Korte introductie, Ik ben Maurice en sinds februari 2016 eigenaar van een Volvo V50 T5 AWD uit januari 2006.
Sinds ik de auto in bezit heb, heb ik het idee dat de motor inhoudt tijdens acceleren. Toen ik de auto net had en nog 6 maanden garantie had, is hij een tweetal keren bij Volvo geweest om dit problem te laten analyseren. Dit analyseren, heb ik overigens niet voor hoeven betalen dus echt zeuren kan ik niet, bestond uit niet veel meer dan de computer uitlezen (geen foutmeldingen) en een korte proefrit.
De motor liet toen geen storingen zien, echter tijdens de proefrit kon de monteur ook dit inhouden voelen. Hij kon helaas ook niet veel zeggen, kon vanalles zijn maar aangezien de computer geen echte fout aangaf kon hij niet veel voor me betekenen.
Aangezien ik zelf de auto in onderhoud heb (werk best veel aan auto's) heb ik al de nodige onderdelen vervangen welke het inhouden wellicht konden verklaren, waaronder:
Nieuwe bougies en bobines;
Brandstofdruksensor;
Boost sensor (die wat in de intercooler uitgang zit);
Alle slangen afgeperst na de turbo om uit te sluiten dat slangen/intercooler lekken;
Turbodruk regelaar.
Helaas heb ik na al die jaren nog steeds niet de bron van het problem gevonden, hij heeft het probleem nog steeds. Bij dit inhouden moet je voorstellen dat het niet het gevoel is dat al je vermogen onder je pedaal weg is, zo erg is het gelukkig niet. Maar je voelt wel, zeker met vol gas en volle turbo druk, dat hij af en toe "hikt" en/of er iets harder/vloeiender aan zou moeten trekken. Ook merk ik het aan het feit dat de echte trekkracht pas komt vanaf 2000-2250 toeren en niet op 1500 toeren zoals hij eigenlijk zou moeten leveren.
Nu is de auto zeker geen stakker, hij heeft voldoende vermogen en kan er best stevig aan sleuren. Maar ik heb het gevoel/weet zeker dat hij beter zou kunnen lopen en dat jeukt me nog steeds

Wellicht zijn er nog mensen met diepe kennis over dit blok (B5254T3) die wat suggesties voor me hebben of wellicht is er iemand met VIDA die met wat extra analyse capacteit (ik kan alles basis functies uitlezen via OBD2) om te zien wat er misgaat. Ik kan natuurlijk met allemaal nieuwe onderdelen gaan slingeren, maar dat vind ik zonde, ondanks dat de onderdelen normaliter niet zo heel duur zijn en ik alles zelf kan moteren.
Ik ben benieuwd naar de reacties en ik verneem graag jullie input!