Pagina 1 van 2

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 12:15
door Nomad
Ik zie dat er een upgrade is van PA2 naar PA3: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 16522/2019
Kan er alleen niet uithalen wat buiten de Bocht Snelheid Assistent het verschil is tussen versie 2 en 3. Ik heb in mijn MY2019 dus schijnbaar PA2? Ik heb de Bocht Snelheid Assistent aangezet (leuke feature trouwens) en dus nu heb ik PA3?

Weet iemand nog meer verschil?

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 12:29
door raspaardje
Volgens mij wordt die bochtassistent juist als een beetje hinderlijk ervaren; de auto zou teveel vaart minderen en dus te langzaam door de bocht gaan.

Ik denk dat er verder geen verschil is, zoals ook door Volvo zelf wordt aangegeven.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 12:57
door iDanman
Dat heb ik al bij de ACC, op knooppunt Hoevelaken van de A1 (A'dam) naar A28 richting Utrecht, als ik de ACC op 105 heb staan, wordt die bocht genomen met 93 en daarna weer terug naar 105...
Vrij hinderlijk af en toe vind ik.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 13:04
door raspaardje
Jij hebt als MY2022 ook versie 3, denk ik zo.
En die bochtassistent is dus ook werkzaam bij ACC, niet alleen bij PA.

Als je hem uitzet, wat gebeurt er dan in die bocht?

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 13:08
door kistigun
Ik heb hem ook uit gezet, vond dat hij iets te fanatiek af remde

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 15:11
door Nomad
kistigun schreef: 20.05.2022 - 13:08 Ik heb hem ook uit gezet, vond dat hij iets te fanatiek af remde
Heb wat scherpe bochten getest, maar vind het niet onaardig. Volvo houdt nu eenmaal van veilig en dus gaat het wat langzamer en met wat meer afstand. Afslag Deventer op de A1 vond ie wat lastig met die scherpe bocht.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 20.05.2022 - 16:01
door wasbeer2006
In de stad werkt het best goed.
Op de snelweg bij mij ook waar ik ermee gereden heb, maar daar zijn de bochten niet scherp genoeg.
En een mooie fly over hoor in dynamic en iets harder dan geadviseerd :-)

De bochten assistent is ook anders in de rijmodi, in eco remt ie veel meer af dan in comfort of dynamic, net als de ACC

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 21.05.2022 - 17:28
door wasbeer2006
Vandaag weer bijna 400km en een groot deel PA.
Op de snelweg baan 1 gaat het prima, daar rijd ie ietwat rechts en dat is prettig.
Middenbaan gaat ook nog wel al heb ik echt het idee dat is juist bij een auto meer naar rechts gaat als links.

Op de snelste baan rijd ie echt teveel naar rechts, jammer dat het systeem dat niet ziet.
Als ik in mijn spiegels kijk gok ik dat het minimaal 20cm is, dus uit het midden naar rechts en hier ook die rare neiging dat ie juist bij een auto naar rechts stuurt.

Ik ga er eens een filmpje van maken. Het kan ook een soort toeval zijn omdat ie altijd wel wat slingert.

Op bv 80km wegen vind ik het een fijn systeem. Bij file rijden tot 60 a70 ook.
Maar bij normale snelheid 120 a 130 is het nog niet mijn vriend.

En je moet echt wel opletten, logisch, maar stel dat je een rondje ring rotterdam zou doen zonder handen, dan hang je minimaal vijf a zes keer in de vangrail.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 22.05.2022 - 21:09
door arnoud
Het blijft 'assist' hè?

Ik heb in het begin regelmatig gehad dat ik dacht dat de auto niet in het midden van de rij-strook reed, maar bij het controleren in de buitenspiegels lijkt het er op dat zowel links als rechts vaak dezelfde afstand tot de strepen wordt gehouden. Blijkbaar rijd ik als bestuurder vaak iets meer naar links dan ik denk dat ik doe.

Maar ik heb ook het gevoel dat de auto als hij een vrachtwagen inhaalt iets meer naar links in de rijstrook gaat rijden. Wat ook weer prettig is.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 09:13
door raspaardje
Afgelopen zaterdag heb ik ook weer een stuk op de PA gereden.; wanneer de snelheidsverschillen niet groot zijn blijft het een erg fijn systeem.
Afstand op 2 streepjes en zo nu en dan het knietje aan het stuur, kind kan de was doen.

Met drukker verkeer rijd ik liever op de snelheidsbegrenzer of de normale CC.
Met de knoppen op het stuur is daartussen erg fijn te schakelen.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 09:25
door wasbeer2006
Dat is het ook, ik gebruik hem soms ook verkeerd. zaterdag ook linkerbaan van Limburg naar huis lekker 120/130 dan moet ik hem eigenlijk niet gebruiken.
Ja ik gebruik hem soms ook als een playstation, zit ik de auto alleen via het stuur te bedienen.

Hier in de polder zijn ook zoveel verzakkingen en kuilen en dan lijkt het systeem een kromme lijn te zien.

Bij drukte vind ik de acc prima, daar kan ik goed mee overweg.

