Sluiting forum 240-260register voor niet-leden

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
P130
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
Locatie: Midden des lands

Ik kreeg gisteren het onderstaande emailtje van het 240-260register:

----
Beste Forumgebruiker,

Op de Volvo 240-260 register bestuursvergadering van 17 oktober is besloten om het forum voortaan alleen nog open te stellen voor leden. Daarmee wordt bedoeld dat iedereen de berichten op ons forum mag lezen en dat het plaatsen van nieuwe artikelen (posts) is voorbehouden aan clubleden.

Het forum kent op dit moment 433 gebruikers die vaak namen en email adressen gebruiken die niet clubleden te relateren zijn. Van 346 van die gebruikers is ook nooit geregistreerd of ze wel of niet clublid zijn.

Op dit moment zit er niets anders op dan alle gebruikers waarvan niet met
zekerheid kan worden vastgesteld of ze clublid zijn, te blokkeren.

Uw gebruikersaccount wordt bij deze geblokkeerd. Mocht u wel clublid zijn, dan volstaat het antwoorden op deze email onder duidelijke vermelding van de gebruikersnaam, het clublidnummer, de naam en het adres. Het gebruikersaccount wordt dan weer zo snel mogelijk geactiveerd.

Mocht u geen clublid zijn en toch willen blijven schrijven op het forum, dan
verwelkomen wij u uiteraard graag als lid. Op onze site vindt u een
inschrijfformulier.

Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

De webcommissie
-----

De V44 Vereniging heeft dit een tijdje terug ook geflikt, maar is daar na veel protest van de leden (waaronder ik) op teruggekomen. Het forum was namelijk meteen zo goed als dood. Sinds kort echter kunnen niet-leden ook weer posten.

Ik las op het forum van het 240-260register (lezen kan namelijk nog wel) dat er al aardig wat mensen protesteren, dus wellicht wordt alles binnenkort weer teruggedraaid. Tot die tijd zullen niet-leden misschien meer gebruik gaan maken van dit uitstekende forum (daar kan de V44 nog wat van leren overigens...).

Een laatste dingetje: waarom zijn de 140, 165, 240 en 260 in een categorie gestopt??? Mocht het forum van het 240-260register dicht blijven voor niet-leden, dan is het het overwegen waard om een aparte categorie voor de 240/260 te maken...?

De tijd zal het leren...

P.S. Ik ben mij er van bewust dat er ook nog de site http://www.volvolvo.nl bestaat natuurlijk...
b.schulte
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 25.10.2006 - 16:04

waarom alleen nog maar voor leden? Is dat een commerciele reden of ..... (kan even geen andere reden verzinnen). Lijkt mij toch juist de kracht dat het voor iedereen beschikbaar is. Ik kan me de reactie op het V44 verhaal wel voorstellen. Ik ben er net dus zal het iet snel gaan missen, maar vond/vind het forum wel handig.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41366
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Op diverse forums wordt al aardig over dit besluit gediscussieerd.
Ik ben geen lid van het register en ook ik heb zo'n mailtje ontvangen.
Ik heb ook het register onderdak op volvo-forum aangeboden want om een forum in leven te houden voor slechts 70 leden .....

Als er behoefte is aan het opsplitsen van de 100/200 rubriek kunnen daar snel 2 aparte hoofdstukken voor gemaakt worden. Geen probleem.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Opsplitsen lijkt me een goed idee, want de 140-160 serie is toch wel een andere auto dan de 240-260.

Verder lijkt me het gedoe over het 240-260 forum de energie niet waard.

Dat forum is ogenblikkelijk dood als ze hem alleen voorleden maken.

Dus: niet zo druk maken, volvo-forum.nl is toch een voortreffelijk forum voor alles wat met Volvo's te maken heeft?

Moderators/site admin's : hartelijk dank!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
pwassink
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 28.06.2006 - 21:08
Locatie: Vorden (Gld)

Hmm

Dat stimuleert t lidworden denken ze zeker .. dusniet..

Tav opsplitsen, kweenie, motivatie :

Veel van de gebruikte techniek van de 100 serie is ook in de 200 serie terug te vinden, Ook zijn er in de jaren best wel veel "hybride" volvo's ontstaan en of worden er onderdelen van een later model gebruikt om een oudere "te verbeteren" of te herstellen.
Met name in de uitloop van de 100 serie werd ook al heel veel wat later 200 standaard werd gebruikt/gemonteerd.. En heden ten dage ben je als 1xx bezitter best blij met al die "leentjebuur" gevallen van volvo zelf omdat er een hele hoop verbruiks-onderdelen zijn die je van een hoger type kan gebruiken..

