Over een paar dagen gaat mijn broer met een maat een georganiseerde reis naar de Noordkaap maken. Iedereen met een 4x4.
Broer en maat hebben een Toyota Landcruiser volgens mij. Best al op leeftijd maar een beest van een terreinauto. Ik wacht nog op meer details van de auto (motorisering, speciale aanpassingen etc).
Hierdoor getriggered vraag ik me af of hier iemand ervaringen heeft met een XC90 met off-road rijden. Motorisch zou het geen probleem moeten zijn maar ik denk dat het onderstel niet echt geschikt is, de grondspeling zal niet voldoende zijn.
Het meest spannende dat ik zelf heb gedaan is vorig jaar de caravan ophalen, door overvloedige regenval in Limburg was het grasveld ronduit drassig. De buurtjes met een voorwiel aangedreven Astra die eveneens vertrokken moesten geduwd worden. Zelf de XC90 op AWD gezet en met (grote) caravan en al beheerst van het terrein gereden
Maar zoals gezegd, ik vraag me dus af of een XC90 serieus terrein kan rijden, heeft hier iemand ervaring mee?
Voor alle duidelijkheid, niet dat ik serieus van plan ben om met mijn zeer fraaie XC90 het terrein in te gaan maar ik vraag me alleen maar af wat de XC90 kan presteren op dit gebied.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 05.02.2022 - 18:19
door Urbexpeditie
Hoe serieus is serieus? Als ik al met een 4x4 artic soms vast zit, dan zou ik het met een AWD niet proberen.
Aan de andere kant, op YouTube staan ook zat filmpjes met XC90 die door de bagger ploegen alsof het niks is.
Zelf gaan wij geregeld met onze XC70 het terrein in (Zweden) En tot heden nog steeds met succes.
Goede banden en wat geduld kom je een heel eind.
En dit soort uitdagingen doen wij hier ook
En dit is een van mijn favorieten... (XC70)
Off-road met een XC90
Geplaatst: 05.02.2022 - 18:42
door BraboFrits
Wauw, dat ziet er gaaf uit! Ik denk ook dat mijn XC90 meer kan dan ik denk...
Laat ik het zo zeggen, die Toyota waar ik het over had...als ik een flinke kras of deuk op zou lopen dan heb je het over serieuze schade, bij die Toyota (als je er al een deuk in krijgt) spreek je over karakter...
Off-road met een XC90
Geplaatst: 05.02.2022 - 18:53
door Urbexpeditie
Ja je kan je aardig vergissen in wat een XC kan
In het begin vonden we het ook wel erg spannend om off-road te gaan. Want wat als...
Maar het is zo leuk.
We reden in het terrein eerst met Viking winterbanden. Die doen het ook erg goed in modder. Tegenwoordig gaan de velgen met terreinbanden er onder. Vandaar dat ik gisteren een andere krik (3,5 ton) heb aangeschaft.
Gewoon eens proberen. Zorg in het begin er wel voor dat er een tweede auto bij is. In geval dat je vast komt te zitten kan je elkaar eruit trekken.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 05.02.2022 - 19:12
door diesel01
Ik ben met een D5 XC60 over best wel modderpaden gekomen.
ASR uit en winterbanden van Michelin er onder en met beleid kan er best wel veel, rustig wanneer nodig, gas indien het moment er om vraagt.
Het haldex systeem van de MY 09 was heel mooi te doseren, de huidige MY16 is listig.
Heb het in 2019 geprobeerd s’morgens vroeg om 5:00 toen ik weg reed bij de shell in Ried Oostenrijk in dikke sneeuw maar het ding is slecht aan te voelen en stond dwars nadat de achterwielen ineens bij geschakeld werden.
Die MY09 was prachtig in 4wd drift de bocht om te krijgen met tegensturen en al…
Plaatjes van Urbex zou ik niet zo snel doen met een Volvo, hapt hij een sloot water is het einde oefening!
Off-road met een XC90
Geplaatst: 05.02.2022 - 20:23
door Msuidgeest
Met goed grib op de banden kom je doorgaans een heel eind. En waterdoorlaatdiepte (heet dat zo?) kun je in het instructieboekje vinden.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 05.02.2022 - 21:13
door erichendri
Water mag 45 cm diep zijn volgens volvo.
Hier een filmpje van de T8 offroading.
Goede banden is het halve werk.
Eric
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 10:48
door BraboFrits
Toyota.png
Het gaat om dit beest. Filmpje krijg ik zo snel niet geplaatst (zit in Whatsapp). Da's toch wel een andere categorie zullen we maar zeggen...
