Omdat ik niet weet of ik de achteruitrijcamera van Volvo wel voldoende meerwaarde vind naast de reeds aanwezige parkeersensoren, heb ik op Ali een goedkoop cameraatje besteld. Dat gaat eerstdaags aankomen voor 27€ inclusief alle kosten.
Waar heb ik naar gezocht?
- goedkoop
- klein
- via wifi te verbinden met mijn smartphone
Ik verwacht niet dat de kwaliteit top zal zijn, maar daar gaat het bij dit experimentje niet om. Ik wil kijken of ik een camera voldoende zou gebruiken om er 1000€ voor te betalen. En zelf een beetje knutselen vind ik altijd een fijn tijdverdrijf.
Goed, de camera moet nog binnenkomen, maar ik stel de vraag alvast op voorhand. Iedereen spreekt over het aansluiten van de camera op de achteruitrijlichten. Dus schakel ik in R dan gaan de lampen aan, gaat de camera aan, zendt hij een wifi signaal uit, verbindt mijn telefoon met het wifisignaal en krijg ik beeld. Zoals het traag leest, zal het ook traag schakelen en is hetgeen achter mij staat (waar ik niet tegenaan wil rijden) ofwel al weggereden, ofwel gestorven van ouderdom.
Hoe wil ik deze wachttijd verkorten: de camera aansluiten op de 12V 'socket' in de koffer. Zo heeft hij constant stroom als het contact aan staat en is het wifi netwerk al verbonden met mijn telefoon terwijl ik aan het rijden ben.
Enkele vragen:
- iemand dit al geprobeerd? Ik kon er niet meteen iets over terug vinden
- kan ik daar een extra draadje op aansluiten (weggewerkt achter de bekleding)? Ik bedoel: kan het kwaad dat ik hier voeding vandaan haal? Deze socket is nog nooit gebruikt...
- hoe krijg je die 'socket' uit de bekleding zonder stukken?
- is er een bedragingsschema beschikbaar voor de bekabeling van de socket? Ik zou moeten weten waar ik wat op moet aansluiten. Bij het cameraatje zit volgend schema:
(EDIT: afbeelding werkt precies niet, linkje staat HIER)
Zoals gezegd, het is een toestel van 27€ dus in dit geval maakt slijtage door constante belasting tijdens het rijden met niet zo gek veel uit. Het is om te bekijken of ik een echte achteruitrijcamera wil aanschaffen.
Alvast bedankt!
Groetjes
Maarten