XC90 T8 onderhoud : automatische versnellingsbak spoelen ???
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.12.2014 - 07:17
Ik krijg nu na 104.000km het advies van de dealer om de automatenbak te spoelen. Wie heeft hier ervaring mee?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zeker niet onverstandig om dat preventief te doen, maar persoonlijk ga ik daarvoor naar de specialist. Het is best een proces kritisch werkje en ik heb persoonlijk liever dat iemand die dat dagelijks doet het uitvoert dan een monteur die het misschien 1x per maand doet of zo. TPR, MMTS, Volservice of GS Powerflush zijn aan te raden. Die laatste is een van de drijvende krachten geweest achter de NL introductie van het fenomeen powerflushen. Beiden zijn Volvo liefhebbers.
Mijn XC90T8 was de eerste die GS deed en is pas voor het eerst gespoeld bij 170K dus het is niet zo dat het vandaag of morgen moet omdat anders je bak er aan gaat.
Mijn XC90T8 was de eerste die GS deed en is pas voor het eerst gespoeld bij 170K dus het is niet zo dat het vandaag of morgen moet omdat anders je bak er aan gaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Doen! Voor mij hoort het gewoon bij het onderhoud. Bij mijn vorige Volvo, de V70, heb ik de bak 2 keer laten spoelen, ongeveer elke 90K km.marcelvw65 schreef: ↑13.03.2021 - 23:19 Ik krijg nu na 104.000km het advies van de dealer om de automatenbak te spoelen. Wie heeft hier ervaring mee?
Misschien kan de dealer het zelf maar hier zijn ook meerdere specialisten/forumsponsors die dat kunnen.
Gery Slot (GS Powerflush) in Uden heeft de machines hiervoor ontwikkeld die zelfs dealers kopen. Ik ben er onlangs met mijn - voor mij nieuwe - XC90 geweest. Echte vakman en ook nog een gezellige prater. Ik kom er graag.
Maar ook Martin (MMTS in Oldenzaal) en Raymond (TPR Powerflush in Ter Aar) zijn specialisten die dit goed kunnen. Ik ben bij alle drie wel eens voor Automaat flush, stuurhuis flush en motorreiniging geweest.
Enfin, hier (en het collega-forum VolvoV70 forum) is er genoeg over te vinden.
Gouwe was me net voor met eenzelfde verhaal zie ik...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14976
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Inderdaad ten overvloede gewoon DOEN...
Ik rij al 400.000 km met dezelfde automaat en heb elke 70.000km geflust bij Gery in Uden. De geartronic schakelt nog bijzonder soepel en tot dusver geen enkel probleem gehad met de bak. Ik ben ervan overtuigd geworden, inmiddels uit 400k ervaring, dat flushen net als olie verversen geen overbodige luxe is....
p.s: je hebt originele Volvo spec olie en synthetische Kroonolie . Ik spoel met de syntheet en ben er tevreden over...Gery of anderen geven je daar een keuze in. op forum zijn mensen die alleen de de z.g. volvo olie erin doen en andere spoelen met andere olie. Belangrijk is dat de spec of specificaties aan de norm fabriek vldoen en daar zorgen de aanbevolen flushers wel voor.
Ik rij al 400.000 km met dezelfde automaat en heb elke 70.000km geflust bij Gery in Uden. De geartronic schakelt nog bijzonder soepel en tot dusver geen enkel probleem gehad met de bak. Ik ben ervan overtuigd geworden, inmiddels uit 400k ervaring, dat flushen net als olie verversen geen overbodige luxe is....
p.s: je hebt originele Volvo spec olie en synthetische Kroonolie . Ik spoel met de syntheet en ben er tevreden over...Gery of anderen geven je daar een keuze in. op forum zijn mensen die alleen de de z.g. volvo olie erin doen en andere spoelen met andere olie. Belangrijk is dat de spec of specificaties aan de norm fabriek vldoen en daar zorgen de aanbevolen flushers wel voor.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Waar moet je aan denken voor wat prijzen betreft? Deze winter over de 300K heen geschoten en vorige week hoorde ik de zesde versnelling heel licht fluiten.. Ik wacht al even tot een vriend zijn nieuwe machine binnenkrijgt, maar denk toch dat ik een date bij GS in plan.Bover schreef: ↑14.03.2021 - 10:38 Inderdaad ten overvloede gewoon DOEN...