Maar niet kinderachtig wat de XC90 kan presteren, wel een T8 i.v.m. AWD natuurlijk.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 11:26
door Edgecrusher
diesel01 schreef: ↑05.02.2022 - 19:12
Ik ben met een D5 XC60 over best wel modderpaden gekomen.
ASR uit en winterbanden van Michelin er onder en met beleid kan er best wel veel, rustig wanneer nodig, gas indien het moment er om vraagt.
Het haldex systeem van de MY 09 was heel mooi te doseren, de huidige MY16 is listig.
Heb het in 2019 geprobeerd s’morgens vroeg om 5:00 toen ik weg reed bij de shell in Ried Oostenrijk in dikke sneeuw maar het ding is slecht aan te voelen en stond dwars nadat de achterwielen ineens bij geschakeld werden.
Die MY09 was prachtig in 4wd drift de bocht om te krijgen met tegensturen en al…
Plaatjes van Urbex zou ik niet zo snel doen met een Volvo, hapt hij een sloot water is het einde oefening!
Er zijn speciale haldex controllers waarmee je kunt spelen met de aansturing en verdeling van de aandrijfkrachten, ik denk dat dit een hele verbetering geeft.
Maar een paar meer offroad waardige banden maakt het grote verschil.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 11:34
door Urbexpeditie
BraboFrits schreef: ↑06.02.2022 - 10:48
Toyota.png
Het gaat om dit beest. Filmpje krijg ik zo snel niet geplaatst (zit in Whatsapp). Da's toch wel een andere categorie zullen we maar zeggen...
Maar niet kinderachtig wat de XC90 kan presteren, wel een T8 i.v.m. AWD natuurlijk.
Deze TL's zijn niet stuk te krijgen.
Weet je ook welke route ze rijden?
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 11:58
door Urbexpeditie
Edgecrusher schreef: ↑06.02.2022 - 11:26
Maar een paar meer offroad waardige banden maakt het grote verschil.
Dat maakt zeker verschil. Net als bandenspanning.
Wil je een beetje oefenen of "spelen", dan zou ik een set 3PMSF winterbanden pakken. Dat scheelt 50% in de prijs. En niet meteen de modder kiezen. Eerst lekker wat zandweggetjes pakken. Wat mul terrein, beetje klimmen, afdaling...
Ik heb zelf een set Cooper Discoverer op velg. Zou nu best het terrein in willen. Maar er ligt te veel sneeuw.
De laatste keer (rond kerst) in de sneeuw reden we een route van ongeveer 30 km. Op sommige plaatsen 50/60 cm. Dagen later steeds meldingen van de oliedruksensor. Dus ik pas even
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 13:27
door Rob M
Ik he redelijk wat ervaring met auto's in het (jacht) veld, ook in Zweden, Duitsland en zelfs Rusland en zelf o.a. zo'n Landcruiser gehad. Naast de al genoemde banden wordt het grote versvhil gemaakt door het hebben van een tussenbak waardoor je lage gearing kunt inschakelen. En een hoge luchtinlaat is handig!
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 13:42
door BraboFrits
Urbexpeditie schreef: ↑06.02.2022 - 11:34
Weet je ook welke route ze rijden?
Even een kopie gemaakt, redelijk uitgebreid:
Na het kennismaken rijden we richting het hoge noorden waar wij via Arjang, Torsby, Umea en misschien met de
ferry naar Vaasa in Finland, uiteindelijk de Poolcirkel zullen bereiken in Rovaniemi. Op de Poolcirkel
verblijven we een dag en heeft iedereen de mogelijkheid om zich te vermaken met de diverse aangeboden
activiteiten als: Huskysafari's, rendier-slee tochten en er op uit met de sneeuwscooter. Hier bevind zich ook
het sprookjesland van de Kerstman.
Vervolgens trekken we door naar Kirkenes aan de Russische grens. Kirkenes ligt in Noorwegen aan de
Barents zee. Hier worden de enorme King Crab gevangen. In Kirkenes bestaat de mogelijkheid om als optie
in een hotel kamer te slapen met een glazen dak. Afgelopen reis hebben wij zo kunnen genieten van het
ongelofelijk mooie Noorderlicht. (natuurlijk is het Noorderlicht geen garantie om te zien).
Via het hoge noorden trekken wij door naar de Noordkaap. Hier sta je op het meeste noordelijke puntje
van Europa. Bij mooi weer kun je daar genieten van prachtige uitzichten. Mocht het slecht weer zijn dan
sluiten we de laatste 11 km achter de sneeuwschuiver aan, om zo toch het uiterste punt te kunnen
bereiken. (de sneeuwschuiver kunnen we hierbij op twee momenten van de dag volgen).
