Hoeveel condens in de koplamp is normaal?

Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Volgens de handleiding van de auto is condens-vorming in de lampen geen probleem, maar wanneer wordt het wel een probleem?

Uit de handleiding:
Bij de externe verlichting zoals de koplampen en achterlichten kan tijdelijk condens optreden aan de binnenkant van het lampglas. Dit is een natuurlijk verschijnsel en alle externe verlichting is erop gebouwd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Condens verdwijnt normaal uit het lamphuis, wanneer de lamp enige tijd brandt.
Maar als ik naar mijn koplampen keek vanmiddag zag ik dit:

Afbeelding
Passagierskant

Afbeelding
Bestuurderskant

En ook in de mistlamp rechts zit wat condens.

De vraag die opkomt is: wat is "tijdelijk" in de bovenstaande tekst? Wat is "enige tijd"? Deze LED koplampen worden natuurlijk nauwelijks warm tijdens gebruik (in tegenstelling tot xenon en halogeen verlichting) dus zal het verdampen ook wel langzamer zijn. Maar ik ben gisteren net 300km uit Groningen komen rijden, en vandaag nog een keertje 60km heen en weer naar kantoor.

Hoe zit het bij jullie? Zien meer mensen condens in de koplampen verschijnen met dit druilerige weer?

Ik ben even bij de lokale dealer langs gereden en er zijn foto's gemaakt. Die gaan richting Zweden om te vragen wat er mee moet. Wordt vervolgd.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

bij mijn passat had ik bij de LED koplampen echt nog veel meer, gaat gewoon weer weg en komt af- en toe terug, in 180.000km geen problemen gehad
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29453
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik herken dit beeld wel, mijn V90 heeft hetzelfde. Het vochtprobleem verdwijnt vanzelf na enige tijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Is normaal, vooral nu met het koude vochtige weer.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2165
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Dat zie je ook wel vaker als je de auto gewassen hebt :-) Zolang het vervolgens maar wegtrekt, geen probleem lijkt me. Als dit blijvend is, zou ik de dealer even aansporen.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Bij mij precies hetzelfde en is bekend vanwege de LED verlichting. Google maar eens. Is een normaal verschijnsel. Mijn overbuurman heeft een spiksplinternieuwe VW Tiguan. Precies hetzelfde.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1534
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Lijkt mij niet goed. De condens geeft verstrooiing van het licht.

Ik weet niet hoe het met led zit qua bouw, maar met H7 heb je achterop de koplampunit een deksel met waterdichte afdichting. H7 is gevoelig voor vervuiling door vingers etc.

Zijn bij led de units aan de achterzijde niet meer (water)dicht?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Frits V70 schreef: 30.12.2020 - 09:59 Lijkt mij niet goed. De condens geeft verstrooiing van het licht.

Ik weet niet hoe het met led zit qua bouw, maar met H7 heb je achterop de koplampunit een deksel met waterdichte afdichting. H7 is gevoelig voor vervuiling door vingers etc.

Zijn bij led de units aan de achterzijde niet meer (water)dicht?
die zijn wel gewoon dicht, althans bij de auto's waar ik het mee heb gehad, het is geen water wat in de unit komt, het is gewoon de condens die in de lucht zit, zit er al in sinds het dichtmaken in de fabriek, soms condenseert het en soms verdampt het weer, ik heb het bij bijna al mijn nieuwe auto's gehad, maar velen letten er niet op waardoor men niet door heeft dat het gebeurd.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier geen condens in de koplampen, ook nooit gehad trouwens.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1534
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bijzonder. Ik heb dat ook nog niet eerder gezien. Je kunt het misschien verbeteren / oplossen door de kappen eraf te halen bij een warme, eventuele draaiende motor. Motorkap sluiten en een poosje wachten totdat het condens verdampt is en dan de kappen er weer op.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Als ik naar de hoeveelheid condens in de rechter koplamp kijk (dat zijn echt druppels), ben ik bang dat bij opdrogen dat permanente vlekken kan opleveren.

Ik wacht even af waar de dealer mee terug komt. Zij leken niet vaak klachten hier over te krijgen. Ik heb de vraag ook vooral gesteld: is dit (nog) normaal?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb nog nooit gekeken hoe die ledlampen aan de achterzijde eruit zien.
Het zou mij niet verbazen dat die dingen aan de achterzijde helemaal niet open kunnen omdat ze een autoleven mee gaan.
Mijn auto gaat overigens niet door de wasstraat en wordt met de hand gewassen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1221
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Koplampen zijn voorzien van een membraan dat vocht in 1 richting doorlaat, bijvoorbeeld deze
https://www.headlightrevolution.com/gor ... -GORETEX_2

Koud weer, kunststof en hoger luchtvochtigheid is een combinatie die condens oplevert. Deze verdwijnt vanzelf weer via het membraan.
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Mickyman schreef: 30.12.2020 - 10:17
Frits V70 schreef: 30.12.2020 - 09:59 Lijkt mij niet goed. De condens geeft verstrooiing van het licht.

