De automatische versnellingsbak heeft een P knop en er is een Parkeerremknop. Wanneer gebruik je nu welke knop?
Alvast bedankt.
Parkeren
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Bij andere merken heb je bij een automaat pook, een P - R - N - D stand. In die volgorde. Volvo heeft gekozen voor een extra knop naast de pook, met P. De parkeerrem, is de kantelknop die je elektrische parkeerrem in of uitschakelt.( activeert of deactiveert) De P knop (links naast de pook) druk je in als je b.v. even een brief post, met draaiende motor. De parkeerrem, gebruik je wanneer je de auto voor een poos verlaat.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21717
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Parkeerremknop? Dat is toch de nieuwe handrem? En als dat inderdaad zo is dan gebruik je die knop toch zoals je vroeger de handrem zou gebruiken.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 16.08.2020 - 10:26
Bedankt!
Dus bij het voor langere tijd verlaten van de auto (met de motor uit) de versnelling in N en de Parkkeerrem aan.
Nb in mijn vorige, oude auto met automaat, zette ik de versnelling dan in P en trok de handrem niet aan. Tenzij er storm op komst was of de auto op een heuvel geparkeerd stond.
Dus bij het voor langere tijd verlaten van de auto (met de motor uit) de versnelling in N en de Parkkeerrem aan.
Nb in mijn vorige, oude auto met automaat, zette ik de versnelling dan in P en trok de handrem niet aan. Tenzij er storm op komst was of de auto op een heuvel geparkeerd stond.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
I might not give the answer that you want me to
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Nee in P en eventueel de Parkeerremknop erop. Is vergelijkbaar bij een manuele schakelwagen pook in eerste versnelling en handrem erop.
Gedurende een vriesperiode kun je er voor kiezen in P en geen parkeerrem om vastvriezen van klauwen aan de schijven te voorkomen.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik beweer toch niks anders? De vraagsteller vroeg om uitleg. De Parkeerrem= elektrische handrem, activeer je door de knop naar boven te kantelen, en deactiveer je door de kantelknop in te duwen.Msuidgeest schreef: ↑19.12.2020 - 10:46 Parkeerremknop? Dat is toch de nieuwe handrem? En als dat inderdaad zo is dan gebruik je die knop toch zoals je vroeger de handrem zou gebruiken.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Het is een goede gewoonte om de auto op de (elktr) handrem te zetten. Sommigen beweren, dat bij strenge vorst, alleen de P stand van de versnellingsbak voldoende is. Dit om eventueel vastvriezen van de (elektr) handrem te voorkomen. ik weet niet of dit juist is. Er zijn genoeg deskundigen hier op dit forum, die dit kunnen bevestigen. (Dit laatste gaat natuurlijk alleen op, indien de auto op een vlakke weg geparkeerd staat)Salusi schreef: ↑19.12.2020 - 10:52 Bedankt! Dus bij het voor langere tijd verlaten van de auto (met de motor uit) de versnelling in N en de Parkkeerrem aan. Nb in mijn vorige, oude auto met automaat, zette ik de versnelling dan in P en trok de handrem niet aan. Tenzij er storm op komst was of de auto op een heuvel geparkeerd stond.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 16.08.2020 - 10:26
Wellicht komt het door verschillende meningen maar ik zie volgens mij tegenstrijdige adviezen: De P stand alleen als je met draaiende motor de auto even verlaat vs.P + Parkeerrem als je de auto parkeert. Ik ben niet op zoek naar een winnaar die het meest juiste antwoord geeft. Ik constateer slechts.
Vraag: is bij parkeren de P + de parkeerrem niet dubbelop? Zoals ik reeds meldde, parkeerde ik mijn vorige auto in de P stand en liet de handrem onberoerd met uitzondering van storm en helling. Volstaat in de Volvo de N + de parkeerrem niet of is dit om een goede reden af te raden? Of komen we dan weer in een mening-discussie in plaats van een harde feiten discussie?
Ik waardeer en respecteer iedere mening. Maar als het enigszins mogelijk is wil ik een antwoord gebaseerd op de feiten. Maar als dat niet kan, blijven jullie even goede vrienden. Ik ben al zeer dankbaar dat ik reacties krijg op mijn vraag.
Vraag: is bij parkeren de P + de parkeerrem niet dubbelop? Zoals ik reeds meldde, parkeerde ik mijn vorige auto in de P stand en liet de handrem onberoerd met uitzondering van storm en helling. Volstaat in de Volvo de N + de parkeerrem niet of is dit om een goede reden af te raden? Of komen we dan weer in een mening-discussie in plaats van een harde feiten discussie?
Ik waardeer en respecteer iedere mening. Maar als het enigszins mogelijk is wil ik een antwoord gebaseerd op de feiten. Maar als dat niet kan, blijven jullie even goede vrienden. Ik ben al zeer dankbaar dat ik reacties krijg op mijn vraag.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
I might not give the answer that you want me to
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Beste Salusi, het bovenste in je posting, is hoe ik het altijd doe. Men heeft mij ooit verteld dat, wanneer de auto niet op de handrem staat, dit door schokken, bij harde wind/storm de versnellingsbak niet ten goede komt. Op zich in een thuisgarage waar de auto binnen staat, is dat geen probleem wanneer je alleen in de P parkeert (zonder de handrem) Antwoord op vraag 2 is: Nee, dit is niet dubbelop. Als het goed is, hoor je ook een signaal bij het uitstappen, wanneer je de auto niet op de handrem gezet hebt. Jij mag kiezen.Salusi schreef: ↑19.12.2020 - 11:39 Wellicht komt het door verschillende meningen maar ik zie volgens mij tegenstrijdige adviezen: De P stand alleen als je met draaiende motor de auto even verlaat vs.P + Parkeerrem als je de auto parkeert. Vraag: is bij parkeren de P + de parkeerrem niet dubbelop? Zoals ik reeds meldde, parkeerde ik mijn vorige auto in de P stand en liet de handrem onberoerd met uitzondering van storm en helling. Volstaat in de Volvo de N + de parkeerrem niet of is dit om een goede reden af te raden?

