Goedemiddag
Sinds een kleine 1.5maand in het bezit van een my2015 (bouwjaar 2014) D4
Ondertussen ruim 3100km gereden. In de auto ligt een nieuw motorblok vanuit volvo ivm eerdere problemen met olieverbruik.
Sinds aanschaf het oliepeil extra in de gaten gehouden, mede omdat ik nog garantie hebt.
Eergisteren peilde ik opnieuw de olie en constateerde dat hij "laag niveau" aangaf, maar dit gaf hij pas aan toen ik naar het menu ging. Een aantal dagen ervoor nog gepeild en toen gaf hij gewoon ok aan.
Ik heb er ongeveer 0.25L bijgegooid en nu staat hij weer op ok. Het gekke is dat hij of OK! aangeeft of Laag niveau. Die niveaubalk lijkt er dus voor ..... te zitten.
Is dit iets om zorgen over te maken? Zeker gezien de historie die de 2L diesels hebben?
Olieniveau
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Inderdaad even niets bijvullen, alleen monitoren en pas actie ondernemen als het echt nodig is. Die actie zou dan kunnen zijn om de dealer er naar te laten kijken. Die kunnen e.e.a. uitlezen en zo een betere diagnose stellen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Dat durf ik met 99% zekerheid wel te zeggen... Maar bij zulke meldingen rij ik altijd liever meteen even langs de garage om uit te laten lezen, danwel te laten controleren. Voor zulke dingen kan je toch altijd wel meteen terecht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41
Je krijgt absoluut een melding. Misschien wel handig om bij te houden wat de datum en km stand is als er een melding op je display komt, en hoeveel er eventueel bijgevuld is. Fotootje van het dashboard helpt. Mijn garage vertelde me de 0.5l waarschuwing te negeren en vulde standaard 0.8l bij als er een melding voor 1l op het display stond. Een goed overzicht heeft mij geholpen bij discussies over mijn S60 D4.
- flevodirk
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Die balk schijnt inderdaad een beetje voor de sier te zijn.. Ik begreep dat er wel 2 soorten sensoren zijn, met verschillende meetmomenten, maar weet de details niet meer.
Op Swedespeed is daar wel enige info over te vinden. Iemand had daar een manier gevonden om gecontroleerd olie af te tappen en telkens naar de bekende balk te kijken (=olie “ peilen”). Het bleek dat ie bij hem niet reageerde, pas toen er een paar liter weg was, kwam de melding van “ low” plotseling te voorschijn. Ik zal de bron eens zoeken.
Persoonlijk baal ik ook als een stekker dat we het moeten doen met een sensor ipv een peilstok. Sensoren worden immers minder betrouwbaar in de loop van de tijd! Bij mij blijft ie wel telkens op vol staan, maar ik wissel zelf de olie om de 10K, hopelijk blijf ik dan eventuele ellende voor.
Op Swedespeed is daar wel enige info over te vinden. Iemand had daar een manier gevonden om gecontroleerd olie af te tappen en telkens naar de bekende balk te kijken (=olie “ peilen”). Het bleek dat ie bij hem niet reageerde, pas toen er een paar liter weg was, kwam de melding van “ low” plotseling te voorschijn. Ik zal de bron eens zoeken.
Persoonlijk baal ik ook als een stekker dat we het moeten doen met een sensor ipv een peilstok. Sensoren worden immers minder betrouwbaar in de loop van de tijd! Bij mij blijft ie wel telkens op vol staan, maar ik wissel zelf de olie om de 10K, hopelijk blijf ik dan eventuele ellende voor.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:

Vorige auto-S60 verbruik
- jeroen83
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45
Bij ligt er al een nieuw blok in, nu kleine 42000 gelopen. Egr is gelijk dicht geschreven dus het zou goed moeten zijn. Maar ik heb er nog garantie op, dus ben wat betreft olieverbruik er best scherp op.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
my2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47
je kan aan de hand van je motornummer zien of je de nieuwe versie van het blok hebt, met aangepaste onderdelen. VEA motoren vanaf nummer 1501327 zijn af-fabriek al voorzien hiervan. Dit nummer komt uit een TSB voor benzinemotoren uit US/Canada markt, maar het internet lijkt het erover eens dat dit ook voor de diesels geldt.
Naast deze mogelijke ontwerpfout van Volvo, zijn er natuurlijk nog andere mogelijke redenen voor olieverbruik, dus sluit ik me aan bij de rest: in de gaten houden en eventueel zelf meten. Afhankelijk van je motornummer heb je dan 1 mogelijke oorzaak erbij om af te strepen.
Naast deze mogelijke ontwerpfout van Volvo, zijn er natuurlijk nog andere mogelijke redenen voor olieverbruik, dus sluit ik me aan bij de rest: in de gaten houden en eventueel zelf meten. Afhankelijk van je motornummer heb je dan 1 mogelijke oorzaak erbij om af te strepen.
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
- jeroen83
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45
Hij blijft nu op "ok" staan. Ik kijk even over 1500km wat die dan aangeeft. Geeft hij weer "laag" aan, neem ik even contact op met het bedrijf waar ik hem hebt gekocht (volvo specialist) want dan zou er minimaal 0.5L Op 6000km ingaan.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
my2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Betreffende bedrijf lost dit wel met je op als je ze even belt, ken ze daar goed genoeg voor. 

Made in Tahara
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
was het ook niet gewoon hetzeflde als het chassis nummer?
Of het type nummer? https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V60
Of het type nummer? https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V60
- jeroen83
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45
Even een update. In juni terug naar de garage geweest ivm olieverbruik. Ze hebben het blok gespoeld en er 5w30 olie in gedaan. Het verbruik zou dan verholpen moeten zijn.
Echter krijg ik nog steeds rond de 1600km de melding 0.5L bijvullen.
Wederom moet ik deze maand terug naar de garage. Ze gaan er nu 10w60 ingooien en dan zou het goed moeten zijn........
Deze auto is bij 80000km al eens voorzien van een nieuw blok ivm olieverbruik. Hij heeft nu 132000km gereden.
Echter krijg ik nog steeds rond de 1600km de melding 0.5L bijvullen.
Wederom moet ik deze maand terug naar de garage. Ze gaan er nu 10w60 ingooien en dan zou het goed moeten zijn........
Deze auto is bij 80000km al eens voorzien van een nieuw blok ivm olieverbruik. Hij heeft nu 132000km gereden.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
my2015
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
ik denk dat ook de dikkere olie niet gaat helpen. misschien dat je dan 1800km kan rijden op een 0.5L olie.
Een nieuw blok plaatsen is een tijdelijke aanpassing, ze vervangen versleten en 'niet correct' materiaal met nog niet versleten 'niet correct' materiaal.
Bij mij heeft het plaatsen van de andere type zuigerveren/olieschraapveren in iedergeval voor de eerste 12.000km geholpen. Geen idee of het over 40.000km nog steeds zo goed is.
Anders ook een bellen met https://techservicecenter.nl/, of je garage daar heen verwijzen.
Een nieuw blok plaatsen is een tijdelijke aanpassing, ze vervangen versleten en 'niet correct' materiaal met nog niet versleten 'niet correct' materiaal.
Bij mij heeft het plaatsen van de andere type zuigerveren/olieschraapveren in iedergeval voor de eerste 12.000km geholpen. Geen idee of het over 40.000km nog steeds zo goed is.
Anders ook een bellen met https://techservicecenter.nl/, of je garage daar heen verwijzen.