XC40 P8 - How far will it go ?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40414
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05.01.2021 - 11:54
The thirstiest car ever, indeed!
Je haalt in de NL winter gewoon max. 210 km (ca.) bij 100% lading. Is inderdaad zeer mager en onder de fabrieksnorm.
Dus er moet heeeeeeeel gauw een update komen om de EV efficienter te maken! Want 33-35 kw per uur verbruiken is (relatief ook!) een ondermaatse prestatie van de P8. Helaas....
Je haalt in de NL winter gewoon max. 210 km (ca.) bij 100% lading. Is inderdaad zeer mager en onder de fabrieksnorm.
Dus er moet heeeeeeeel gauw een update komen om de EV efficienter te maken! Want 33-35 kw per uur verbruiken is (relatief ook!) een ondermaatse prestatie van de P8. Helaas....
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Aerodynamisch is de XC40 een echt hok. Op de normale Vmax overdag in NL (100km/u) doe ik lig 25kWh. Haal je de range ook niet mee, maar is wel voldoende om de meeste ritten die we doen zonder onderweg bijladen te doen. Ga je harder rijden, dan neemt het verbruik exponentieel toe.
Ik hoop dat er nog wat efficientieverbeteringen in het vat zitten. Het zou lig fijn zijn als je op een zomerdag ruim voorbij de 300km kan komen.
De punten over de af en toe niet logische bediening herken ik wel. Zijn auto heeft wel ACC, maar je moet in de boordcomputer op het middenscherm kiezen tussen ACC en de snelheidsbegrenzer, waarna ja vanaf het stuur kan wisselen tussen autopilot en ACC (met alleen pijltje naar rechts).
Ik hoop dat er nog wat efficientieverbeteringen in het vat zitten. Het zou lig fijn zijn als je op een zomerdag ruim voorbij de 300km kan komen.
De punten over de af en toe niet logische bediening herken ik wel. Zijn auto heeft wel ACC, maar je moet in de boordcomputer op het middenscherm kiezen tussen ACC en de snelheidsbegrenzer, waarna ja vanaf het stuur kan wisselen tussen autopilot en ACC (met alleen pijltje naar rechts).
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Volgens mij zit de e-tron in de buurt qua verbruik (iets lager). Ik verwacht dat er bij Volvo nog wel wat te halen valt overigens. Er wordt aan gesleuteld aan de efficiëntie van de warmtepomp en batterijverwarming.S80 Executive schreef: ↑19.01.2021 - 15:33Oké, maar er zijn ook andere hokken op de markt. Hoe presteren die in verhouding tot de P8?
Als je je bedenkt dat het ding evenveel weegt als een fully loaded XC90 en bijna een seconde sneller dan een e-tron naar de 100km/u loopt dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat het best meevalt. Zeker als je de brandstof equivalente kWh's erbij neemt. Ik geloof dat er iets meer dan 12kWh aan potentiële energie zit in een liter benzine. Een T2 moet wel de 1:14 kunnen halen, dat is 7l/100km --> 84kWh/100km.
Als je het zo berekent valt het heel erg mee, maar feit blijft dat je je rijstijl moet aanpassen om in de winter een fatsoenlijke range uit de auto te halen. Nou wordt het een stuk veiliger op de weg als we allemaal iets langzamer gaan rijden en beter anticiperen, maar ik denk niet dat dat in de overweging is meegenomen bij het ontwerp van de auto (als in, Volvo maakt strategisch doel waar door iedereen 80km/u te aten rijden

- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5250
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Dat is een incorrecte vergelijking, de verbrandingswaarde van Benzine omzetten naar een potentieel in arbeid een ICE heeft een redement van ca 35% en een zeer efficiente electriciteitscentrale een procent of 50.... Verliezen in een e motor zijn slechts enkele procenten.lancer schreef: ↑19.01.2021 - 18:09Volgens mij zit de e-tron in de buurt qua verbruik (iets lager). Ik verwacht dat er bij Volvo nog wel wat te halen valt overigens. Er wordt aan gesleuteld aan de efficiëntie van de warmtepomp en batterijverwarming.S80 Executive schreef: ↑19.01.2021 - 15:33Oké, maar er zijn ook andere hokken op de markt. Hoe presteren die in verhouding tot de P8?
Als je je bedenkt dat het ding evenveel weegt als een fully loaded XC90 en bijna een seconde sneller dan een e-tron naar de 100km/u loopt dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat het best meevalt. Zeker als je de brandstof equivalente kWh's erbij neemt. Ik geloof dat er iets meer dan 12kWh aan potentiële energie zit in een liter benzine. Een T2 moet wel de 1:14 kunnen halen, dat is 7l/100km --> 84kWh/100km.
