Motorisch Opknappen Volvo 940GL

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Eduard
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.08.2006 - 12:16

Zo, het gaat om het volgende. Op het moment rij ik in een 940GL uit ' 94, origineel van m'n ouders, nu van mij. Ik vermoed dat de garage waar hij al jaren is heen gegaan niet altijd even goed voor de auto heeft gezorgd, maar eerlijk gezegd heb ik vrij weinig verstand van auto's.


Nog even wat extra informatie.
De auto is voor de internationale markt gemaakt, het lijkt dan om kleine verschillen te gaan, een aantal riemen lopen anders bijvoorbeeld, ik ga ervan uit dat hij wel wat meer op de Amerikaanse modellen zal lijken.
Het blok is volgens een tabel die ik vond een B230F, verder zit er een lpg systeem in. Het betreft daarbij een VLC rovo 101, ik heb daar verder geen informatie over kunnen vinden. Ik weet dat de auto zeer slecht stationair loopt (hij trilt ontzettend, als de ventilator van de koeling aangaat slaat de motor bijna af), hij zit daarbij rond de 650 toeren. Verder heb ik het idee dat hij nogal wat vermogen mist. Met vijf man erin haalt hij op een beetje heuvel (denk Limburg) de 100 niet in z'n vijf, en maar net in z'n 4).Hij wil ook wel eens afslaan als ik de koppeling intrap. Soms schakelt de auto niet over van benzine op LPG. Er staat 248.878KM op de teller. Qua vermogen en stationair lopen maakt het geen verschil of ik op LPG rijdt of benzine. Verder wijkt hij af naar rechts, de wielen zijn net uitgelijnd, dus dat zal het niet zijn, ik heb wel banden van verschillende leeftijden erop. Ik heb hier wel eens over een fuseekogel gelezen die daar dan mee te maken had, kan dat het zijn, of eerder de banden?

De vraag is eigenlijk, waar moet ik beginnen? Ik zou niet weten waar dit allemaal aan kan liggen, of hoe ik er achter kan komen? Alle hulp wat dit betreft is welkom. Verder een aantal sites met gewoon wat algemenen informatie over volvo motoren, motoren algemeen, en lpg systemen zou erg fijn zijn.

Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen,

Eduard
Gebruikersavatar
mderijke
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.07.2005 - 22:13
Locatie: Beetsterzwaag

Het stationair niet goed lopen kan aan de CIS klep liggen, deze reinigen met remmenreiniger helpt vaak.

Je kan eens bij een Volvo specialist langsgaan maar je had geen woonplaats ingevuld dus ik kan je even geen adresje geven.

Je kan daar altijd een "second opinion" vragen.

De B230F is niet overbemeten qua power dus op LPG is het best wel op het randje......

Maarten
XC60 T8, 2021, Luchtvering, B&W Sound
C70 2,4i Momentum Geartronic, 2010


740 GLE A Estate, 1986
940 Polar Royal Class Estate,(MY 1995)
V70 2.5 TDi, (MY 2001)
940 Polar LPT(MY 1995)
850 T5 Aut (MY1995)
V70 D5 (MY 2003)
740 Turbo Intercooler, (MY 1990)
C30 D5 Geartronic 5V(MY 2007)
V70 D5 Geartronic 6V(MY2012) 4C Chassis, FULL Option incl. Standkachel
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

B230 is met, 110 pk Maarten?

5 man, is al gauw euhm, 350-400 kilo. Dan kom je op zeg, 1700-1750 kilo uit. Met 110 pk. Tsja, dat houdt inderdaad niet over.

Wat ik me afvraag Eduard, hoe weet je dat de riemen anders lopen? Het lijkt me stug dat een B230F voor de "internationale markt" anders lopende riemen heeft dan die voor de nederlandse markt. Het motortype is immers hetzelfde (deze kun je, als het goed is, vinden op de afdekkap die voor de distributie zit, dus voorop de motor, achter je "gewone" snaren). Dat hij afslaat als je de koppeling intrapt kan door hetzelfde probleem komen als het stationair draaien zegmaar.

Leeftijd van de banden zal weinig te maken hebben met het naar rechts trekken, tenzij de rolomtrek verschilt (erg veel verschil in profieldiepte? Ik neem aan dat de maten hetzelfde zijn....)
Volvo 940 SE
Eduard
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.08.2006 - 12:16

Dat de riemen anders liepen werd me een keer verteld door onze garagehouder, dus daar ben ik toen maar vanuit gegaan. Verder zou de motor 130pk moeten hebben als ik me niet vergis? Wat is overigens een CIS klep? Verder is mijn woonplaats rotterdam, kzal het zo maar is in m'n profiel zetten.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

130 pk kan ook inderdaad. ik twijfelde tussen 110 en 130. Dan nog houdt het niet over.

Maar verder: motortype = motortype. Over de werking van de CIS klep kan ik je helaas niet veel meer vertellen.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
mderijke
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.07.2005 - 22:13
Locatie: Beetsterzwaag

Ik ben het lijstje even kwijt maar in de loop van 1994 is de 940 van 135 pk teruggegaan naar 116 pk i.v.m. emissie-eisen.
Daarna is de LPT op de markt gekomen en die had weer 135 pk.
Ik heb zo'n 116 pk uitvoering gehad, dat hield inderdaad niet over als de wagen "vol" was, reed ik alleen of met z'n tweeën was er niets aan de hand.

Een goede dealer is van der Wulp in Spijkenisse.
Eventueel ook Toncar in Bleiswijk of zo (maar daar heb ik geen ervaring mee)

Maarten
XC60 T8, 2021, Luchtvering, B&W Sound
C70 2,4i Momentum Geartronic, 2010


740 GLE A Estate, 1986
940 Polar Royal Class Estate,(MY 1995)
V70 2.5 TDi, (MY 2001)
940 Polar LPT(MY 1995)
850 T5 Aut (MY1995)
V70 D5 (MY 2003)
740 Turbo Intercooler, (MY 1990)
C30 D5 Geartronic 5V(MY 2007)
V70 D5 Geartronic 6V(MY2012) 4C Chassis, FULL Option incl. Standkachel
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

het stationeer lopen op gas moet je eerst zorgen dat de motor goed zijn
kleppen kontroleren/stellen compresie meten
gasklep reingen en afstellen (vergeet miroschakelaar niet)
stationeerklep (cis) reinigen zit tussen luchtfilter en aanzuigluchtslang in
loopt niet op twee brandstoffen tegelijk ?
lekt de drukregaal (benzine) geen benzine via vacuumslaang niet
Uiterraad moet de motor goed onderhoud hebben gehad (bougie/kabels/luchtfilter)
The Boz
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Rij even bij Toncar langs, advies kost niets bij die mannen.
Toncar, Rodenrijseweg 127, 2651BN Berkel en Rodenrijs, 0105117700, www.toncar.nl
Groeten van Frans.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”