Anti skid tijdelijk uit / dynamo overladen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
dedomo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2020 - 14:12

Als ik rij krijg ik de melding anti skid tijdelijk uitgeschakeld. Dan gaat mijn radio uit. Soms gaat hij ook piepen. Lichten wisselen van sterkte. Stuurbekrachting schakeld soms uit. Vaak komt daarna de melding dynamo overladen stop auto. Daarna gaan de meldingen uit en werkt alles weer normaal. Dit gebeurt vaak op het moment van remmen. Wat kan dit zijn? Waarschijnlijk is de dynamo aan vervanging toe maar kunnen de andere storingen ook daardoor komen of is er meer aan de hand?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het kan inderdaad gerelateerd zijn. Kapotte dynamo en/of accu geeft heel vaak vreemde storingen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Anti skid is vaak de eerste die begint te zeuren bij slechte spanning.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Volgens mij kan jezelf thuis met een multimeter snel een test doen of je dynamo nog goed is.
Pinnen van de multimeter op de accu houden en kijken of er 14,4 volt doorgaat als de auto loopt.
En als de auto uit staat moet een accu 12v aangeven.
Meet je tijdens het starten minder dan 10v is je accu aan het overlijden.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

"Op het moment van remmen"... Rem jij met koppeling ingetrapt of laat je de koppeling zo lang mogelijk gekoppeld?
Als je het eerste doet, gaan alle signalen inderdaad naar een defecte dynamo; die draait dan op het laagste toerental en kan het verbruik gewoon niet meer bijbenen.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
dedomo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2020 - 14:12

corsa_gsi schreef: 05.03.2021 - 09:06 Volgens mij kan jezelf thuis met een multimeter snel een test doen of je dynamo nog goed is.
Pinnen van de multimeter op de accu houden en kijken of er 14,4 volt doorgaat als de auto loopt.
En als de auto uit staat moet een accu 12v aangeven.
Meet je tijdens het starten minder dan 10v is je accu aan het overlijden.
hij doet het pas na een tijdje rijden. Neem aan dat hij bij een slechte accu het meteen zou doen. Hij doet het ook niet altijd maar wel steeds vaker. Maar zal gaan meten mischien komt er wat uit. Bedankt voor de tip
dedomo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2020 - 14:12

gose91 schreef: 05.03.2021 - 09:40 "Op het moment van remmen"... Rem jij met koppeling ingetrapt of laat je de koppeling zo lang mogelijk gekoppeld?
Als je het eerste doet, gaan alle signalen inderdaad naar een defecte dynamo; die draait dan op het laagste toerental en kan het verbruik gewoon niet meer bijbenen.


Rem zo veel mogenlijk op de motor af. Maar heb niet opgelet of het pas komt bij intrappen koppeling. Zal het eens in de gaten houden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”