Pagina 1 van 1
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 08:16
door Hanzi 145
Opeens doen m'n sloten, ramen, spiegel, raw spiegel aan de rechterkant van m'n V50 2.4 2005 het niet meer. Zekeringen zijn nog heel; zou ook niet logisch zijn want zijn er 2 en de kans dat die allebei op t zelfde moment...
Ik verdenk ergens een stekerverbinding of een draadbreuk. Maar welke stekkers zijn dat en hoe kom ik erbij. Ik verwacht niet dat het in een deur zit want die doen het voor én achter niet meer; of is dit een foute gedachte?
Wie heeft de gouden tip?
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 11:21
door The Mechanic
Haal de zekering voor de rechterkant er eens uit voor een minuut
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 11:59
door Hanzi 145
Welke zekering bedoel je precies?
Die onder t dashboardkastje heb ik eruit gehad, 2 stuks, 1 voor t voorportier en 1 voor t achterportier.
Of zit er ook nog een centrale zekering voor de rechterkant onder de motorkap?
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 14:53
door Hanzi 145
Net de accu voor 10 minuten los gehad, maar zoals ik eigenlijk al verwachtte: geen resultaat.
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 19:00
door Hanzi 145
Wát hebben het voorportier en achterportier gemeenschappelijk; dáár zal de storing gezocht moeten worden lijkt mij...
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 20:15
door DB200
centrale vergrendeling?
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 06.12.2020 - 20:34
door The Mechanic
Hanzi 145 schreef: ↑06.12.2020 - 19:00
Wát hebben het voorportier en achterportier gemeenschappelijk; dáár zal de storing gezocht moeten worden lijkt mij...
Module in het rechter voorportier (PDM) communiceert via CAN met de CEM en via LIN met de achterste portiermodule (RDM).
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 07.12.2020 - 06:27
door Hanzi 145
Dank voor de reactie!
Maar aiaiai wat een termen als je een 145 gewend bent waar het enige elektrische component in een portier een speaker is

.
Maar dan zullen we t toch als eerste in dat portier moeten zoeken vermoed ik. Ofwel bedrading ofwel PDM waarschijnlijk.
Woensdag APK en dit betekent afkeur, ik heb er nu verder te weinig tijd en kennis voor dus ik laat t aan de garage over. Hou jullie op de hoogte wat t was.
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 07.12.2020 - 08:16
door arnoud
Ik zou denken aan een aardepunt die zijn verbinding kwijt is. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn eerste V60 die rechts soms spontaan ramen open deed, sloten er niet af liet gaan, lichten liet knipperen en dat soort dingen.
Geen idee waar die in een V50 zitten, maar kijk eens of je roestige aardpunten in de bekabeling hebt zitten? Of een schoef die los gegaan is?
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 07.12.2020 - 14:08
door koos
Eerste generatie V50s hadden een bekend probleem met de grote connector in de portieren. Contacten oxideren en dan krijg je dit soort uitvalverschijnselen. Volgens mij was de uiteindelijke oplossing van Volvo het vervangen van de connectoren, alleen schoonmaken had (bij mijn toenmalige V50) niet genoeg effect.
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 14.12.2020 - 15:53
door Hanzi 145
volgens de garage ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de computermodule in het rechter voorportier. weet iemand of dat ding nog verkrijgbaar is en/of een Volvo-onderdeelnummer? Auto staat nog bij de garage dus ik kan zelf t nummer ff niet zien, maar wil wel weten wat zo'n module kost nieuw/gebruikt en of hij uberhaupt nog verkrijgbaar is.
alvast bedankt weer voor het meedenken!
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 15.12.2020 - 12:28
door corsa_gsi
Even bellen met Auto Rima die hebben heel veel Volvo spullen tweedehands liggen.
Rechterkant V50 dood
Geplaatst: 16.12.2020 - 16:48
door Hanzi 145
allen dank voor de reacties en tips!
garage is serieus op zoek geweest naar de oorzaak van de storing, en op een gegeven moment werkte alles weer. draadboom is goed gecontroleerd op draadbreuken en is oké bevonden. alle stekerverbindingen zagen er schoon en goed uit. de hoofdverdachte bleef die unit aan de raammotor; ze hadden ook nog contact gehad met bevriende Volvo-dealer en die gaf aan dat die unit's eigenlijk nooit kapot gingen, bovendien 400 euro ex.
dus uiteindelijk in overleg besloten om de deurbekleding er af te laten om direct te kunnen meten/handelen als de storing zich weer voor zou doen. fijn zo'n garage die gewoon eerlijk is over het feit dat ze het eigenlijk niet echt hebben kunnen vinden, hierdoor ook niet alle uren wilden doorberekenen én niet rucksichtloos een duur onderdeel vervangen.
ikzelf hou t voorlopig toch nog even op een storende stekerverbinding; mocht het toch aan die unit liggen dan gaat er uiteraard een tweedehands in voor nog geen 10% van de nieuwprijs.
afgelopen dagen is alles naar behoren blijven functioneren.