Hallo allemaal,
Een kleine twee weken geleden heb ik een Volvo V70 aangeschaft met 225k op de teller. De auto is van voor tot 206.000 km door de Volvo dealer onderhouden.
De volgende beurt laat ik binnenkort uitvoeren (ook bij Volvo om de traditie maar voort te zetten). Nu kreeg ik vandaag een melding Koelvloeistof laag en ben ik doorgereden naar de Volvo dealer. Hier hebben ze 500ml koelvloeistof erbij gegooid met de opmerking dat ik het in de gaten moet houden. Bij de laatste beurt @206k is er geen koelvloeistof bijgevuld.
Uiteraard heb ik sinds vanmiddag het internet zitten afspeuren en ben hierbij de meest vervelende verhalen tegengekomen. Nu is het mij wel opgevallen dit met name zogenaamde VEA diesels waren?
Voor jullie informatie, ik heb een Volvo V70 D4 (5 cil) met 164pk. Ik heb de kap eraf gehaald en alles is kurkdroog. Zal ik de auto voor de zekerheid maar na laten kijken?
groet & dank!
Koelvloeistof laag
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De D4 5-cilinder is geen VEA-motor; dat zijn 4-cilinders en die schijnen wel eens problemen te hebben met KVS- en (overmatig) olieverbruik. Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar wel inderdaad het KVS-niveau in de gaten houden. Altijd het niveau controleren bij dezelfde omstandigheden (bijvoorbeeld altijd met warme motor). Mocht het KVS-niveau toch weer dalen dan kun je alsnog bij de garage het koelsysteem laten controleren (afpersen, CO2-test).
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
- Locatie: Nijverdal
Ik ben zojuist naar werk gereden (+- 20 min). Eenmaal aangekomen auto neergezet, motor laten draaien en de motorkap opengemaakt. Vervolgens de dop van het koelvloeistof reservoir voorzichtig opengedraaid. Hoorde echt een minuscuul klein sisje, voor de rest zag alles er goed uit.Ferrari schreef: ↑16.12.2021 - 22:05 De D4 5-cilinder is geen VEA-motor; dat zijn 4-cilinders en die schijnen wel eens problemen te hebben met KVS- en (overmatig) olieverbruik. Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar wel inderdaad het KVS-niveau in de gaten houden. Altijd het niveau controleren bij dezelfde omstandigheden (bijvoorbeeld altijd met warme motor). Mocht het KVS-niveau toch weer dalen dan kun je alsnog bij de garage het koelsysteem laten controleren (afpersen, CO2-test).
Nu viel me wel op dat rond de dop er wat witte sporen zijn, kan het zijn dat de dop dan niet goed is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6292
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Of de dop is lek of er is geknoeid met het bijvullen....
Een nieuwe dop kun je zo halen bij de dealer.
Een nieuwe dop kun je zo halen bij de dealer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- 0000vt
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06
De dop ziet er niet nieuw uit dus ik raad aan om die te vervangen. Paar euro voor een nieuwe dop, was bij mij laatst ook de oplossing voor laag KVS meldingen tijdens remmen en bochten. Ik denk dat je hetzelfde blok hebt als ik.
Mijn specialist gaf ook aan dat je in geval van laag KVS meldingen tot een liter water kunt bijmengen mocht je niet de juiste vloeistof bij de hand hebben.
Mijn specialist gaf ook aan dat je in geval van laag KVS meldingen tot een liter water kunt bijmengen mocht je niet de juiste vloeistof bij de hand hebben.
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 345.000km+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
- Locatie: Nijverdal
Zojuist een nieuwe dop gehaald bij de Volvo dealer, 30 euro0000vt schreef: ↑17.12.2021 - 14:37 De dop ziet er niet nieuw uit dus ik raad aan om die te vervangen. Paar euro voor een nieuwe dop, was bij mij laatst ook de oplossing voor laag KVS meldingen tijdens remmen en bochten. Ik denk dat je hetzelfde blok hebt als ik.
Mijn specialist gaf ook aan dat je in geval van laag KVS meldingen tot een liter water kunt bijmengen mocht je niet de juiste vloeistof bij de hand hebben.

- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Even ook alles goed schoonmaken, dan weet je of er naderhand nog iets uitgelekt is. En ik zie een zwart plastic KVS-tankje; normaal moet dit toch wit en transparant zijn? Of zit het helemaal vol met donkere KVS?
Wat ook een probleem kan zijn is dat de KVS-niveausensor in het tankje problemen geeft door vervuiling, ondanks dat het niveau goed is (weet ik van de 850). Tankje een keer verwijderen en goed doorspoelen/reiningen wil dan ook helpen.
Wat ook een probleem kan zijn is dat de KVS-niveausensor in het tankje problemen geeft door vervuiling, ondanks dat het niveau goed is (weet ik van de 850). Tankje een keer verwijderen en goed doorspoelen/reiningen wil dan ook helpen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Bovenkant van de tank is zwart.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Dure dop inderdaad! Dejavu!
