Pagina 1 van 3
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 05.03.2022 - 12:14
door jeroen83
Goedemiddag,
Ik ben opzoek naar een Volvo V60, liefst een met de D5 motor (diesel) dit ivm de betrouwbaarheid. De 2.0 diesel is ook een optie maar las hierover dat deze nogal wat problemen met de egr en olieverbruik kunnen hebben.
Liefst moet het een model na 2013 tot 2016 ongeveer zijn.
De 5 cillinder lijkt alleen maar in de plug in hybride te liggen.
Wat betreft de hybride aandrijving, laad deze bv ook op tijdens remmen en gas los etc. Of ben je echt aangewezen op een stekker? Het zal "vloeken in de kerk zijn" maar een auto met een stekker hoort niet naar mijn idee
Meestal rijd ik mijn auto's niet heel lang, dus wat betreft de mrb en wegenbelasting maak ik mij ook geen zorgen. Daarbij rijd ik op dit moment een Range Rover 4.4 v8 waar de mrb toch al op een 160,- p/maand ligt.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 05.03.2022 - 14:52
door Gouwe
Ja de PIH laadt ook op met gas los en remmen, maar reken dan op een verbruik van niet beter dan 1:14-15. Met laden is afhankelijk van je rijpatroon een 1:25-30 ook goed mogelijk. Ga eens met een plug in hybride rijden zou ik zeggen. Gaat een wereld voor je open. De V60 D6/D5 PIH zijn heerlijke auto's en meestal goed uitgerust. En die stekker moet je wel ontkoppelen anders rijdt je zo voor l@l

.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 05.03.2022 - 18:46
door Sammmyvannorel
Je zou ook de d3/d4 versie kunnen proberen; ik zeg d3/d4 want die is halverwege een keer omgekat naar d4: betreft een uiterst betrouwbare en sterke 5cilinder, maar iets minder pk’s dan de d5 Mijn pa rijd zo een al 300k zonder 1 probleem, behalve dat ie graag een andere wil maar geen afscheid kan en durft te nemen van de betrouwbare wagen.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 11:59
door jeroen83
De d3/4 is dan een 2L begrijp ik.?
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 12:23
door Ferrari
De D3 en D4 5 cilinders zijn de 2 liter versies van de D5. Fijne en goede motoren en goed te tunen naar 200 pk en 450/480 Nm. Daar kom je in principe niets te kort aan.
De D3 en D4 is volgens mij altijd euro5, terwijl de D5 (ook?) euro6 is.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 12:25
door jeroen83
Klopt, zat het net te lezen. Standaard hebben ze iets van 135pk ofzo. Of zijn daar ook wel verschillende types in, want zag er ook al een met 150pk.
Ik heb een d3 op het oog met std 135pk en getuned naar 180.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 12:51
door jeroen83
Overig las ik iets over olieverbruik en een cillinderwand die kan scheuren, in hoeverre komt dit voor, of ben je uiteindelijk de pineut.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 13:34
door BSXC
Er rijdt ook een aantal V60 D5’s niet zijnde hybrides. Het aantal is niet heel groot maar ze zijn er zeker. Zoeken is het probleem niet, er eentje (naar wens) vinden wel.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 14:12
door Gouwe
Ferrari schreef: ↑07.03.2022 - 12:23
.......... Daar kom je in principe niets te kort aan.
Het voordeel van de 2 liter vijfcilinder vindt ik persoonlijk dat hij onderin wat soepeler loopt, maar bovenin vindt ik hem haast amechtig hijgen naar zuurstof. Het is letterlijk een geknepen motor. Kortom geeft mij de D5 maar.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 14:21
door teebee
jeroen83 schreef: ↑07.03.2022 - 11:59
De d3/4 is dan een 2L begrijp ik.?
D3 is een prachtige 5 cilinder 2 liter met 163 woeste paarden onder de kap. Probleemloos blok (ook geen EGR toestanden).
Aanrader….
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 14:58
door jeroen83
teebee schreef: ↑07.03.2022 - 14:21
jeroen83 schreef: ↑07.03.2022 - 11:59
De d3/4 is dan een 2L begrijp ik.?