Als je het zo berekent valt het heel erg mee, maar feit blijft dat je je rijstijl moet aanpassen om in de winter een fatsoenlijke range uit de auto te halen. Nou wordt het een stuk veiliger op de weg als we allemaal iets langzamer gaan rijden en beter anticiperen, maar ik denk niet dat dat in de overweging is meegenomen bij het ontwerp van de auto (als in, Volvo maakt strategisch doel waar door iedereen 80km/u te aten rijden)
Feit is dat een XC40 een cw waarde heeft van een kliko, het verwarmen kost ook met een warmtepomp veel energie en de temperatuur helpt ook de accu niet mee en dan spreken we hier nog over gloed nieuwe accu's. Die range gaat echt niet significant beter worden.
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Mijn P8 heeft een update gehad omdat het alarm spontaan afging tijdens het laden. Kennelijk een bekend euvel. Nu heb ik de software versie van januari en daarbij zit waarschijnlijk die extra vrijgemaakte accucapaciteit in verwerkt.
Want toen ik net, bij 88% lading, vaan Google vroeg wat de resterende range was kreeg ik als antwoord ca. 320 km. Voor 100% lading zou dat dus in de buurt van de 350 komen. Eerder was het voor 100% ca 300 km.
Even afwachten hoe het in de praktijk zal zijn, maar dit begint er (voor de huidige temperatuur) in ieder geval een beetje op te lijken....
Want toen ik net, bij 88% lading, vaan Google vroeg wat de resterende range was kreeg ik als antwoord ca. 320 km. Voor 100% lading zou dat dus in de buurt van de 350 komen. Eerder was het voor 100% ca 300 km.
Even afwachten hoe het in de praktijk zal zijn, maar dit begint er (voor de huidige temperatuur) in ieder geval een beetje op te lijken....
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Voor de P8 moet die grote update nog komen, voor de P2 is die inmiddels wel beschikbaar.mga1600 schreef: ↑04.02.2021 - 17:11 Mijn P8 heeft een update gehad omdat het alarm spontaan afging tijdens het laden. Kennelijk een bekend euvel. Nu heb ik de software versie van januari en daarbij zit waarschijnlijk die extra vrijgemaakte accucapaciteit in verwerkt.
Want toen ik net, bij 88% lading, vaan Google vroeg wat de resterende range was kreeg ik als antwoord ca. 320 km. Voor 100% lading zou dat dus in de buurt van de 350 komen. Eerder was het voor 100% ca 300 km.
Even afwachten hoe het in de praktijk zal zijn, maar dit begint er (voor de huidige temperatuur) in ieder geval een beetje op te lijken....
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28.02.2021 - 23:08
Heb sinds 3 maanden de Volvo xc 40 p8. Fijne auto, maar het bereik is ver onder maat...Gemiddeld 32kwh/100 km is in mijn ogen te veel tov de concurrentie. Denk dat Volvo haar EV-zaakjes niet voor elkaar heeft..
Zou fijn als de organisatie eerlijker en beter communiceert met haar klanten . Gelukkig heb ik mijn vorige auto gehouden.
Zou fijn als de organisatie eerlijker en beter communiceert met haar klanten . Gelukkig heb ik mijn vorige auto gehouden.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40414
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
en daar loopt al een apart topic over: viewtopic.php?f=102&t=86370&start=80Cysouw schreef: ↑07.03.2021 - 11:22 Heb sinds 3 maanden de Volvo xc 40 p8. Fijne auto, maar het bereik is ver onder maat...Gemiddeld 32kwh/100 km is in mijn ogen te veel tov de concurrentie. Denk dat Volvo haar EV-zaakjes niet voor elkaar heeft..
Zou fijn als de organisatie eerlijker en beter communiceert met haar klanten . Gelukkig heb ik mijn vorige auto gehouden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- TonH53
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
Bijgaand een filmpje op YouTube, waarbij een P8 vanaf 100% helemaal leeg gereden wordt; ook om te kijken wat er allemaal uitvalt en wanneer. Het bereik zal je verbazen (in positieve zin).
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Met de huidige temperaturen haal ik op een haar na 400 km. Ik heb onderweg van mijn 2 x 200 km ritje 20 kWh bijgeladen en kwam thuis met 26% lading (dat is dus ca. 19kwh)
Die 20 kWh bijladen ging overigens uitermate vlot (het duurde de lengte van een plas en het kopen van een paar ijsjes …).
Die 20 kWh bijladen ging overigens uitermate vlot (het duurde de lengte van een plas en het kopen van een paar ijsjes …).
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
- Locatie: Lembeke
vandaag voor het eerst een testrit gedaan met een P8 en ik moet zeggen het is goed meegevallen.Wanneer je aanzet met de P8 is gelijk dat je in een sportwagen zit!
