Pagina 1 van 3

lekkage door hoog olie niveau?

Geplaatst: 12.11.2006 - 18:23
door zundappalkmaar
Dag!,

Mijn 440 Turbo heeft een beetje last van olie lekkage en dat staat niet zo mooi op de parkeerplaats.

Als ik even snel onder de auto kijk zie ik niet echt waar het vandaan komt maar binnenkort zet ik hem op de brug.

echter, als ik de olie pijl-stok eruit trek zie ik dat het oliepijl ongeveer 0,5 cm boven max staat, zou het kunnen dat de motor(net als mijn brommer dat doet) het teveel aan olie naar buiten gooit tot hij goed op niveau staat?

Geplaatst: 13.11.2006 - 14:08
door 480S60
Dag!
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.

Geplaatst: 13.11.2006 - 16:27
door zundappalkmaar
hmm, dat klinkt niet zo vrolijk...
zal maar snel kijken waar het vandaan komt inderdaad

Geplaatst: 13.11.2006 - 21:24
door Caerbannog
Aandrijfashoezen moet je wel redelijk kunnen zien vanaf boven.
De meeste volvo's uit de 4 serie lekken wel een beetje bij de carterpan pakking of bij de carterstop. Het ligt er maar net aan hoeveel het is of het echt ernstig is.

Geplaatst: 13.11.2006 - 21:27
door Remon
Als je een 1.8 hebt, moet je ff de carterontluchtingsslang schoonblazen met de compressor. Dan is het olie lekken ook zo weg.

Geplaatst: 13.11.2006 - 21:42
door Oceanracer
Even ongeacht waar de lekkage vandaan komt, zou ik toch die halve liter te veel aan motorolie proberen te verwijderen. Te veel olie is (net als bij je brommer) niet goed voor je motor.

Geplaatst: 14.11.2006 - 01:43
door sytzos
het kan ook een lekke olie dop zijn :)

Geplaatst: 14.11.2006 - 13:27
door zundappalkmaar
nee, het is geen lekke oliedop, het lekt echt in het midden van de motor (onder t carter)

het is geen 1.8 maar een 1.7 Turbo, die heeft vast ook een ontluchtings slang die ik kan doorblazen, maar welke moet ik dan hebben?

IK denk idd ook dat het ergens een pakking is, het is niet zo dat de olie eruit stroomt maar toch wel 1 of 2 druppels per dag (staat zo slordig op de parkeerplaats he)

Geplaatst: 14.11.2006 - 23:08
door Caerbannog
Waar ik bang voor ben.....
Keerring bij de krukas, achter het vliegwiel. Had mijn oude 480 ook. Het begint met een heel klein beetje, wat steeds erger wordt. Uiteindelijk besmeurde het mijn koppelingsplaat waardoor deze begon te slippen.
Is een kwaaltje wat meer voorkomt. Als dit het geval is, komt de olie duidelijk zichtbaar tussen het blok en de bak weg.

Geplaatst: 15.11.2006 - 10:52
door edraket
480S60 schreef:Dag!
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.
Dit is niet juist wat je schrijft. Als een aandrijfas stuk is komt er hooguit wat vet uit welke in de homokineet zit. Bakolie komt zeker niet bij de aandrijfas hoes terecht.
Het is niet zozeer erg dat er bakolie lekt, maar het zou duur zijn om te repareren.

Het meest waarschijnlijke is inderdaad de krukaskeerring aan de bakzijde of aan de distributiezijde. In het eerste geval moet de bak eraf, en dat is erg duur of veel werk. In het tweede geval kun je erbij door de poelies te demonteren. Je kunt dan bij de keerring.
Het kan ook nog zijn dat er een aandrijfas keerring lekt, daar waar de as de bak in gaat. Dat is ook relatief makkelijk te verhelpen. Is het motorolie of bakolie, en aan welke kant van de motor lekt het?

Geplaatst: 15.11.2006 - 13:37
door Caerbannog
Klopt niet Edraket!
Bij een 4 serie is de hoes aan de kant van de bak zo dat hier ook bakolie in zit. Als deze dus lekt, lekt er meteen bakolie uit. Als je de aandrijfas aan de kant van de bestuurder eruit trekt, heb je ook meteen alle bakolie eruit liggen.