Kortom leen en leer van mekaar als volvo 1xx en 2xx bezitters.
Oostelijke Volvo gek met zweefvliegneigingen.
huidig vervoer:
850 2.3 T-5 mte uit 95 roofrail en spoilerloos voor dagelijks vervoer
164 E 3.0 6-in-lijn uit 72 knikbumper voor pret en prutsen
***********************************************************
De rest hieronder is commercieel te huur, aanbiedingen per pb !
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

whitehorsekart schreef:Opsplitsen lijkt me een goed idee, want de 140-160 serie is toch wel een andere auto dan de 240-260.

Verder lijkt me het gedoe over het 240-260 forum de energie niet waard.

Dat forum is ogenblikkelijk dood als ze hem alleen voorleden maken.

Dus: niet zo druk maken, volvo-forum.nl is toch een voortreffelijk forum voor alles wat met Volvo's te maken heeft?

Moderators/site admin's : hartelijk dank!
Daar ben ik het volstrekt mee oneens. Ik kan je foto's van een 140/160/240/260 laten zien waarvan jij niet het verschil kunt ontdekken.
Uiteraard geldt dit sterk voor de modellen die qua bouwjaar dicht bijelkaar liggen.
Technisch zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen.
Op het Volvolvo forum lijkt een grote belangstelling te bestaan om de 140/160 te adopteren.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Ben schreef:Op diverse forums wordt al aardig over dit besluit gediscussieerd.
Ik ben geen lid van het register en ook ik heb zo'n mailtje ontvangen.
Ik heb ook het register onderdak op volvo-forum aangeboden want om een forum in leven te houden voor slechts 70 leden .....

Als er behoefte is aan het opsplitsen van de 100/200 rubriek kunnen daar snel 2 aparte hoofdstukken voor gemaakt worden. Geen probleem.
NEEEEEE!
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Ik zou het eerder ook logischer vinden dat de 100 en 200 samen gaan. Op de V44 site kun je wel terecht voor 100 modellen, maar volgens mij hebben ze met de amazon en oudere modellen alleen een motor en enkele technische zaken overeenkomstig.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Staat toch schitterend, een 145 en een 245 bij elkaar (er staat ook een 142 achter, ik weet 't) . Behalve een grof ander neus en wat jaarwijzigingen zie ik eigenlijk 2x dezelfde kar. Mooie kleur trouwens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Oja, zelfs al pak je de oudste en de nieuwste bijeen, dan zijn de overeenkomsten overduidelijk. En volgens mij hebben beide auto's die hier onder staan exact hetzelfde plafondlichtje.
Afbeelding

(740/760/780/940/960/S90/V90 en 850/S70/V70/C70 zijn toch ook onafscheidelijke setjes?)
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Er zijn wel grote verschillen tussen de 100 en 200 serie, alles voor de A-stijl is bijvoorbeeld anders ook motor en aandrijflijn. En de 100 serie is de betere van de twee ;-) Maar echt druk is het niet in deze sectie, dus opsplitsen hoeft niet, 140/160 - 240/260 series zou wel beter zijn.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

v164 schreef:Er zijn wel grote verschillen tussen de 100 en 200 serie, alles voor de A-stijl is bijvoorbeeld anders ook motor en aandrijflijn. En de 100 serie is de betere van de twee ;-) Maar echt druk is het niet in deze sectie, dus opsplitsen hoeft niet, 140/160 - 240/260 series zou wel beter zijn.
Zelfs dat klopt niet:
Zowel de 140 als de 240 zijn met B20A icm M40 of M41 of BW35 geleverd (zelfde motor, zelfde specificaties zelfde bak). Er zal ongetwijfeld wel iets gewijzigd zijn, maar dat lijkt me niet meer dan jaarwisselingen.

Uiteraard is geen van beide series beter :P
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik wil wel eens weten hoeveel 140 en 240 series je hebt gehad, Maurice?
Je bent zo stellig!

Ikzelf heb één amazone, vier 140's, zes 240's, en een 940 gehad. die 240 en 940 liggen véél dichter bijelkaar dan de 140 en 240 serie. Rijdt ermee en sleutel eraan en je begrijpt wat ik bedoel. Of er in sommige auto's van de laatste series al de techniek ligt van het volgende model is niet maatgevend. Dat deed Volvo altijd totdat het FORD tijdperk aanbrak. Op die basis en in jouw redenering kun je stellen dat een 444 eigenlijk hetzelfde is als een 240. Ik vind de oudere Volvo's leuk en waardeer ze allemaal om andere zaken.