Ik rij al 400.000 km met dezelfde automaat en heb elke 70.000km geflust bij Gery in Uden. De geartronic schakelt nog bijzonder soepel en tot dusver geen enkel probleem gehad met de bak. Ik ben ervan overtuigd geworden, inmiddels uit 400k ervaring, dat flushen net als olie verversen geen overbodige luxe is....
p.s: je hebt originele Volvo spec olie en synthetische Kroonolie . Ik spoel met de syntheet en ben er tevreden over...Gery of anderen geven je daar een keuze in. op forum zijn mensen die alleen de de z.g. volvo olie erin doen en andere spoelen met andere olie. Belangrijk is dat de spec of specificaties aan de norm fabriek vldoen en daar zorgen de aanbevolen flushers wel voor.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14976
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Er gaat nogal wat olie door het systeem om je bak te reinigen oftewel 15 liter alleen al schoon te maken je bent zo 290- verder..( weet niet meer zeker) maar je hebt er gelijk profijt van..die prijzen liggen in heel Nederland zo in die orde van grootte. Sommige prijzen liggen lager maar vraag dan na of er ook reiniger bij in zit...
Dan kun je beter naar de "uitvinder" van de verbeterende flush gaan en wel Gery Slot Powerflush in Uden. Heb je wel alle mogelijke kennis en kunde bij elkaar...
https://www.powerflush.nl
Dan kun je beter naar de "uitvinder" van de verbeterende flush gaan en wel Gery Slot Powerflush in Uden. Heb je wel alle mogelijke kennis en kunde bij elkaar...
https://www.powerflush.nl
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Gewoon zeggen dat je (actief) lid bent van het forum hier en dan moet je rond de 300 klaar kunnen zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
klopt, ik betaalde € 305
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- vLoonVolvoSpecialist
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
- Locatie: Nederhemert
- Contacteer:
Zeker aan te bevelen om dit preventief uit te laten voeren! We horen ook vaak dat de auto daarna een stuk beter rijd, maar dat is dan vaak wel als er klachten waren om het spoelen/flushen uit te laten voeren. Stuur gerust een berichtje voor een vrijblijvende offerte. www.vanloonautobedrijf.nl/automaat-spoelen
Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14976
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ach na 100 jaar bestaan gewoon een prijs neerzetten voor flush en reinigen kan toch ook....U kunt als bedrijf forum sponsor worden en dat regelt dan weer 'Ben" te vinden bij moderatoren.... Lijkt me wel een mijlpaal zeg 100 jaar bestaan..gefeliciteerd!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ze zijn net forum sponsor geworden begreep ik Bob....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- vLoonVolvoSpecialist
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
- Locatie: Nederhemert
- Contacteer:
Dat zouden we zeker willen doen Bob, want onze prijzen zijn zeker geen geheim. Echter weten we zonder gegevens van de auto niet hoeveel olie er nodig is en dat maakt het prijsverschil. En een prijs noemen die niet klopt is ook niet wat je wilt lezen toch? 
Wij zijn inderdaad vorige week sponsor geworden! Dankjewel en zeker een mijlpaal, vooral omdat het nog steeds een familiebedrijf is. De oprichter is de opa van de huidige eigenaar. Maar bij deze alvast uitgenodigd voor ons jubileumfeest!

Wij zijn inderdaad vorige week sponsor geworden! Dankjewel en zeker een mijlpaal, vooral omdat het nog steeds een familiebedrijf is. De oprichter is de opa van de huidige eigenaar. Maar bij deze alvast uitgenodigd voor ons jubileumfeest!

Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14976
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ha ha dat jubi feest houden je klanten wel in de gaten natuurlijk. Succes op het forum..vLoonVolvoSpecialist schreef: ↑15.03.2021 - 17:05 Dat zouden we zeker willen doen Bob, want onze prijzen zijn zeker geen geheim. Echter weten we zonder gegevens van de auto niet hoeveel olie er nodig is en dat maakt het prijsverschil. En een prijs noemen die niet klopt is ook niet wat je wilt lezen toch?