Ik heb een 100tal km gereden met een gemiddeld verbruik van 24.5 kwu/100km met een buitentemperatuur van 16 graden met zowel gewestwegen als snelwegen.Volgens mijn berekenig zou ik ongeveer een 300tal km kunnen rijden wat toch een 30 % minder is dan vooropgesteld,moest ik wat trager optrekken zou dat het rijbereik wel verlengen,maar het toch zo leuk om fors aan te zetten met deze wagen!
voorlopig vind ik de aankoop nog te duur voor mij,maar het is zeker geen straf om verder rijden me mijn XC60D4awd
Ik heb een 100tal km gereden met een gemiddeld verbruik van 24.5 kwu/100km met een buitentemperatuur van 16 graden met zowel gewestwegen als snelwegen.Volgens mijn berekenig zou ik ongeveer een 300tal km kunnen rijden wat toch een 30 % minder is dan vooropgesteld,moest ik wat trager optrekken zou dat het rijbereik wel verlengen,maar het toch zo leuk om fors aan te zetten met deze wagen!
voorlopig vind ik de aankoop nog te duur voor mij,maar het is zeker geen straf om verder rijden me mijn XC60D4awd
- TonH53
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
Afgelopen maandag 6 september heb ik met een accu van 99% 345 km gereden (met 4 tussenstops). Na afloop nog 10%/45 km over "volgens de auto".
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33
Wat zijn jullie recente ervaringen sinds alle updates?
Ik overweeg nu toch heel serieus de P6 aangezien die in beperkte oplage via dealers toch nog eind dit jaar leverbaar gaat zijn (dat scheelt nogal).
Maak me toch wel wat zorgen over de range. Aangezien de versie met 1 motor het met nog iets minder batterij moet doen.
Staat natuurlijk wel tegenover dat hij efficienter zal zijn, veel lichter en er zit een warmtepomp in
Ik overweeg nu toch heel serieus de P6 aangezien die in beperkte oplage via dealers toch nog eind dit jaar leverbaar gaat zijn (dat scheelt nogal).
Maak me toch wel wat zorgen over de range. Aangezien de versie met 1 motor het met nog iets minder batterij moet doen.
Staat natuurlijk wel tegenover dat hij efficienter zal zijn, veel lichter en er zit een warmtepomp in
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black
Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black
Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ja. dicht tegen (soms net boven) de 400 km totaal dus, dat klopt met mijn ervaring in augustus en september. Nu wordt het weer wat kouder en zal het wel weer wat minder worden maar er zijn anderzijds weer allerlei verbeteringen qua range en laden in het vooruitzicht gesteld (zie Volvo site) met een update.
Ik blijf bij mijn standpunt dat deze range voor NL prima is, met 10, hooguit 15 minuten laden onderweg kan ik echt overal in het land heen en weer thuiskomen ook.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
De range is erg afhankelijk van de omstandigheden en je snelheid. Vorige week reed ik 's avonds op de snelweg met stevige tegenwind. Ik heb de cruise control eerst op 135 km/u gezet, maar toen kwam het verbruik boven de 30 kWh/100 km uit. Ik heb toen de snelheid maar wat lager ingesteld. Bovendien ging te wind wat liggen. Toen zakte het verbruik naar 20 kWh/100 km.
Anyway, op locatie de auto in de parkeergarage gezet en de volgende ochtend aangesloten op de daar aanwezige laadpaal. Toen ik aan het eind van de middag vertrok had ik genoeg SoC om thuis te komen. Het laden in de garage en thuis samen kostte ongeveer 30 Euro, voor een rit van 200 km heen en 200 km weer terug. En ik hoefde niet langs de snelweg te laden. Prima dus!
Anyway, op locatie de auto in de parkeergarage gezet en de volgende ochtend aangesloten op de daar aanwezige laadpaal. Toen ik aan het eind van de middag vertrok had ik genoeg SoC om thuis te komen. Het laden in de garage en thuis samen kostte ongeveer 30 Euro, voor een rit van 200 km heen en 200 km weer terug. En ik hoefde niet langs de snelweg te laden. Prima dus!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54
Gisteren 250 km gereden, met 96% vertrokken en met 34% thuis aangekomen.
Mooi weer, heen 1,5 uur terug 2 uur (file) Op cruise control 105 km.
De nieuwe range app gaf nog 140 km bereik op, samen 390 km bereik op 96% lading.
Mooi weer, heen 1,5 uur terug 2 uur (file) Op cruise control 105 km.
De nieuwe range app gaf nog 140 km bereik op, samen 390 km bereik op 96% lading.
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3655
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ongeveer gelijk aan een BMW 3-serie diesel die dan wel tempo 130 doet. Appels met peren misschien maar het voordeel van elektrisch lijkt in de praktijk minder groot dan mij wel eens is voorgerekend.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"