Vanaf de Noordkaap gaan de neuzen weer richting het zuiden. Naar de adembenemende Lofoten. (kijk op
YouTube; “Lofoten-winter”). Hier slapen wij 1 nacht en gaan via de avondferry (3 uur) weer naar het vaste
land van Noorwegen. Vanuit Bodo trekken wij via Noorwegen-Zweden door naar het zuiden, terug richting
huis. Bodo is het einde van de reis.
Met mijn vorige XC90 eerst de basiscursus 4WD gevolgd. Altijd handig om te weten en te oefenen wat je moet doen als de top van de gladde heuvel niet haalt en de auto met geblokkeerde wielen achteruit begint te schuiven. Daar was ik al verbaasd wat de auto presteerde.
Daarna een reisje terreinrijden met 4WD-travel in Frankrijk. Niet het zware werk met lieren e.d. Maar wel serieus terrein waar menig auto bleef steken en de Haldex op de XC90 mij vooruit bracht, een deelnemer was zo verbaasd dat hij het op film zette.
Verder prive een rondreis IJsland gemaakt en daar ook het binnenland in over F-wegen (alleen geschikt voor 4WD). Goed te doen, alleen onbekende doorwadingen zijn een risico, zeker als het heen nog net lukt en het water na uren op de terugweg teveel is gestegen, dan heb je een probleem.
Maar een fijne auto om gematigd terrein mee te rijden. Banden en waterdiepte zijn de eerste belemmeringen. Banden kun je nog kiezen, waterdiepten niet!
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 14:31
door Fredhead
Met een goede AWD kom je zeker weten een flink eind.
Pas als het echt listig wordt zul je een groot verschil gaan zien tussen een AWD en een echte 4x4.
De haldex is best een mooi systeem, hier staat de Pajero standaard op een stand die hetzelfde effect heeft en ik ben daar verder mee gekomen dan ik dacht voordat het systeem echt een tandje serieuzer moest.
Paar goede banden scheelt ontzettend veel. Grove winterbanden of echte modderbanden en je gaat veel mensen verbazen.
Paar jaar terug reed ik bij ons achter met de Terrano die ik toen had. Men was verbaasd dat ik nog wel over het pad wist te komen terwijl er wel een aantal ook redelijke terrein aardige auto's bleven steken.
Het grote verschil? Zij reden allemaal op zomerbanden met wegprofiel en ik had toen een setje Grabber AT2 banden die het redelijk deden.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 14:55
door mees
Titel: off-road met een xc90.....
Ik zag op tv van de week bij de zoekactie in IJsland naar het vermiste vliegtuigje, een xc90 met een lichte open boot op een trailer, achteruit rijden naar het meer. Was een 'knobbelig terrein'.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 15:49
door BraboFrits
fredhead schreef: ↑06.02.2022 - 14:31
Met een goede AWD kom je zeker weten een flink eind.
Pas als het echt listig wordt zul je een groot verschil gaan zien tussen een AWD en een echte 4x4.
De haldex is best een mooi systeem, hier staat de Pajero standaard op een stand die hetzelfde effect heeft en ik ben daar verder mee gekomen dan ik dacht voordat het systeem echt een tandje serieuzer moest.
Paar goede banden scheelt ontzettend veel. Grove winterbanden of echte modderbanden en je gaat veel mensen verbazen.
Paar jaar terug reed ik bij ons achter met de Terrano die ik toen had. Men was verbaasd dat ik nog wel over het pad wist te komen terwijl er wel een aantal ook redelijke terrein aardige auto's bleven steken.
Het grote verschil? Zij reden allemaal op zomerbanden met wegprofiel en ik had toen een setje Grabber AT2 banden die het redelijk deden.
Heeft de XC90 ook dat Haldex systeem?
Motorisch zal de XC90 T8 niets te kort komen, ik kan me heel goed voorstellen dat de banden uitermate belangrijk zijn.
Off-road met een XC90
Geplaatst: 06.02.2022 - 17:06
door Jelmer de Jong
BraboFrits schreef: ↑06.02.2022 - 15:49
Heeft de XC90 ook dat Haldex systeem?
Motorisch zal de XC90 T8 niets te kort komen, ik kan me heel goed voorstellen dat de banden uitermate belangrijk zijn.
Hybride heeft geen haldex, brandstofmotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen. Accu leeg = voorwielaandrijving.
BraboFrits schreef: ↑06.02.2022 - 15:49
Heeft de XC90 ook dat Haldex systeem?
Motorisch zal de XC90 T8 niets te kort komen, ik kan me heel goed voorstellen dat de banden uitermate belangrijk zijn.
Hybride heeft geen haldex, brandstofmotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen. Accu leeg = voorwielaandrijving.
Nope, accu leeg = benzine motor genereert stroom voor accu = AWD = zuipen als een gek dat wel....