Goedemiddag ervaringsdeskundigen,
Na een aantal jaren te hebben gestuurd met een V50 2.0D moet ik (helaas) tot de conclusie komen dat de V50 wellicht aan vervanging toe is. De kids worden dusdanig groot dat met name de beenruimte achterin te wensen over laat. Nu ben ik mij aan het oriënteren op de V70 (2008>) De vraag of weer diesel gaat komen is nog niet beantwoord. Het aantal gereden kilometers is mede door de Corona crisis aanzienlijk afgenomen en zal waarschijnlijk ook na die tijd niet meer op het niveau van daarvoor komen. Ik vermoed een jaarkilometrage van 20.000 a 25.000. Alle (komende en huidige )beperkende maatregelen rondom diesels zal ook een rol spelen in de keuze.
Op het internet is veel geschreven over de benzinegestookte motoren in de V70 maar de verhalen zijn soms behoorlijk tegenstrijdig en op de juiste waarde te schatten. Wat zou jullie advies zijn als ervaringsdeskundigen als het op de motoren aan komt. Voor mij weegt betrouwbaarheid, voldoende vermogen en trekkracht en relatief zuinig het zwaarst. Was dat niet zo zou ik uiteraard voor een T5 gaan maar ik bang dat de wederhelft hier een veto op gaat uitspreken. Ik ben me nu met name aan het oriënteren op de 2.0T omdat de atmosferische 2.0 met name qua koppel wat matig overkomt.
Zou iemand van jullie hier iets zinnigs over kunnen melden? Ik realiseer me dat een aanzienlijk gedeelte van informatie subjectief is en afhankelijk van eigen ervaringen maar na jaren diesel te hebben gereden, kan ik wel wat input gebruiken mbt de benzinemotoren.
Alvast dank voor eventuele reacties.
Chris
Advies keuze V70 op benzine
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik rij sinds de XC60 met een 2 liter 5 cilinder diesel. Prima motor voor in een V70, met voldoende vermogen om goed mee vooruit te komen en toch een net verbruik heeft voor een grote auto als de V70.
Benzine / diesel keuze: Ik rij graag de diesel met de geartronic. En diesel zal nog lang verkrijgbaar zijn. Diesel is betrouwbaar, zeker met de oerdegelijke 5 cilinder.
En als het duurder wordt? Daar maak ik mij niet druk om, ik tank toch elke keer maar voor 50,-
Benzine / diesel keuze: Ik rij graag de diesel met de geartronic. En diesel zal nog lang verkrijgbaar zijn. Diesel is betrouwbaar, zeker met de oerdegelijke 5 cilinder.
En als het duurder wordt? Daar maak ik mij niet druk om, ik tank toch elke keer maar voor 50,-

Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Zijn die 2008 modellen met 5 cilinder beschikbaar? Zou ik zeker overwegen. Maar de 2.0T is ook wel goede optie volgens mij, zit in heel veel verschillende volvos. Is ook makkelijk te kietelen, dus betekent dat het standaard aardig wat reserves beschikbaar heeft.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
De 2.0T is veel schaarser dan de 2.5T en al helemaal met handbak . Verbruik zal redelijk gelijk zijn ( 1 op 10 t/m 1 op 12 ) aan de 2.5T ondanks 1 cilinder minder dus daar hoef je t niet voor te doen. De 2.0T kan je idd aardig tunen ( 270pk ) maar dat is bijzaak ( zeker met fwd ) .
Door de 2.5T te nemen heb je dus veel meer keuze in auto's en uitrusting.
Door de 2.5T te nemen heb je dus veel meer keuze in auto's en uitrusting.
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
De 2.5T rijdt heerlijk, verbruik van 1 op 10 inderdaad. Grootste nadeel van de 2.0 is de vijfbak. Over de 2.0T heb ik allerlei positiefs gelezen qua betrouwbaarheid, qua verbruik schijnt het niet veel uit te maken.
Ik zou je aanraden om ze zeker allemaal eens te rijden, hoewel je dan waarschijnlijk de 2.5T zal willen
Ik zou je aanraden om ze zeker allemaal eens te rijden, hoewel je dan waarschijnlijk de 2.5T zal willen

Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Zou niet de ongeblazen 2.0 nemen idd, veel te veel toeren. Ik zie dat een 2.5T vanaf 2007 231 pk (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 2007-2012/) heeft, dat is bijna evenveel als de T5. Is trouwens ook een goede optie, die T5.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
- Locatie: Zandvoort
De zalige getunede 2.5 FT heeft maar één nadeel, de lange zesde versnelling, waardoor de stappen in de andere versnellingen wat groter worden.
Ik gebruik de 6e heel weinig, hoewel met de tuning de motor iets beter aanvoelt houd ik niet van kracht vragen bij lage toerentallen.
Wel kun je makkelijk 1 op 11 halen.
Advies, beleef het karakter van een vijfcilinder dmv een proefrit
Ik gebruik de 6e heel weinig, hoewel met de tuning de motor iets beter aanvoelt houd ik niet van kracht vragen bij lage toerentallen.
Wel kun je makkelijk 1 op 11 halen.
Advies, beleef het karakter van een vijfcilinder dmv een proefrit

