Inmiddels besteld en geplanned voor inbouw op de 13de November bij Volvo. Volgens mijn dealer is dit een doorontwikkeld systeem van het turn-by-turn system. Wat we tot nu toe hebben kunnen vinden is dat dit het VDO Dayton systeem MS 5600 (CDs) met het 5.8 inch monitor is. Ook wil ik deze meteen uitbreiden met een achteruitrijcamera; Hiervoor zijn div. systemen op de markt die 'naadloos' aansluiten op dit systeem.
Wat ik op nog wil weten is hoe die specifiek ingebouwd wordt:
- CD speler achterin (V70, net als by turn-by-turn), en niet in handschoenenkastje?
- Iemand al ervaring met achteruitrijcamera's? Ik zoek een goede, kleine kleuren camera. Wat is de beste plek in een V70 om deze te installeren: bumper, boven kentekenplaat, of ergens anders (nee, niet de voorkant )?
Feedback en/of verdere verwijzingen naar relevante sites zijn welkom,
R
MY2005 V70 2.5T AWD 245pk, Summum Silver Metallic, Xenons, RICA
MY2009 V70 T6 AWD 315pk, Summum Ice White Solid, Xenons, Polestar
MY2016 Ifor Williams 2pk, Silver Metallic
AlexV70 schreef:Je vraagd wie er ervaring heeft met het systeem, maar je hebt het al besteld?
Hoe het systeem ingebouwd wordt? Wist de dealer dit niet?
Ziet er trouwens wel leuk uit. Wel een hoop geld voor een navigatiesysteem.
Blijft het boven op het dashbord staan, of klapt/zakt dit weg?
Volgens mij wordt jij onze beste ervaringsdeskundige.
Houd ons op de hoogte. Foto's van de inbouw misschien?
Inderdaad, ik heb het al besteld. Ook voor de dealer is dit systeem nieuw en kon me (nog) niet vertellen hoe het precies ingebouwd wordt. Ik wil gewoon precies weten wat het eind-resultaat wordt.... Systeem klapt niet weg, zoals het RTI systeem. Dit wordt volgens mij een simpel op het dashboard zetten/weghalen van de monitor.
Het mag wat kosten; Heb momenteel een iPAQ 4700 + TomTom 6 netjes ingebouwd (houder naast stuur, gps-muis onder dashboard). Toch, als ik de kosten vergelijk met wat ik nu heb (GPS muis, TomTom software, PDA, houder, inbouw) dan kom ik ook een aardig eind richting de € 1000..... Nu ben ik wel de mening toegedaan dat met ik met mijn TomTom wel het meest flexibel ben/blijf voor wat betreft kaart materiaal sofware updates en POIs, maar vind de inbouw van de 3D-Nav (of denk te vinden) veel mooier/professioneler geïntegreerd met het dashboard, met extra mogelijkheden zoals TMC, cameras of hele car multimedia systemen (kortweg gezegd, gewoon een hebbedingetje/speeltje).
Ik zal het e.e.a. aan foto's plaatsen wanneer het zover is.
Verdere feedback blijft uiteraard welkom
R
Richard S schreef:Mij lijkt dit ook wel een heel leuk systeem. Maar ik vraag me toch af of dit niet weg kan zakken in het dashbord.
Wanneer achteraf een RTI wordt ingebouwd, moet ook de centrale speaker door een kleiner exemplaar vervangen worden, zodat er ruimte is voor het mechanische gedeelte waarin het scherm kan wegzakken. Voor zover ik van de dealer heb begrepen is dat met het 3D Navigatie systeem niet het geval; het wordt bovenop het rooster vastgezet (waarschijnlijk net zoals het turn-by-turn systeem). Ik zou het natuurlijk helemaal niet erg vinden wanneer ook het 3D systeem net zoals het RTI gewoon zou zakken net zoals....
R
Paul schreef:@Rovinge TomTom6, veel verbetering t.o.v. 5?
@Rovinge TomTom6, veel verbetering t.o.v. 5?
R
Additionele informatie mbt. het 3D Navigatiesysteem van Volvo.