Geplaatst: 15.11.2006 - 18:47
door zundappalkmaar
edraket schreef:
480S60 schreef:Dag!
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.
Dit is niet juist wat je schrijft. Als een aandrijfas stuk is komt er hooguit wat vet uit welke in de homokineet zit. Bakolie komt zeker niet bij de aandrijfas hoes terecht.
Het is niet zozeer erg dat er bakolie lekt, maar het zou duur zijn om te repareren.

Het meest waarschijnlijke is inderdaad de krukaskeerring aan de bakzijde of aan de distributiezijde. In het eerste geval moet de bak eraf, en dat is erg duur of veel werk. In het tweede geval kun je erbij door de poelies te demonteren. Je kunt dan bij de keerring.
Het kan ook nog zijn dat er een aandrijfas keerring lekt, daar waar de as de bak in gaat. Dat is ook relatief makkelijk te verhelpen. Is het motorolie of bakolie, en aan welke kant van de motor lekt het?
Ik heb echt nog geen idee waar het vandaan komt, als ik onder de auto kijk lijkt het precies in het midden van het carter maar het zal wel ergens anders vandaan komen en gewoon via het carter naar benden lopen.

Zodra ik tijd heb en de brug op m'n werk vrij is ga ik kijken waar het precies vandaan komt.

voor zover ik kan zien is het in de afgelopen maand niet erger geworden dus ik maar me (nog) niet zoveel zorgen.

Als het inderdaad een kering is die ver weg verstopt zit wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Geplaatst: 15.11.2006 - 19:35
door 440GL
misschien is er bij de laatste verversing wel geen nieuwe carterstopring gebruikt of verkeerd om waardoor hij lekt.

mvg

Geplaatst: 16.11.2006 - 01:29
door edraket
Caerbannog schreef:Klopt niet Edraket!
Bij een 4 serie is de hoes aan de kant van de bak zo dat hier ook bakolie in zit. Als deze dus lekt, lekt er meteen bakolie uit. Als je de aandrijfas aan de kant van de bestuurder eruit trekt, heb je ook meteen alle bakolie eruit liggen.
Bedoel je niet de keerring van de aandrijfas? Ik kan me haast niet voorstellen dat de ashoes ook als olie keerring dienst doet. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen expert ben op de 400 serie. Ik leer graag bij.

Geplaatst: 16.11.2006 - 01:31
door edraket
Overigens nog een toevoeging: te hoog olienivo is nooit goed. De carterdruk kan hoog oplopen, waardoor keringen gaan lekken. Ik zou er wel wat uithalen, al vermoed ik niet dat een halve cm het verschil zal maken.

Geplaatst: 16.11.2006 - 16:45
door Caerbannog
Is wel zo Ed! Ik heb hier nog wel een aandrijfas liggen, wil wel een fotootje maken ter verduidelijking.
Wanneer je de as aan de bestuurderskant eruit haalt, heb je alle bakolie er ook uit. Dat wist ik de eerst keer niet.... :oops:

Geplaatst: 16.11.2006 - 17:11
door edraket
OK, ben erg benieuwd naar de foto. Als je de moeite zou willen nemen.

Ik heb zelf ook even in een reparatie handleiding gesnuffeld, en daar wordt wel gesproken over vet in de stofhoes (geen olie dus). Weet je zeker dat je niet de keerring bedoelt die de as op de bak afdicht?

Geplaatst: 16.11.2006 - 21:53
door Caerbannog
Eehm... Het kan klok/klepel verhaal zijn in mijn geval :oops:
Ik zal sowieso de foto even maken, dan weten we beide in ieder geval dat we over 't zelfde praten;)

Geplaatst: 16.11.2006 - 21:55
door Caerbannog
Dat was snel, heb al een foto op internet gevonden :D
Afbeelding

Het gedeelte aan de linkerkant gaat dus je bak in, en het rubber dicht het geheel af. Deze zet je vast met de metalen ring die je ziet.
De vettigheid die je links is dus versnellingsbak olie.

Geplaatst: 16.11.2006 - 22:00
door Caerbannog
Afbeelding
Dit is overigens een aandrijfas rechts (bijrijder). Daar is het volgens mij wel zoals jij zegt Edraket.