Geacht forum,
Na eerder een zilveren V70 wilde ik er weer eentje.
Ik vond 6 weken geleden een grijze V70 2.4, waar oa koppeling, D-riem en schokbrekers al (aantoonbaar) waren vervangen.
Ik ben er blij mee, behalve dat de auto naar rechts trekt en ik een pomp hoor 'werken' naast het motorgeluid.
Dat werken van de pomp is volgens de garage de stuurbekrachtigingspomp.
Ik heb de voorbanden laten vervangen (Vredestein) en de auto voor en achter laten uitlijnen.
Dat heeft helaas geen rechte lijn opgeleverd.
Zou een niet goed werkende pomp iets te maken kunnen hebben met het naar rechts trekken?
Of moet ik het ergens anders zoeken?
Dank en groet,
Eerik
V 70 2004
Volvo wil naar rechts
- ErikBuis
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 29.08.2018 - 19:21
- Locatie: 10-11-1962
- Contacteer:
- ErikBuis
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 29.08.2018 - 19:21
- Locatie: 10-11-1962
- Contacteer:
Dank voor reactie. Draagarm rubbers, geen idee. Airco pomp is helaas defect, dus geen koele V70 op hete zomerdagen.
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Te hoge bandenspanning achter zorgde bij mij ook voor naar rechts trekken. Zit nu op 2.2 bar en geen probleem. Ook Vredestein ultrac erop.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Verstelen motorsteunen kan ook voor grappige wieluitlijning zorgen bij deze motor.
Kortom, zo'n beetje alles van rubber in het vooronder moet even bekeken worden.. Succes! En we horen graag de uitkomst
Kortom, zo'n beetje alles van rubber in het vooronder moet even bekeken worden.. Succes! En we horen graag de uitkomst
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- ErikBuis
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 29.08.2018 - 19:21
- Locatie: 10-11-1962
- Contacteer:
Dank voor alle reacties. Spelen met bandenspanning levert op dat 2.4 bar beter rechtdoor rijdt dan 2.6. Ik zal eens 2.2 proberen.
Verder wordt morgen mijn stuurbkrachtigingspomp vervangen, want die maakt redelijk veel herrie.
Volgens garage kan dit geluid ook te maken hebben met het stuurhuis, gezien die samenwerken.
Is het logisch dat ik bedenk dat het niet goed rechtdoor rijden ook te maken zou kunnen hebben met het stuurhuis?
Verder wordt morgen mijn stuurbkrachtigingspomp vervangen, want die maakt redelijk veel herrie.
Volgens garage kan dit geluid ook te maken hebben met het stuurhuis, gezien die samenwerken.
Is het logisch dat ik bedenk dat het niet goed rechtdoor rijden ook te maken zou kunnen hebben met het stuurhuis?
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20536
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ja en nee. Het stuurhuis en de bijbehorende pomp kunnen de oorzaken zijn. Echter, kijk alsjeblieft ook naar de draagarm rubbers etc. Versleten rubbers geven ook een K. weggedrag.
Bandenspanning verlagen vooralsnog NIET doen. Helpt niets, pas op het eind als alles goed is afgesteld zou dit kunnen. Ik geloof degene die zegt dat het met 2.2 bar goed werkt bij hem.
Ik weet echter uit ervaring dat een lagere bandenspanning achter gewoon heel vervelend rijdt. En (te) veel bandenslijtage geeft. Overigens is de bandenspanning ook weer bandtype afhankelijk.
Bandenspanning verlagen vooralsnog NIET doen. Helpt niets, pas op het eind als alles goed is afgesteld zou dit kunnen. Ik geloof degene die zegt dat het met 2.2 bar goed werkt bij hem.
Ik weet echter uit ervaring dat een lagere bandenspanning achter gewoon heel vervelend rijdt. En (te) veel bandenslijtage geeft. Overigens is de bandenspanning ook weer bandtype afhankelijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- ErikBuis
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 29.08.2018 - 19:21
- Locatie: 10-11-1962
- Contacteer:
Ik heb mijn stuur nog eens goed bekeken. De V70 trekt eigenlijk continu naar rechts en ik zie ook dat mijn stuur dan teveel naar links gedraaid staat. Zet ik mijn stuur gelijk met het eerste gedeelte, dan zit ik binnen drie seconden in de vangrail. Kan ik hieruit concluderen dat het probleem van 'zoeken en vnl. naar rechts trekken' in mijn stuurhuis zit?