Vandaag kort gesproken met de dealer; Het 5,8" scherm is afneembaar, en zakt niet (zoals RTI) weg in het dashboard. Vrijdag ga ik langs m'n dealer om de spullen en montagehandleiding even te bekijken; de inbouw staat gepland voor november de 13e. Voor de rest wist de dealer nog weinig te vertellen wat op zich niet zo vreemd is getuige het recente persbericht van Siemens: http://www.siemens.nl/persinfo/pressinfo.asp?id=1275.
R
Update. Heb het nieuwe systeem nu 2-3 weken in gebruik. Het bevalt me goed, maar tov. mijn PDA met TomTom 5 of 6 is het even wennen. Hieronder mijn eerste opmerkingen en bevindingen.
Systeem is gebaseerd op het VDO Dayton MS 5600 systeem en 5.8" kleuren monitor en is uitgerust met een CD-speler welke achterin de kofferbak gemonteerd wordt. In de V70/S60 wordt ie standaard onder de laadvloer direct achter de achterbank gemonteerd. Tegen meerprijs wordt speler, net zoals bij het RTI systeem, in de linkerzijkant achter de achterbank gemonteerd, net weggewerkt achter een klep. De speler wordt ook aangesloten op radio ontvanger voor TMC informatie. De ontvanger zit rechtsachter onder de laadvloer, en wordt evt. vervangen door één met twee aansluitingen (een voor radio, een voor navigatiesysteem). Er wordt een losse FM-zender in het volvo pakket meegeleverd (raamplakker).
De 5.8" monitor wordt bovenop de centrale dashboardspeaker gemonteerd, net zoals het huidige Volvo turn-by-turn (pijl) navigatiesysteem. Monitor zakt niet weg (zoals RTI) maar is makkelijk afneembaar. Voor montage wordt de centrale speaker en rooster vervangen door een kleinere speaker plus rooster met 'houder' waar de monitor opgezet kan worden. Net zoals het RTI systeem staat de monitor voorover gekanteld (naar je toe). Ik weet dat sommige mensen dat kantelen maar niets vinden; Ikzelf vind het wel prettig, en denk dat dit is om zoveel mogelijk de reflectie van je monitorbeeld in je eigen voorruit bovenin tegen te gaan. Formaat van het scherm 5.8 inch is erg prettig en het beeld zelf is goed te zien in alle omstandigheden. Beeld is in 4:3 of 16:9 formaat in te stellen, maar 16:9 vind ik zelf het prettigst. De monitor heeft een ingebouwde speaker; navigatiestem is goed te horen onder alle omstandigheden, wat een externe speaker overbodig maakt.
Bediening van het systeem gebeurt volledig mbv. de meegeleverde afstandbediening (AB). Hiervoor wordt een passieve houder meegeleverd zodat deze ergens op het dashboard onder handbereik zit. Momenteel heb ik de houder op de plek links naast de radio zitten over het opbergvakje heen (bij anderen kan hier toetsen van de geïntegreerde telefoon zitten of koffiebekerhouder). Daar het de passieve houder is moet ik helaas de AB uit de houder halen om het systeem te bedienen daar het dashboard tussen het oog van de AB en de monitor zit (IR en line-of-sight). Inmiddels een actieve houder besteld (~€ 20) welke via directe kabels naar de speler achterin het systeem kan bedienen. Kan ik 'm gewoon in de houder laten zitten. De AB heeft geen verlichte knoppen wat het in het donker nog wel eens lastig maakt het systeem te bedienen (voornamelijk op gevoel). Het schijnt dat VDO Dayton voorheen wel verlichting in de ABs had, maar dat nu heeft laten vallen. Op Internet ben ik al een beschrijving tegengekomen om verlichtingsledjes in de AB in te bouwen….maar dat is meer voor de handige doe-het-zelver.
Hoewel in het installatiepakket een aparte speaker voor de stem en aanwijzingen meegeleverd is, is het niet nodig deze te installeren. Deze losse speaker wordt normaliter onder de bestuurderstoel gemonteerd (althans bij mijn dealer) en wordt dan direct verbonden met de speler.