Op het ogenblik heb ik een V70 en een 144.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

whitehorsekart schreef:Ik wil wel eens weten hoeveel 140 en 240 series je hebt gehad, Maurice?
Je bent zo stellig!

Ikzelf heb één amazone, vier 140's, zes 240's, en een 940 gehad. die 240 en 940 liggen véél dichter bijelkaar dan de 140 en 240 serie. Rijdt ermee en sleutel eraan en je begrijpt wat ik bedoel. Of er in sommige auto's van de laatste series al de techniek ligt van het volgende model is niet maatgevend. Dat deed Volvo altijd totdat het FORD tijdperk aanbrak. Op die basis en in jouw redenering kun je stellen dat een 444 eigenlijk hetzelfde is als een 240. Ik vind de oudere Volvo's leuk en waardeer ze allemaal om andere zaken.


Op het ogenblik heb ik een V70 en een 144.
Als jij zoveel aan die Volvo's hebt gesleuteld, dan verbaast het me dat je de link tussen een 240 en 940 kennelijk meer voor de hand vind liggen dan die tussen een 144 en een 240.
Je hoeft geen held te zijn om te ontdekken dat er modelseries zijn die meestal qua concept inderdaad wel wat weg hebben van de voorgangers. Rijtje Katterug - Amazon -140 - 240 -740 -940 is zo snel gelegd, en inderdaad: er is door de jaren verrektes weinig hetzelfde gebleven.
Als je een 240, een 740 en 940 uit pak 'm beet 1992 naast elkaar zet dan zijn er beslist grote overeenkomsten. Zeker op gebied van elektronica en motor. Dat heeft nogal veel te maken met voortschreidende techniek en wetgeving.

Als een model lang is door gebouwd, dan zijn de verschillen tussen de eerste en de laatste modellen uiteraard zeer groot.

In de na-oorlogse tijd geldt in autoland nog steeds de carrosserie als maatgevend voor de definitie van een modelserie. Of je dat nu interessant vind of niet.

De voorstructuur is door ander ophanging en langsliggers behoorlijk verschillend tussen een 140 en een 240/260, dat is zondermeer waar. In die zin is een 164 ook een compleet andere auto dan een 144. Maar daarmee ga je wel erg kort ddoor de bocht.

Vanaf het schutbord naar achteren toe kun je de scheuiding tussen bijvoorbeeld een 144 en een 244 niet maken.
Grof gezegd kun je de reeks in drieën opdelen:
-een 144 tot 1974 (met tank way achterin)
- een 144/244 van 1974 tot 1980
- een 244 (met achterlichten om de hoek ed) vanaf 1980 t/m 1993
(zo je wilt kun je vanaf 1986 opnieuw beginnen, want ook best veel wijzigingen aan de body)

Kijk je naar het interieur, dan kun je weer andere era's ontdekken. De allerlaatste 164's hadden de handrem vrolijk op de tunnel zitten, net als een 240/260 om iets te noemen.

Motorisch is er ook een overlap. Zoals ik eerder meldde.

De 740/940 heeft een 100% andere carrosserie, en is daarmee per definitie al een andere serie. Trouwens een knappe jongen die de achteras van een 240 aan een 740 kan schroeven, om maar iets te noemen.

Dus om effe terug bij mijn betoog te komen: de carrosserie is maatgevend. Er is meer dan genoeg aan te wijzen dat precies hetzelfde is.

Ik ben inderdaad stellig, en dat kun je zelfs met één 240 zijn. Ik heb overigens best wel veel Volvo's van dichtbij gezien en aangeraakt.

Tot slot: het karakter van ieder model is zeer verschillend, en dat geldt ook binnen één serie. Ik vind bijvoorbeeld een oranje 244 L uit 1975 een compleet andere auto dan een donkergrijze 244 Turbo uit 1984 of een knalrode 240 Polar uit 1993. Een 144 uit 1966 is een aanzienlijk andere auto dan een 164 of een 144 uit '74. Een 242 GT is geen 262 C of een late 265. En gelukkig maar, want sommige vind ik persoonlijk tamelijk lelijk of weinig aanspreken, en andere types vind ik zeer mooi.

Het typeplaatje is wat mij betreft in ieder geval geen beslissende factor. Da's marketing.

