Pagina 1 van 3

Niet meer zo blij met m'n S60 D5.....

Geplaatst: 08.11.2006 - 22:46
door Ce
Een aantal maanden geleden (medio juli) heb ik, na jaren zeer tevreden met een v40 1.8 rondgereden te hebben, een 3 jaar oude S60 D5 met 130 duizend km op de klok aangeschaft. Schitterende wagen.....heerlijke motor.

De problemen begonnen met lekkende brandstof vrij snel na de aflevering, gevolgd door het moeilijk op te sporen willekeurig optredende vermogensverlies waardoor ik de auto (ondanks perfecte service van de garage...Arendsen in Ruurlo) gedurende een aantal weken meerdere keren achter moest laten. Nu dit probleem opgelost is en ik weer een beetje vertrouwen in de auto begin te krijgen moest ik 'm vanavond weer laten staan. Onder de motorkap was een luid klapperend geluid te horen (in in iets langzamer tempo dan het stationair toerental) dit geluid was dermate luid dat wij het niet aandurfden de auto voor een langere rit mee te nemen....bang om met doorrijden de schade (?) nog groter te maken. Morgen maar weer naar de garage.....

Geplaatst: 09.11.2006 - 08:36
door Sytse
ai,ai,ai.
Heel veel sterkte.
Laat je het ons weten als je meer weet?

Gr Sytse

Geplaatst: 09.11.2006 - 12:42
door Richard
Oei dat is een slecht begin met je s60. En dat terwijl de D5 zo'n fijne motor is. Su6 en hou ons op de hoogte

Geplaatst: 09.11.2006 - 12:57
door maarten s60
Ik kan me leukere berichten voorstellen die je met ons zou willen delen.
Sterkte en hoopdat het snel opgespoord kan worden en dat de kosten meevallen?? :oops:

Geplaatst: 09.11.2006 - 13:18
door edraket
Oef, dit is inderdaad een hele slechte start. Ik hoop dat het onder garantie opgelost wordt. Dat geklapper zou wel eens het dual-massa vliegwiel kunnen zijn. Dit is een hele dure reparatie.

Wat was de oorzaak van het vermogens verlies?

Geplaatst: 09.11.2006 - 13:22
door Oceanracer
Gewoon blijven lachen, heh Ed? :P

Geplaatst: 09.11.2006 - 13:25
door Oceanracer
Nee, even serieus. Ed weet nu alles van 't dual masse vliegwiel vandaar.

Soms kun je pech hebben met een auto. (vraag NOS even...) Maar over het algemeen kun je toch wel stellen dat de Volvo goed in elkaar zit. Tuurlijk, er kan wel eens iets kapot, maar meestal is het te overzien. Ik hoop voor je dat dit ook meevalt en dat je daarna een paar jaar met tevredenheid en zonder pech van je S60 kunt genieten. Daar heb je hem per slot van rekening toch voor gekocht. Succes!

Geplaatst: 09.11.2006 - 13:37
door edraket
Ik :D er nog wel bij omdat het bij mij ook onder garantie wordt verholpen. Als ik het zelf had moeten betalen was ik een heel stuk :cry: geweest!

Geplaatst: 09.11.2006 - 13:38
door Oceanracer
Heb je jouw wagen al weer terug dan? En zo ja, inclusief nieuw vliegwiel, of alleen nieuwe koppelingsplaten?

Geplaatst: 09.11.2006 - 15:47
door NOS
Oceanracer schreef: (vraag NOS even...)
ik ben blij dat je zo meeleeft :wink:

Geplaatst: 09.11.2006 - 16:58
door edraket
De koppeling is vervangen, maar ze hebben niet goed naar het vliegwiel gekeken, want deze maakt nog steeds lawaai. Vliegwiel wordt alsnog vervangen. Wordt dus vervolgd.

Geplaatst: 09.11.2006 - 18:51
door Hans
Wat een sukkels...

Enne ik weet hoe het voelt als je die reparatie zelf moet betalen....dan staan de tranen bijna in je ogen.

