Parkeren
Geplaatst: 19.12.2020 - 09:27
De automatische versnellingsbak heeft een P knop en er is een Parkeerremknop. Wanneer gebruik je nu welke knop?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Bij andere merken heb je bij een automaat pook, een P - R - N - D stand. In die volgorde. Volvo heeft gekozen voor een extra knop naast de pook, met P. De parkeerrem, is de kantelknop die je elektrische parkeerrem in of uitschakelt.( activeert of deactiveert) De P knop (links naast de pook) druk je in als je b.v. even een brief post, met draaiende motor. De parkeerrem, gebruik je wanneer je de auto voor een poos verlaat.
Nee in P en eventueel de Parkeerremknop erop. Is vergelijkbaar bij een manuele schakelwagen pook in eerste versnelling en handrem erop.
Ik beweer toch niks anders? De vraagsteller vroeg om uitleg. De Parkeerrem= elektrische handrem, activeer je door de knop naar boven te kantelen, en deactiveer je door de kantelknop in te duwen.Msuidgeest schreef: ↑19.12.2020 - 10:46 Parkeerremknop? Dat is toch de nieuwe handrem? En als dat inderdaad zo is dan gebruik je die knop toch zoals je vroeger de handrem zou gebruiken.
Het is een goede gewoonte om de auto op de (elktr) handrem te zetten. Sommigen beweren, dat bij strenge vorst, alleen de P stand van de versnellingsbak voldoende is. Dit om eventueel vastvriezen van de (elektr) handrem te voorkomen. ik weet niet of dit juist is. Er zijn genoeg deskundigen hier op dit forum, die dit kunnen bevestigen. (Dit laatste gaat natuurlijk alleen op, indien de auto op een vlakke weg geparkeerd staat)Salusi schreef: ↑19.12.2020 - 10:52 Bedankt! Dus bij het voor langere tijd verlaten van de auto (met de motor uit) de versnelling in N en de Parkkeerrem aan. Nb in mijn vorige, oude auto met automaat, zette ik de versnelling dan in P en trok de handrem niet aan. Tenzij er storm op komst was of de auto op een heuvel geparkeerd stond.
Beste Salusi, het bovenste in je posting, is hoe ik het altijd doe. Men heeft mij ooit verteld dat, wanneer de auto niet op de handrem staat, dit door schokken, bij harde wind/storm de versnellingsbak niet ten goede komt. Op zich in een thuisgarage waar de auto binnen staat, is dat geen probleem wanneer je alleen in de P parkeert (zonder de handrem) Antwoord op vraag 2 is: Nee, dit is niet dubbelop. Als het goed is, hoor je ook een signaal bij het uitstappen, wanneer je de auto niet op de handrem gezet hebt. Jij mag kiezen.Salusi schreef: ↑19.12.2020 - 11:39 Wellicht komt het door verschillende meningen maar ik zie volgens mij tegenstrijdige adviezen: De P stand alleen als je met draaiende motor de auto even verlaat vs.P + Parkeerrem als je de auto parkeert. Vraag: is bij parkeren de P + de parkeerrem niet dubbelop? Zoals ik reeds meldde, parkeerde ik mijn vorige auto in de P stand en liet de handrem onberoerd met uitzondering van storm en helling. Volstaat in de Volvo de N + de parkeerrem niet of is dit om een goede reden af te raden?
Okee Rob, als jij Zweden zelfs geen problemen had met vastvriezen van de remmen, dan hoeven wij daar zeker niet bang voor te zijn hier in Holland. Bedankt voor de tip. Ik heb het maar van horen zeggen, over dat mogelijk vastvriezen. ik kan me voorstellen, wanneer je de auto met natte remmen/schijven wegzet, en je krijgt strenge vorst, dat de boel mogelijk vastzit. Maar ik kan het mis hebben. Ik denk wanneer bij jouw de handrem er automatisch opgaat, dat dit in de instellingen opgeslagen is?Rob M schreef: ↑19.12.2020 - 13:08Bij mijn XC40 gaat dat automatisch, zodra de bak in 'P' gaat zet de elektronica de handrem er op. Ik kom verder nooit aan die knop. Ook met vorst blijft dit goed werken! Heb er al mee in Zweden gestaan, in de sneeuw en het functioneert prima zo. Dus wat mij betreft kan beide gewoon.
Tjonge Rob, heb jij al zoveel km weg met je XC 40? By the way: Remschijven en remklauwen, zijn toch niet vocht dicht? Dus dat kan toch s,nachts bevriezen, als je de auto na flinke regen en nat wegdek thuis parkeert? Gr, Hans.
Ik kan het mis hebben. Maar ik denk dat je de motor niet eens af kan zetten in de N stand. Dan krijg je een signaal dat je eerst in de P stand moet, toch???
Tjonge Rob, dan rij jij heel wat weg. En dan óok nog zo ver, buiten onze grenzen....respect.Rob M schreef: ↑20.12.2020 - 23:23 Klopt, ik zet 'm in 'N' bij de brievenbus. Daar laat ik de motor lopen. In de 'N' stand wil de motor pas uit nadat je allerlei waarschuwingen hebt gehad. En dan nog blijft het in het scherm staan. @Hans Eilander, Jazeker, en dan rij ik ook nog minder kilometers vanwege Covid.
De motor kan wel uit maar je moet de start/uit knop langer indrukken en dan blijft hij in de N stand staan, goed voor als men de auto moet verduwen ofzo.Hans Eilander schreef: ↑21.12.2020 - 10:02Ik kan het mis hebben. Maar ik denk dat je de motor niet eens af kan zetten in de N stand. Dan krijg je een signaal dat je eerst in de P stand moet, toch???![]()