Waar de PA echt gevaarlijk kan zijn is in die typisch nederlandse situaties,
Viaduct en dan een flauwe bocht naar links, die naar beneden loopt.

Bv op het stuk HVH - Maasluis, afslag Maassluis is je PA dan echt link ook met je handen aan het stuur, dan geeft ie best veel kracht en knalt ie in een keer een baan naar rechts. Dat is echt wel een dingetje waarvan ik denk, dat levert meer gevaar op dan dat het goed doet. Goed nu let ik in dat soort situaties goed op, maar lekker is het niet.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 09:34
door raspaardje
Actief of harder autorijden gaat imo nog niet samen met dit soort hulpsystemen.
PA dus alleen op de snelweg voor mij, daarbuiten gaat -ie uit.

Ik lees hier weinig over het gebruik van de snelheidsbegrenzer terwijl dat zo fijn is; je rijdt nooit te hard en toch heb je soepel rijden helemaal zelf in de hand dmv je rechtervoet.
Maar ook buiten de snelweg is dat erg fijn terwijl ik de andere systemen dan niet graag gebruik. Vanwege de kans op rare situaties waarmee de systemen niet overweg kunnen.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 11:19
door wasbeer2006
Mijn vrouw rijd veel met de begrenzer. Ik pest haar er altijd een beetje mee dat dit de een manuele acc is :-)
Je hebt wel een punt ik ga het ook eens proberen.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 13:12
door raspaardje
Op die manier blijf je ook wat meer betrokken bij het rijden ipv de auto met knopjes te bedienen.
Zoals je zelf zegt....:-)

Voor de kortere snelwegrit krijg je echt geen lamme poot terwijl je niet over de ingestelde snelheid heengaat. Ideaal.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 13:33
door wasbeer2006
raspaardje schreef: 23.05.2022 - 13:12
Voor de kortere snelwegrit krijg je echt geen lamme poot terwijl je niet over de ingestelde snelheid heengaat. Ideaal.
Nouja ik dan weer wel, maar dat zou er ook mee te maken hebben kunnen hebben dat ik net 80km op de MTB op de UHR had gereden :-)

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 23.05.2022 - 13:35
door raspaardje
Nou, dan was je in de buurt..:-)

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 31.05.2024 - 10:22
door razorclaw
Nomad schreef: 20.05.2022 - 15:11
kistigun schreef: 20.05.2022 - 13:08 Ik heb hem ook uit gezet, vond dat hij iets te fanatiek af remde
Heb wat scherpe bochten getest, maar vind het niet onaardig. Volvo houdt nu eenmaal van veilig en dus gaat het wat langzamer en met wat meer afstand. Afslag Deventer op de A1 vond ie wat lastig met die scherpe bocht.
Alweer een tijdje geleden maar hadden jullie het destijds over jullie ervaringen ná de upgrade van Pilot Assist naar v3?

Je zou verwachten dat Volvo een enthousiast verhaal over de meerwaarde neerzet maar meldt slechts:
"een hogere beschikbaarheid en verbeterde prestaties in bochten dankzij de koppeling met het navigatiesysteem van de auto".
Er staat ook:
"Werkt niet voor klanten waarbij IntelliSafe Assist en Sensus Navigation af fabriek al gemonteerd waren" waardoor ik überhaupt niet in aanmerking kom voor deze upgrade maar tóch ben ik stiekem wel nieuwsgierig naar 'hands-on' (🧐) ervaringen van PA2->PA3 upgraders hier.

Remt de auto niet te hard af voor een bocht?
Trekt ie na de bocht niet te sloom op?
Blijft de auto ook bij slechte of ontbrekende wegmarkering beter op de rijbaan gepositioneerd?

Dat soort dingen...

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 31.05.2024 - 10:46
door Belvedere98
Ik vind PA ik sommige gevallen echt gevaarlijk, zeker wanneer wegmarkeringen niet perfect zijn of onderbroken. Recent op het viaduct op de A12 Den Haag/ Rijswijk miste PA totaal de flauwe bocht en dook de auto bijna de vangrail in. Ik gebruik PA dus nu eigenlijk alleen nog maar bij lange snelwegritten.

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 31.05.2024 - 14:35
door teebee
Belvedere98 schreef: 31.05.2024 - 10:46 Ik vind PA ik sommige gevallen echt gevaarlijk, zeker wanneer wegmarkeringen niet perfect zijn of onderbroken. Recent op het viaduct op de A12 Den Haag/ Rijswijk miste PA totaal de flauwe bocht en dook de auto bijna de vangrail in. Ik gebruik PA dus nu eigenlijk alleen nog maar bij lange snelwegritten.
Niets vreemd aan. Het systeem oriënteert zich oa op de belijning. Het blijft een hulp systeem; nadenken blijft de rol van de bestuurder…

Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3

Geplaatst: 31.05.2024 - 16:31
door Almerev70
klopt, hoe irritant het ook is soms. Het systeem laat je echt schrikken met abrupte remacties.
Maar als je eenmaal weet hoe het systeem de situatie bekijkt/berekent kan je erop anticiperen en is het een geweldig systeem.