Geplaatst: 09.11.2006 - 19:17
door Gast
edraket schreef:De koppeling is vervangen, maar ze hebben niet goed naar het vliegwiel gekeken, want deze maakt nog steeds lawaai. Vliegwiel wordt alsnog vervangen. Wordt dus vervolgd.
Hans was me voor!
Inderdaad wat een sukkels. Weer alles los.
@Ed, hebben ze je druklager dan wel vervangen?

@Ce, laat ons even weten wat de oorzaak was, want er gaan de laatste tijd (hier) wel veel D5's stuk!
Zal wel toeval zijn. :P

Geplaatst: 09.11.2006 - 19:39
door nordicman
Hopen dat het luid klapperende geluid iets van een half aan vellen geslagen multi of distributiriem is.

Dual flywheels is ook geen vooruitgang tbv een conventioneel vliegwiel met koppelingsplaat, en als je gaat chippen is dat ding nog kwetsbaarder door het hogere koppel bij vaak lager toerental.

Geplaatst: 09.11.2006 - 20:06
door Oceanracer
Laten we nou niet over chippen beginnen... dat houdt de sfeer op 't topic wat leuker :)

Geplaatst: 09.11.2006 - 21:08
door Hans
Denk dat ze daar wel tegen kunnen. Je moet alleen geen karren van 2500kg of meer gaan meesleuren. Dat gebeurt wel met deze auto's omdat ze het (even ) aankunnen.

Geplaatst: 09.11.2006 - 21:30
door Ce
edraket schreef:Oef, dit is inderdaad een hele slechte start. Ik hoop dat het onder garantie opgelost wordt. Dat geklapper zou wel eens het dual-massa vliegwiel kunnen zijn. Dit is een hele dure reparatie.

Wat was de oorzaak van het vermogens verlies?
De oorzaak van het vermogens verlies bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door de motorophanging die (en hou er even rekening mee dat ik geen technicus ben... :wink: ) ook met een soort vacuumsysteem werkt. Doordat hier een slang poreus was geworden meende het motormanagement dat e.e.a. niet in orde was en werd de noodloop ingeschakeld.

De geklapper (iemand vergeleek het met het horen van de kleppen van een benzinemotor....maar dan veeeeeeel luider....in een halve seconden takt) was vanochtend verdwenen....uiteraard stond ik op dat moment bij de garage die dus absoluut niet meer kon horen waar ik het over had.

We hebben toen maar de conclusie getrokken dat het hopelijk een incident is.

Het medeleven op dit forum is ronduit hartverwarmend :wink: dank...dank.

Geplaatst: 09.11.2006 - 21:51
door Hans
Hebben we het hier over de beruchte scheurende turboslang die onder coulance vervangen dient te worden???

Geplaatst: 09.11.2006 - 22:06
door Ce
hans anesthesie schreef:Hebben we het hier over de beruchte scheurende turboslang die onder coulance vervangen dient te worden???
In mijn geval niet. Ze hebben me laten zien welke onderdelen het betrof (aangewezen onder de motorkap) en dat was niet de turboslang.

De turboslang was wel het eerste onderdeel waar naar gekeken werd toen ik met het probleem bij de garage kwam.

Geplaatst: 10.11.2006 - 20:43
door Bover
De oorzaak van het vermogens verlies bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door de motorophanging die (en hou er even rekening mee dat ik geen technicus ben... ) ook met een soort vacuumsysteem werkt. Doordat hier een slang poreus was geworden meende het motormanagement dat e.e.a. niet in orde was en werd de noodloop ingeschakeld

Oef CE: dit vraagt om nadere verklaring:
De motorophanging die met een soort vacuumsysteem werkt....

Ik ben geen technicus maar deze snap ikecht niet. Onze D5 motoren hangen tot gewoon in beugels en trillingsdempers?
Wie lost dit raadsel op.
Ce vraag nog eens wat gespecificeerder in Ruurlo. Kan ons allemaal helpen.