V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Misschien een puntje om mee te nemen in je besluitvorming; Hoewel de V70 groot oogt, en het ook best is, is de beenruimte achterin nou niet echt wat je er misschien van verwacht.
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Wij hebben de ruimte op de achterbank van een V70 nooit als problematisch ervaren. Toen deze eruit ging kon de oudste (toen 1,88) nog zonder problemen achter mij of mijn vrouw (1,85 resp 1,80) zitten en zelf heb ik ook heel wat km's achter haar gezeten.
Jazeker, een V90 of Superb is ruimer maar het is zeker niet behelpen in een V70.
Jazeker, een V90 of Superb is ruimer maar het is zeker niet behelpen in een V70.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 14.09.2018 - 21:38
Ik proef toch een aanzienlijke voorkeur voor de 2.5T. Wellicht heeft deze motor ook een groter uithoudingsvermogen i.v.m. relatief weinig vermogen uit een fors slagvolume ten opzichte van de 2.0T?
Ik weet niet of tunen meteen aan de orde gaat zijn als ben ik met mijn V50 uitermate tevreden na de Eco tuning door Obbe.
Ik weet niet of tunen meteen aan de orde gaat zijn als ben ik met mijn V50 uitermate tevreden na de Eco tuning door Obbe.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
De 5 cylinder klinkt ook beter, en een iets slechter verbruik maar.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Omdat je ook nog aangeeft dat je "relatief zuinig" belangrijk vindt , zou ik ook eens naar een handgeschakelde 1.6 T4 kijken. Is echt vlot genoeg. Ik heb er eentje van 2013 sinds 2014 in bezit en de enige reparatie is tot nu toe de Volvo sticker op het logo aan de voorkant (coulance). Ik heb ook gereden in de automaat (powershift, soort DSG van Ford). Daar was ik niet zo enthousiast over. Ik vind dat je met een automaat in zo'n auto minimaal 300nm koppel nodig hebt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21.08.2019 - 17:01
Ik ben in het bezit van een T4 1.6 (Ford motor) uit 2015. Handbak. 2e eigenaar en 25.000 km in bezit. Meteen na aankoop door Obbe laten chippen. Testrapport daar aanwezig. Is op de rollenbank geweest bij van Beek tuning.
Standaard 180 pk.
Na software aanpassing: 203.7 pk bij 5400 tpm. Koppel: 353 nm bij 3300 tpm.
Gemiddeld boordcomputer 1 op 15.5. Rij meestal op de cruise control en voornamelijk snelweg km's.
In nog geen 8 seconden op de 100.
Origineel insert luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter insert.
Motor heeft net de 100.000 km gepasseerd.
Zeer tevreden met deze grote Volvo met zuinige motor.
Standaard 180 pk.
Na software aanpassing: 203.7 pk bij 5400 tpm. Koppel: 353 nm bij 3300 tpm.
Gemiddeld boordcomputer 1 op 15.5. Rij meestal op de cruise control en voornamelijk snelweg km's.
In nog geen 8 seconden op de 100.
Origineel insert luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter insert.
Motor heeft net de 100.000 km gepasseerd.
Zeer tevreden met deze grote Volvo met zuinige motor.
- didsbiak
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 26.09.2018 - 13:14
De keuze om van Diesel over te gaan naar benzine is mijn inziens een goede keuze. Na jaren olie gestookt te hebben ben ik 2 jr geleden overgegaan naar benzine. En nu met het meer thuis werken, wat hoogstwaarschijnlijk ook het nieuwe werken wordt, ben ik relatief veel goedkoper uit. Dus als het meer thuiswerken en dus minder km's ook voor jou gaat gelden dan zou ik je ook de betrouwbare 2.5 T adviseren. Succes!
2008 VOLVO XC70 3.2 AWD SUMMUM Full options Oister Grey
2004 VOLVO V40 2.0 GREY
1973 Rover P6 2000 TC Brazilian Brown
1972 VOLVO 145DL B20 Bordeau Red
1972 VOLVO 164 E B30 Automatic Green Metallic
2004 VOLVO V40 2.0 GREY
1973 Rover P6 2000 TC Brazilian Brown
1972 VOLVO 145DL B20 Bordeau Red
1972 VOLVO 164 E B30 Automatic Green Metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 14.09.2018 - 21:38
Bedankt voor alle prettige reacties tot zover.
Vandaag een proefrit gemaakt in 2.0T Summum. Wat een soepel apparaat is dat. Lekker stil met voldoende trekkracht, ook vanuit de lage toeren.
Morgen nog een proefrit te gaan met 2.5T Kinetic. Kijken wat dat gaat opleveren.
Vandaag een proefrit gemaakt in 2.0T Summum. Wat een soepel apparaat is dat. Lekker stil met voldoende trekkracht, ook vanuit de lage toeren.
Morgen nog een proefrit te gaan met 2.5T Kinetic. Kijken wat dat gaat opleveren.