Standaard wordt TeleAtlas kaartmateriaal van de BeNeLux meegeleverd. Tegen meerprijs wordt geheel Europa meegeleverd, volledig vrijgeschakeld en onbeperkt voor gebruik. Activering gebeurt dmv. het C-IQ systeem waarvoor activeringscodes in het navigatiesysteem eenmalig ingebracht moeten worden. Met VDO Dayton heb je de keuze om ipv. TeleAtlas juist het NavTech kaartmateriaal te gebruiken. Wat ik lees op diverse sites is dat TeleAtlas = kwantiteit & NavTech = kwaliteit. Momenteel nog te weinig ervaring met verschillen hiertussen; Ikzelf heb momenteel alleen de TeleAtlas kaarten maar ben me verder aan het verdiepen hoe dit allemaal in zijn werk gaat, including het C-IQ systeem. Via dit systeem worden ook extra POIs geactiveerd (Michelin, etc.). Helaas kan je geen eigen POIs toevoegen.
Kaarten zelf zijn duidelijk en kunnen inderdaad naar 3d-view/vogelvlucht geschakeld worden, welke ik dan ook meestal gebruik. Qua detail kan je in verschillende stappen vanaf 50m tot 20km in/uitzoomen.
TMC werkt goed en tot nu toe automatisch ontvangst van 4 to 7 zenders. Systeem kan op een specifieke TMC zender vastgezet worden, om alleen die info te ontvangen. Ook hier moet ik me nog verder in verdiepen wat er qua zenderaanbod is en wat verder de kwaliteit van die zenders is.
Systeem + inbouw door Volvo voor ~ € 1200 (incl BTW). Dit is momenteel een winteraanbieding. Dealer is hiervoor een halve dag bezig
Voor dit systeem zijn er ook allerlei uitbreidingen te koop. VDO Dayton heeft zelf hele multimedia systemen waarop het navigatiesysteem aangesloten kan worden. Hierdoor wordt het mogelijk om spelletjes en/of films te spelen naar een of meerder monitoren, etc.
Zelf heb ik middels een aparte non-VDO interface nu een achteruitrijcamera met het navigatiesysteem verbonden. Wanneer ik auto in z'n achteruit zet, schakelt beeld op de monitor om naar de achteruitrijcamera. Camera is een micro kleurencamera met 120 graden beeldhoek, geplaatst in de achterklep net boven de nummerplaat. In mijn V70 model 2005 zit in de achterklep boven plaat rechts naast nummerplaatverlichting een platte ronde 'uitsparing'. Hierin een gat in de vorm van de micro camera gefreesd (achterklep is van plastic) waardoor de camera van binnenuit naar buiten gestoken wordt. Beeld is boven verwachting goed en scherp. Eerste reacties zijn meestal …hebbedingetje, heb je dat echt nodig…, wanneer men het ziet is het … da's toch wel handig!....
De interface die ik heb heeft nog twee connectoren voor een tweede camera (zijzicht onder rechter spiegel bijv.) en voor een apart videosignaal. Er zijn verschillende interfaces te koop met verschillende connectoren en voor diverse toepassingen. Wellicht iets voor een volgend projectje.
Vergeleken met TomTom moet ik wennen aan de bediening en aan de detaillering van het kaartmateriaal zelf. Ik gebruikte hiervoor een HP HX4700 met TomTom 5 en 6. Kaartmateriaal van TomTom zit er beter en gedetailleerder uit en ook de bediening en mogelijkheden overtreffen het VDO systeem; wellicht is dat een kwestie nog van wennen.
Echter qua inbouw en integratie vind ik het VDO systeem mooier, vooral met de orginele meegeleverde Volvo materialen (ook mijn TomTom + muis was netjes ingebouwd en werkgewerkt onder dashboard). Een VDO pluspunt vind ik de TMC info, hoewel ik begrepen heb dat dat nu ook met TomTom kan.
Afijn, nog wat uitzoekwerk en verder struinen op het Net naar de tips & trucs voor dit systeem.
R
bart simpson schreef:Met een vaste trekhaak loop je met deze camera al snel tegen een probleem aan
Ik wacht even de foto's af, maar volgens mij had @Rovinge de camera naast de kentekenplaat gemonteerd.
rovinge schreef:In mijn V70 model 2005 zit in de achterklep boven plaat rechts naast nummerplaatverlichting een platte ronde 'uitsparing'. Hierin een gat in de vorm van de micro camera gefreesd (achterklep is van plastic) waardoor de camera van binnenuit naar buiten gestoken wordt.
Waarom loop je dan al snel tegen een probleem aan?