D3 is een prachtige 5 cilinder 2 liter met 163 woeste paarden onder de kap. Probleemloos blok (ook geen EGR toestanden).
Aanrader….
ok en vanaf welk bouwjaar is de D3 5cill dan met 163pk. Degene die ik nu tegenkom zijn of 136 of 150pk
Ik zoek rond een bedrag van 17000 niet te hoge kmstand, omdat ik zelf veel rijd. En liefst beetje leuk aangekleed.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 15:19
door Ferrari
De D3 en D4 5 cilinders zijn voor zover ik het begrepen heb exact dezelfde motoren, alleen de software is anders. Bij de C70 heeft de D3 150 pk en de D4 177 pk. Ik kan me voorstellen dat er ook 136 pk D3 versies zijn en 163 pk D4 versies, voor bijvoorbeeld de Belgisch markt. Die hebben alleen op papier minder vermogen om in een gunstiger belastingtarief te vallen. Of ze zijn bij andere Volvo modellen bewust iets teruggetuned, maar dat durf ik niet te zeggen.
Een D5 is een 2.4 liter, dus altijd sterker dan een 2.0 liter D3/D4.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 15:54
door teebee
Mijn D3 was van my12 en had 163 pk, ik weet niet precies vanaf wanneer het gewijzigd is. In België had hetzelfde blok 136 pk vanwege de belasting obv uitstoot/vermogen. Ook in Duitsland (dus ook import in NL) had de D3 veelal 136pk.
Een beetje goed rondneuzen, wellicht vind je een mooie D3 met 163pk in een speciale uitvoering (bv Ocean Race) met de nodige extra’s.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 16:45
door Sammmyvannorel
my13 is het d4 geworden, daarvoor was hetzelfde blok een D3, ik praat dus altijd over de 163pk versie:
dit is er een:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... ief-cruise
maar dit is er een met dezelfde motor
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... on-navi-18 (let op dit is een import auto, dus in werkelijkheid wat ouder dan het kenteken doet vermoeden)
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 19:50
door jeroen83
Om het allemaal makkelijker te maken die verschillende types
Ik vind de modellen vanaf 2014 mooier, vooral de neus en het interieur lijkt iets anders.
Nadeel is dat de 5cill dunner bezaaid is.
De 2.0 diesel d4 is ook een optie. Ik kan een hele mooie D4 uit 2014 kopen, een R-design, 142000km nederlandse auto. Maar ben bang voor het olieverbruik.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 20:09
door teebee
front is idd licht gewijzigd, maar daar verschillen de meningen over. Interieur nauwelijks verschil.
De 5 cylinder kan je als nagenoeg probleemloos zien, de 4-pitters van latere jaren hebben veel vaker last van EGR problemen etc. Dat is zeker iets om mee te nemen in je keuze.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 21:51
door jeroen83
Ok, wat betreft de problemen met de egr en olieverbruik. Is het zo dat je een keer aan de beurt bent met beide, of komt dit weleens (wellicht iets vaker) voor
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 22:14
door teebee
Bij de D3-5pitter zijn EGR problemen redelijk zeldzaam.
De 4pitters zijn gevoeliger zeker naarmate de km stand oploopt.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 07.03.2022 - 23:33
door jeroen83
Egr probleem vind ik niet zo heel erg. De egr kan ik eventueel zelf wel vervangen..Belangrijker vind ik meer het overmatig olieverbruik..Dat resulteert in een revisie.
V60 D5 2013+ aanschaf
Geplaatst: 08.03.2022 - 00:06
door teebee
jeroen83 schreef: ↑07.03.2022 - 23:33
Egr probleem vind ik niet zo heel erg. De egr kan ik eventueel zelf wel vervangen..Belangrijker vind ik meer het overmatig olieverbruik..Dat resulteert in een revisie.
Gaat hand in hand, 5pitter is verstandiger; olieverbruik is te verwaarlozen.
Maar vergis je niet in de EGR problematiek.