie in het display aan in welke modules er zijn en in welke er storingen zijn opgeslagen. Als daar ADM bijstaat heeft ie zeker een DPF.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Interessant! Wat is de read knop? Ik heb met de tuning 5 jaar geleden de EGR weg laten programmeren, ik zou denken dat men mij toen wel zou informeren over een roetfilter? Ik betaal ook extra wegenbelasting, maar misschien had dat met roetfilter ook wel gemoeten.Thijs_Rallye schreef: ↑05.12.2020 - 18:32Volgens mij hebben die MY04 2 liter HDi motoren wel een DPF met die eolys toevoeging bij de brandstof. Die Fransozen waren daar al heel vroeg mee. Je kan eens kijken met de auto op het tweede contact, de read knop ingedrukt houden en dan twee keer op de (achter) mistlamp knop drukken. Dan geeft ie in het display aan in welke modules er zijn en in welke er storingen zijn opgeslagen. Als daar ADM bijstaat heeft ie zeker een DPF.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24
Read knop is de knop op de kopse kant van de linker stalk (stok van je richtingaanwijzer). Er zijn diverse manieren hoe EGR kan worden weggeschreven, als je pech hebt hebben ze ook een hele lijst met DTC's gemaskeerd*. (* dwz dat ze letterlijk de koppeling tussen de melding op het display en de daadwerkelijke foutreactie weghalen. Dus geen lamp aan op het dashboard maar wel een foutreactie / de-rate / limp home mode.) Wellicht dat Vida nog wel eea op kan pikken aan DTC's.t5power schreef: ↑05.12.2020 - 21:03
Interessant! Wat is de read knop? Ik heb met de tuning 5 jaar geleden de EGR weg laten programmeren, ik zou denken dat men mij toen wel zou informeren over een roetfilter? Ik betaal ook extra wegenbelasting, maar misschien had dat met roetfilter ook wel gemoeten.
Ben iig wel benieuwd wat ie nu allemaal aan modules en storingen aangeeft.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Dankje, ja moet er nog naar kijken. Wordt ws kerstvakantie als ik tijd heb. De auto rijdt verder nog wel ok, voor korte ritjes niet echt een probleem.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0