Ik weet niet hoe het met led zit qua bouw, maar met H7 heb je achterop de koplampunit een deksel met waterdichte afdichting. H7 is gevoelig voor vervuiling door vingers etc.

Zijn bij led de units aan de achterzijde niet meer (water)dicht?
die zijn wel gewoon dicht, althans bij de auto's waar ik het mee heb gehad, het is geen water wat in de unit komt, het is gewoon de condens die in de lucht zit, zit er al in sinds het dichtmaken in de fabriek, soms condenseert het en soms verdampt het weer, ik heb het bij bijna al mijn nieuwe auto's gehad, maar velen letten er niet op waardoor men niet door heeft dat het gebeurd.
Koplampbehuizingen zijn nooit helemaal dicht. Er zijn bewust kleine openingen gemaakt om luchtdrukverschillen tussen de binnen- en de buitenzijde te voorkomen en om condenswater af te voeren. Warme lucht heeft een groter volume dan koude lucht, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Warme, vochtige lucht op een koud oppervlak geeft condens. Natuurkundige mechanismen die vooral bij wisselende weersomstandigheden naar voren komen. Zou je de koplamp hermetisch afsluiten, dan krijg je problemen door drukverschillen en juist condensvorming. Het is zinvol om te controleren of de openingen nog wel open zijn en niet door bijvoorbeeld vervuiling zijn afgesloten
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1201
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik heb het ook en aan mijn dealer voorgelegd daar kreeg ik te horen dat dit normaal is en het criterium is dat het na maximaal 15 minuten, bij brandende koplampen, weg moet zijn.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Is een volkomen normaal verschijnsel bij LED koplampen. Google maar eens. Wordt vaak uitgelegd. LEDs worden niet warm waardoor dit optreedt. Is al genoeg discussie over geweest op dit forum.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Franswa schreef: 30.12.2020 - 19:39 Ik heb het ook en aan mijn dealer voorgelegd daar kreeg ik te horen dat dit normaal is en het criterium is dat het na maximaal 15 minuten, bij brandende koplampen, weg moet zijn.
En dat is nu het rare: ik heb 250km vanuit Groningen naar Brabant gereden met de lampen aan (geen regen onderweg) en condens in de koplampen. De dag erop 2x 30 minuten gereden voordat ik 'm bij de dealer neer zette: condens.

Vandaag niet in de auto gereden: bijna alle condens weer verdwenen.

Anyway, ik hoor wel wat de dealer/Volvo zegt.

En voor de mensen die vragen over doppen op de achterkant: daar is in een S60 niks zinnigs van te zeggen, want de achterkant van de koplampen kun je echt totaal niet bij. Zit allemaal staal in de weg.

Verder iedereen: bedankt voor het meedenken ;-)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Inderdaad, die 15 minuten gelden niet voor leds. Wel voor halogeen of xenon. Leds worden niet warm. Nogmaals volkomen normaal met dit weer. Zodra het ongeveer 10C is heb ik het niet.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik had heb bij mijn vorige auto, de V90CC, als ik uit de wasstraat kwam. Op een gegeven moment was het over, na het wassen geen last meer. Nooit kunnen ontdekken hoe dat nu kwam.
Reactie van MK uit Urk was:
Graag zou ik nog graag van u willen weten hoe het met het vocht van de koplampen staat.
Ik heb dit bij de technische man van Volvo voorgelegd, en wil graag zijn antwoord 1 op 1 aan u doorspelen.
Het komt dus absoluut vaker voor.
De koplamp moet kunnen “ademen” als de lampen aanstaan wordt de lucht in de koplamp warm en zet uit deze druk moet de koplamp kwijt kunnen
als de koplamp weer afkoelt “krimpt” de lucht weer dus zuigt hij weer lucht aan en hier kan inderdaad condensvorming veroorzaken.

Ik heb er de laatste tijd op gelet en zie het ook bij andere types zoals XC60 en XC90.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

arnoud schreef: 30.12.2020 - 20:06
Franswa schreef: 30.12.2020 - 19:39 Ik heb het ook en aan mijn dealer voorgelegd daar kreeg ik te horen dat dit normaal is en het criterium is dat het na maximaal 15 minuten, bij brandende koplampen, weg moet zijn.
En dat is nu het rare: ik heb 250km vanuit Groningen naar Brabant gereden met de lampen aan (geen regen onderweg) en condens in de koplampen. De dag erop 2x 30 minuten gereden voordat ik 'm bij de dealer neer zette: condens.

Vandaag niet in de auto gereden: bijna alle condens weer verdwenen.

Anyway, ik hoor wel wat de dealer/Volvo zegt.

En voor de mensen die vragen over doppen op de achterkant: daar is in een S60 niks zinnigs van te zeggen, want de achterkant van de koplampen kun je echt totaal niet bij. Zit allemaal staal in de weg.

Verder iedereen: bedankt voor het meedenken ;-)
exact dus wat ik zeg, dit is heel irritant, maar normaal, soms is het er weken/maanden niet en dan zie je het weer, zo ook dus bij de Bi-Xenon van onze Audi A3
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gesloten

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”