PS. Ook in het Ford-tijdperk gaat Volvo (en iedere ander fabrikant zo te werk). Het P1-platform 'leent' veel architectuur van de oude Focus. En op motorengebied lopen de veranderingen al helemaal anders, maar motoren zij geen leidraad voor modeldefinities. (Ik wil wel de eerste horen die hier een B5254-afdeling wil zien.)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20821
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Laten we alsjeblieft die discussie niet nog eens gaan voeren en daar ruzie over krijgen.

Ook ik volg VOLVO nu al meerdere jaren en moet het met Maurice eens zijn.
De 200 serie is een echte doorontwikkeling van de 100 serie. Niet meer en niet minder. Zelfs vervangingsplaatwerk is geschikt voor beide types.
De 100 serie is géén doorontwikkeling van de Amazon.

En toch vind ik ze allemaal mooi. De één weliswaar wat meer dan de ander maar dat is nu even niet ter zake doende.

Dus alsjeblieft geen ruzie maken hier. Daaraan is het 240-260 forum ten onder gegaan.

BTW
Ik kwam ook op het 240-260 register forum, maar ben circa 3 maanden geleden al uit de lijst gehaald. Ik had blijkbaar meer dan 180 dagen niet gepost. :evil: :evil: :oops: :oops:
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Geen zorgen, hoor! Ik vind de discussie interessant, maar met mij krijg je er geen ruzie over!

Zoveel meningen, zoveel inzichten.
We kijken er anders tegenaan, da's toch niet erg?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20821
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

whitehorsekart schreef: Verder lijkt me het gedoe over het 240-260 forum de energie niet waard.
Dat forum is ogenblikkelijk dood als ze hem alleen voorleden maken.

Dus: niet zo druk maken, volvo-forum.nl is toch een voortreffelijk forum voor alles wat met Volvo's te maken heeft?

Moderators/site admin's : hartelijk dank!
Sterker nog het forum was al op sterven na dood sinds vorig jaar. De top 30 posters (wat daar ook voor waarde aan verbonden kan worden) zit al sinds een ruim jaar op www.volvolvo.nl. En de leden daaronder hebben hun lidmaatschap ook al voor een deel opgezegd.
En sinds het sluiten is er nog sporadisch een bericht gepost.

BTW.
Ik heb al eens een keer voorgesteld om dit forum een soort overkoepelend orgaan te laten zijn van alle VOLVO-fora. Maar daar wordt nogal moeilijk over gedaan door sommige mensen. En geeft voor Ben natuurlijk ook veel te veel werk. Dus heel veel waardering voor Ben. (en de mods natuurlijk.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik sluit mij aan! Waardering!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gideon
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.10.2006 - 20:50
Locatie: Apeldoorn

Maurice Pierik schreef:
v164 schreef:Er zijn wel grote verschillen tussen de 100 en 200 serie, alles voor de A-stijl is bijvoorbeeld anders ook motor en aandrijflijn. En de 100 serie is de betere van de twee ;-) Maar echt druk is het niet in deze sectie, dus opsplitsen hoeft niet, 140/160 - 240/260 series zou wel beter zijn.
Zelfs dat klopt niet:
Zowel de 140 als de 240 zijn met B20A icm M40 of M41 of BW35 geleverd (zelfde motor, zelfde specificaties zelfde bak). Er zal ongetwijfeld wel iets gewijzigd zijn, maar dat lijkt me niet meer dan jaarwisselingen.

Uiteraard is geen van beide series beter :P
De B20A icm M40, M41 of BW35 is volgens mij alleen geleverd in het eerste productiejaar toen de 240 op de markt kwam. Dan praat ik over half 1974 toen de 240 serie werd geïntroduceerd. Niet lang erna kwam de B21A motor uit en de M45 4-versnellingsbak / M46 4-versnellingsbak + electronische overdrive en de BW55 3 traps automaat. Let wel: deze motoren zitten in het algemeen in de 240 serie van 1975 t/m 1980 als ik mij niet vergis.. M40 en de M41 versnellingsbakken alsmede de BW35 versnellingsbakken kwamen in de 242, 244 en 245 serie ook voor in combinatie met de B21A motor...
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

De B20A is in modeljaren 1975 en 1976 geleverd in de 240.
De B21 motoren zijn vanaf 1975 in de 240 geleverd.
De B19A is als opvolger van de B20 gekomen, vanaf modeljaar 1977 wel te verstaan.

De M40, M41 en BW35 zijn volgens mijn databeest geleverd tot en met modeljaar 1975 (dus ook een jaartje in B21). Vanaf modeljaar 76 kwamen er de M45, M46 en BW55 daarvoor in de plaats.
De wijzigingen van 140 naar 240 zijn dus zeer geleidelijk geweest.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”