Heb ooit, in 2004 oid, in de 850 eenzelfde euvel gehad en lag dus ook aan de dop.
Wel grappig om te zien dat de prijs van de dop al die jaren hetzelfde is gebleven!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ach die 30 euro is 'n schijntje, bij wat ernstigere oorzaken zouden kosten. 
Made in Tahara
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15.09.2021 - 11:54
- Locatie: Nijverdal
Even een update m.b.t. mijn probleem.
Afgelopen weekend weg geweest met de caravan. Dat zelfde weekend wederom een melding op de boordcomputer dat mij KVS niveau erg laag was!
Een tijd terug had ik de dop van het reservoir reeds vervangen en sindsdien ook geen melding meer gehad. Ik schrok natuurlijk toen ik afgelopen weekend weer een melding "laag KVS" zag verschijnen.
Maandag na werk direct doorgereden naar garagebedrijf Johan Essink bij mij om de hoek. Volgens de garage geen lekke koppakking (daarvoor zou er veel meer druk opgebouwd moeten zijn in het KVS reservoir). Als dubbele check heb ik zelf ook nog zo'n knuffeltester gekocht, deze bleef ook negatief.
Vanmorgen doorgereden naar MMTS in Oldenzaal en daar heeft men alles nagekeken (alles op druk gezet etc) maar geen lek kunnen vinden. Uiteindelijk toch nog een keer een nieuwe drop erop gezet omdat er bij het overloop gaatje wel wat residue te zien was.
Tot zover dus...
Afgelopen weekend weg geweest met de caravan. Dat zelfde weekend wederom een melding op de boordcomputer dat mij KVS niveau erg laag was!
Een tijd terug had ik de dop van het reservoir reeds vervangen en sindsdien ook geen melding meer gehad. Ik schrok natuurlijk toen ik afgelopen weekend weer een melding "laag KVS" zag verschijnen.
Maandag na werk direct doorgereden naar garagebedrijf Johan Essink bij mij om de hoek. Volgens de garage geen lekke koppakking (daarvoor zou er veel meer druk opgebouwd moeten zijn in het KVS reservoir). Als dubbele check heb ik zelf ook nog zo'n knuffeltester gekocht, deze bleef ook negatief.
Vanmorgen doorgereden naar MMTS in Oldenzaal en daar heeft men alles nagekeken (alles op druk gezet etc) maar geen lek kunnen vinden. Uiteindelijk toch nog een keer een nieuwe drop erop gezet omdat er bij het overloop gaatje wel wat residue te zien was.
Tot zover dus...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als er bij het overloop gaatje water uit druppelt sluit de dop goed...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Ik ben ook al een jaar opzoek naar mijn koelvloeistof lekkage. Met een pompje het systeem op druk gezet en hij liep als een malle terug de druk van 1,5 bar naar 1 was echt binnen een minuut geregeld. Maar geen aflopend koelvloeistof niveau, maar wat is er dan lek en nu heb ik afgelopen week het lek boven.
Ik heb het expantie tankje op druk gezet met butaan gas en als gasspecialist kan ik dit tot op PPM meten. Wat blijkt nu de overstort loopt door het tankje heen en die lasnaad van het doorzichtige kunststof op het zwarte is slecht en er komt dus waterdamp doorheen en die lasnaad bevind zich onder de afdichting van de dop.
en 1 liter water genereerde 1600 liter waterdamp en dat moet dus door een miniscuul gaatje heen. En koelvloeistof geeft een witte uitslag en waterdamp niet, ik heb dus een nieuwe tank besteld compleet van nissen met sensor en dop voor 45,- op AUTODOC. Dinsdag komt hij binnen…
Als je dus een onverklaarbare lekkage hebt zou ik het tankje vervangen
Ik heb het expantie tankje op druk gezet met butaan gas en als gasspecialist kan ik dit tot op PPM meten. Wat blijkt nu de overstort loopt door het tankje heen en die lasnaad van het doorzichtige kunststof op het zwarte is slecht en er komt dus waterdamp doorheen en die lasnaad bevind zich onder de afdichting van de dop.
en 1 liter water genereerde 1600 liter waterdamp en dat moet dus door een miniscuul gaatje heen. En koelvloeistof geeft een witte uitslag en waterdamp niet, ik heb dus een nieuwe tank besteld compleet van nissen met sensor en dop voor 45,- op AUTODOC. Dinsdag komt hij binnen…
Als je dus een onverklaarbare lekkage hebt zou ik het tankje vervangen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
D3's van 2012 zijn berucht om KVS verliezen door een koppakking fout (coulance actie van Volvo nederland destijds), begint met af en toe KVS verlies en nog niet waarneembaar als lekke koppakking. Uiteindelijk na lang doorrijden scheve kop tot gevolg en soms ook scheur in het blok. Goed in de gaten houden zou ik zeggen... Zelf ook de klos geweest, paar duizend km na aanschaf opeens kvs verlies en motorschade. Achteraf was het ook duidelijk dat er andere KVS als standaard in zat (rood ipv groen/geel), bij aanschaf niet op gelet want verkoper leek erg betrouwbaar.