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Die conclusie zou ik niet trekken. Er zijn blijkbaar 2 problemen als ik het goed begrijp:ErikBuis schreef: ↑28.07.2021 - 19:48 Ik heb mijn stuur nog eens goed bekeken. De V70 trekt eigenlijk continu naar rechts en ik zie ook dat mijn stuur dan teveel naar links gedraaid staat. Zet ik mijn stuur gelijk met het eerste gedeelte, dan zit ik binnen drie seconden in de vangrail. Kan ik hieruit concluderen dat het probleem van 'zoeken en vnl. naar rechts trekken' in mijn stuurhuis zit?
1) auto trekt naar rechts, dus als je het stuur los laat (op een vlakke weg) stuurt de auto naar rechts (stuur draait dan ook vanzelf naar rechts). Je moet dus het stuur vast houden om rechtuit te blijven rijden.
2) Stuur staat niet recht. Als je rechtuit wil rijden staat het stuur iets naar links. Bij het uitlijnen is daar niet op gelet of niet goed uitgelijnd.
Is het geluid van de stuurbekrachtigingspomp al weg met de nieuwe pomp? En weet je zeker dat alles goed uitgelijnd is?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Wie heeft je auto uitgelijnd? Er is nogal een verschil tussen de ene en de andere uitlijner. Zoek even op het forum naar de discussie over goeie uitlijners.
Mocht je in Z.O. Brabant wonen kan ik je wel het adres geven van degene die ik blind vertrouw om het op te lossen als het in de ophanging zit. En die ook als er eerst iets gefixed moet worden (omdat er speling op zit) niet lullig doet om na reparatie het nog een keer weer te doen (zonder dikke factuur extra).
Mocht je in Z.O. Brabant wonen kan ik je wel het adres geven van degene die ik blind vertrouw om het op te lossen als het in de ophanging zit. En die ook als er eerst iets gefixed moet worden (omdat er speling op zit) niet lullig doet om na reparatie het nog een keer weer te doen (zonder dikke factuur extra).

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- ErikBuis
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 29.08.2018 - 19:21
- Locatie: 10-11-1962
- Contacteer:
Dank voor reacties.
Nee, geluid stuurpomp is hetzelfde. Omdat garage meldde dat geluid ook uit distributie kwam vandaag wegenwacht langs geweest voor second opinion.
Die beaamde wat ook garage (Amsterdam) zei: Als stuurbekrachtigingspomp na vervanging nog steeds een zwoegend geluid maakt, dan ligt het probleem in je stuurhuis.
Pomp moet dan te hard werken. Wel zsm vervangen/probleem oplossen, aldus de immer goedgehumeurde Wegenwacht.
(ik lees dat V70 en stuurhuisproblemen niet ongewoon zijn.)
Dat zou ook de matige wegligging (V70 'zoekt' een beetje) en het trekken naar rechts verklaren.
Distributie volgens ANWB vrij geluidloos, gelukkig.
Nu was de prijs van stuurhuis vervangen even schrikken (1050,-), als daarmee mijn problemen opgelost zijn vind ik het prima.
Een garantie kan waarschijnlijk niemand geven.
Woensdag nog even overleg met officieele Volvo dealer, of zij bovenstaand herkennen en alle andere opties i.v.m. slechte wegligging bekeken zijn.
Ik kan je vertellen dat 500 km rijden en elke paar seconde corrigeren weinig comfortabel is.......
Goed weekend!
Nee, geluid stuurpomp is hetzelfde. Omdat garage meldde dat geluid ook uit distributie kwam vandaag wegenwacht langs geweest voor second opinion.
Die beaamde wat ook garage (Amsterdam) zei: Als stuurbekrachtigingspomp na vervanging nog steeds een zwoegend geluid maakt, dan ligt het probleem in je stuurhuis.
Pomp moet dan te hard werken. Wel zsm vervangen/probleem oplossen, aldus de immer goedgehumeurde Wegenwacht.
(ik lees dat V70 en stuurhuisproblemen niet ongewoon zijn.)
Dat zou ook de matige wegligging (V70 'zoekt' een beetje) en het trekken naar rechts verklaren.
Distributie volgens ANWB vrij geluidloos, gelukkig.
Nu was de prijs van stuurhuis vervangen even schrikken (1050,-), als daarmee mijn problemen opgelost zijn vind ik het prima.
Een garantie kan waarschijnlijk niemand geven.
Woensdag nog even overleg met officieele Volvo dealer, of zij bovenstaand herkennen en alle andere opties i.v.m. slechte wegligging bekeken zijn.
Ik kan je vertellen dat 500 km rijden en elke paar seconde corrigeren weinig comfortabel is.......
Goed weekend!