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Bij mijn XC40 gaat dat automatisch, zodra de bak in 'P' gaat zet de elektronica de handrem er op. Ik kom verder nooit aan die knop.
Ook met vorst blijft dit goed werken! Heb er al mee in Zweden gestaan, in de sneeuw en het functioneert prima zo.
Dus wat mij betreft kan beide gewoon.
Als ik een brief post en de motor laat draaien in de 'N' of 'P' zet het systeem volgens mij de handrem erop zodra je zonder gordel de bestuurdersdeur opent.
Ook met vorst blijft dit goed werken! Heb er al mee in Zweden gestaan, in de sneeuw en het functioneert prima zo.
Dus wat mij betreft kan beide gewoon.
Als ik een brief post en de motor laat draaien in de 'N' of 'P' zet het systeem volgens mij de handrem erop zodra je zonder gordel de bestuurdersdeur opent.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
-
- 4th Gear member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32
Ook als je de motor uitzet (ook al staat hij nog in ‘D’) gaat jij in z’n ‘P’ en gaat de automatische handrem erop.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Okee Rob, als jij Zweden zelfs geen problemen had met vastvriezen van de remmen, dan hoeven wij daar zeker niet bang voor te zijn hier in Holland. Bedankt voor de tip. Ik heb het maar van horen zeggen, over dat mogelijk vastvriezen. ik kan me voorstellen, wanneer je de auto met natte remmen/schijven wegzet, en je krijgt strenge vorst, dat de boel mogelijk vastzit. Maar ik kan het mis hebben. Ik denk wanneer bij jouw de handrem er automatisch opgaat, dat dit in de instellingen opgeslagen is?Rob M schreef: ↑19.12.2020 - 13:08Bij mijn XC40 gaat dat automatisch, zodra de bak in 'P' gaat zet de elektronica de handrem er op. Ik kom verder nooit aan die knop. Ook met vorst blijft dit goed werken! Heb er al mee in Zweden gestaan, in de sneeuw en het functioneert prima zo. Dus wat mij betreft kan beide gewoon.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Dat is inderdaad in de instellingen opgeslagen en inderdaad ook als je in 'D' de motor uitzet.
Voor zover ik kan nagaan is alles zo goed vochtdicht dat het geen probleem zal zijn. Maar ik ben absoluut a-technisch! Heb het zo ingesteld in de 1e week en nu 125.000Km verder werkt heg nog als vanouds.
Voor zover ik kan nagaan is alles zo goed vochtdicht dat het geen probleem zal zijn. Maar ik ben absoluut a-technisch! Heb het zo ingesteld in de 1e week en nu 125.000Km verder werkt heg nog als vanouds.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Tjonge Rob, heb jij al zoveel km weg met je XC 40? By the way: Remschijven en remklauwen, zijn toch niet vocht dicht? Dus dat kan toch s,nachts bevriezen, als je de auto na flinke regen en nat wegdek thuis parkeert? Gr, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20828
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Een automaat zet je met uitgeschakelde motor nooit, maar dan ook nooit in N. Maar altijd in P. Daar start je de auto ook in.
Elektrischr parkeerrem of niet.
Elektrischr parkeerrem of niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Klopt, ik zet 'm in 'N' bij de brievenbus. Daar laat ik de motor lopen.
In de 'N' stand wil de motor pas uit nadat je allerlei waarschuwingen hebt gehad. En dan nog blijft het in het scherm staan.
@Hans Eilander, Jazeker, en dan rij ik ook nog minder kilometers vanwege Covid.
In de 'N' stand wil de motor pas uit nadat je allerlei waarschuwingen hebt gehad. En dan nog blijft het in het scherm staan.
@Hans Eilander, Jazeker, en dan rij ik ook nog minder kilometers vanwege Covid.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik kan het mis hebben. Maar ik denk dat je de motor niet eens af kan zetten in de N stand. Dan krijg je een signaal dat je eerst in de P stand moet, toch???

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Tjonge Rob, dan rij jij heel wat weg. En dan óok nog zo ver, buiten onze grenzen....respect.Rob M schreef: ↑20.12.2020 - 23:23 Klopt, ik zet 'm in 'N' bij de brievenbus. Daar laat ik de motor lopen. In de 'N' stand wil de motor pas uit nadat je allerlei waarschuwingen hebt gehad. En dan nog blijft het in het scherm staan. @Hans Eilander, Jazeker, en dan rij ik ook nog minder kilometers vanwege Covid.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25
De motor kan wel uit maar je moet de start/uit knop langer indrukken en dan blijft hij in de N stand staan, goed voor als men de auto moet verduwen ofzo.Hans Eilander schreef: ↑21.12.2020 - 10:02Ik kan het mis hebben. Maar ik denk dat je de motor niet eens af kan zetten in de N stand. Dan krijg je een signaal dat je eerst in de P stand moet, toch???![]()
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Nissan Terrano II 1998 tot 2020