Wij zijn inderdaad vorige week sponsor geworden! Dankjewel en zeker een mijlpaal, vooral omdat het nog steeds een familiebedrijf is. De oprichter is de opa van de huidige eigenaar. Maar bij deze alvast uitgenodigd voor ons jubileumfeest!![]()
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18.06.2021 - 09:46
Ik heb vorige week automaat van mijn V70 2.0T uit 2011 met 299K op de teller laten spoelen in Duitsland middels de Tim Eckart methode.
De bak schakelde steeds slechter en je kon schokjes voelen en op de toerenteller kon je zien dat te toeren (vooral in de derde versnelling) niet constant waren. Een garage adviseerden een bak revisie nadat met de auto was gereden…l
Op aanraden van een kennis, met een V70 D5 met automaat, de bak van mijn auto bij kfz-Wolters in Wettringen (kleine garage net over de grens bij Enschede) laten spoelen . Ze doen al vele jaren automaat spoelen met de Tim Eckart methode en hebben veel ervaring met Volvo. Betaalde 340 euro.
Ze lezen eerst computer uit om te zien of er storingen/foutmeldingen zijn aangaande de versnellingsbak. Dan laten ze wat versnellingsbakolie af en voegen reinigingsmiddel toe. Dan rijden ze 20-30 min met de auto en schakelen heel veel. Daarna oude olie eraf en nieuwe erop. Met de auto op de brug nu weer meerdere keren alle versnellingen doorlopen. Olie eraf en weer verse olie. Herhaling van hiervoor en dan komt voor laatste keer nieuw olie erop. Zeer tevreden over het resultaat. Opschakelen en terugschakelen zo soepel, voel geen schokjes meer en hoort de bak niet meer ‘zoeken’ in de 3.
De bak schakelde steeds slechter en je kon schokjes voelen en op de toerenteller kon je zien dat te toeren (vooral in de derde versnelling) niet constant waren. Een garage adviseerden een bak revisie nadat met de auto was gereden…l
Op aanraden van een kennis, met een V70 D5 met automaat, de bak van mijn auto bij kfz-Wolters in Wettringen (kleine garage net over de grens bij Enschede) laten spoelen . Ze doen al vele jaren automaat spoelen met de Tim Eckart methode en hebben veel ervaring met Volvo. Betaalde 340 euro.
Ze lezen eerst computer uit om te zien of er storingen/foutmeldingen zijn aangaande de versnellingsbak. Dan laten ze wat versnellingsbakolie af en voegen reinigingsmiddel toe. Dan rijden ze 20-30 min met de auto en schakelen heel veel. Daarna oude olie eraf en nieuwe erop. Met de auto op de brug nu weer meerdere keren alle versnellingen doorlopen. Olie eraf en weer verse olie. Herhaling van hiervoor en dan komt voor laatste keer nieuw olie erop. Zeer tevreden over het resultaat. Opschakelen en terugschakelen zo soepel, voel geen schokjes meer en hoort de bak niet meer ‘zoeken’ in de 3.
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11.04.2007 - 15:30
Ik heb ook mijn automaat laten spoelen volgens de Tim Eckhart methode bij Kfz Meister Peter Böhmer in Eschweiler bij Aken. De Eckhart methode schijnt iets vriendelijker te zijn voor oudere versnellingsbakken. Mijn xc60 D4 uit 2014 heeft 200 k gereden
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Oftewel gewoon een powerflush....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Ik heb destijds mijn V70 VEA D4 met een GT8 voor het eerst bij krap 300.000 km laten spoelen. Niet dat ik klachten had maar met de caravan er achter heeft de automaat al een paar keer goed moeten werken en leek het mij wel verstandig. Olie was nog prima van kleur en rook ook nog prima. Bak is gespoeld met de Powerflush machine van Gery Slot en originele Volvo olie. Bak schakelde nadien iets soepeler, zat misschien ook wel tussen de oren want mijn vrouw merkte geen verschil namelijk.
Mijn XC60 T8 heeft nu 135k gelopen en ik heb nog niet de drang om de bak te laten spoelen. Ik heb het gevoel dat de GT8 bakken beter zijn in dat opzicht (minder slip = minder hitte -> olie langer "houdbaar") dan de GT5 en GT6 bakken.
Mijn XC60 T8 heeft nu 135k gelopen en ik heb nog niet de drang om de bak te laten spoelen. Ik heb het gevoel dat de GT8 bakken beter zijn in dat opzicht (minder slip = minder hitte -> olie langer "houdbaar") dan de GT5 en GT6 bakken.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968