Om te beginnen allemaal (alvast) heel erg bedankt voor alle info's en wetenswaardigheden over heel erg veel onderwerpen, ik heb hier al behoorlijk wat gelezen, geleerd en ook redelijk 'gesleuteld', ondanks dat ik geen automonteur ben.
Ik loop nu toch tegen iets aan waar ik nog niet over las (sorry als er wel een draadje hierover is die ik niet zag) en ook bij verschillende garages geen antwoord kan vinden. Het gaat over het verbruik dat wel heel erg sterk wisselt, waarbij ik niet wil klagen over het verbruik omdat dat doorgaans prima in orde is. Maar omdat ik gemiddeld 40-50.0000 kilometer per jaar rijd is een lager verbruik uiteraard wenselijker, temeer omdat ik de boel prive betaal.
De meest genoemde verklaringen; rij- en acceleratiestijl; bandenspanning; wegoppervlak; temperatuur; verkeersdrukte; snelweg of stad; gebruik cruise control; belading; tegenwind; bult op; bandenkeuze; airco; brandstofkwaliteit etc etc zijn wel onderzocht en leiden niet tot het antwoord op het verschil in 1:21 en 1:26 (of 4,7 en 3,8) op de BC maar ook nagerekend bij de pomp. Als er even een piek is voor het regenereren dan snap ik dat maar dat duurt dacht ik geen paar honderd snelweg kilometers.
Eigenlijk wilde ik geen epistel schrijven maar wel zoveel mogelijk informatie verstrekken dat het meedenken zou kunnen vergemakkelijken dus hieronder nog iets over de omstandigheden van mijn vervoer.
* De kilometers zijn louter buiten de kom en voornamelijk snelweg, stadsverkeer zijn buiten mijn verbruiksonderzoeken gelaten.
* Altijd voor de rit voltanken en erna aftanken voor de eerlijkste vergelijking.
* Een a twee keer per week 300 kilometer enkele reis (dus 600 retour) op gezette tijden, lees; buiten de spits.
* Die spits was in het afgelopen jaar eigenlijk te verwaarlozen dus eigenlijk geen files of een onrustig verkeersbeeld, buiten dat kan ik voor of achter de spits rijden.
* Yup, 100km/u is helaas de nieuwe standaard maar wel gemakkelijk voor metingen.
* CC staat eigenlijk altijd aan en op 100 dus...
* Samengevat zijn de rijomstandigheden dus veelal constant.
* 205/50 17 Conti Eco Contact 6 XL (gekocht met Pirelli Cinturato P7 in dezelfde maat).
* Verder rijdt de 2.0 VEA met 200.000km echt heel fijn, zonder enige problemen, foutmeldingen of andere rariteiten.
* Met de auto ben ik sinds de koop ongeveer 20.000 kilometer verder waarbij het verbruik vanaf het begin is zoals beschreven.
* Voor wat het waard is; R-Design; D4204T8; NL auto.
Nou, ik denk dat dit wel ongeveer een redelijk beeld van het geheel geeft, hopelijk kan iemand er iets mee of is er iemand die er ervaringen mee heeft (en het liefst ook de verklaring). Ik ben heel erg benieuwd naar de antwoorden/mogelijke opties waar de garages nog niet mee kwamen.
Hartelijke groeten!!