Beste Forum leden,
Gisteren ging onder het rijden ineens de interieur ventilator maximaal draaien en verscheen een accu symbool op m'n dashbord.
Ook het lampje op de knop van de achteruit verwarming ging knipperen.
De storings melding was in het Duits: Zu hohe spannung Sicher Anhalten.
Geen van de toetsen op het dashbord reageerde meer (ook de ventilater draaiknop niet).
Nadat ik de auto had geparkeerd en de automaat in de "P" stand zette (met draaiende motor), gingen de meldingen weg, en deed alles het weer.
Ik ben weer gaan rijden en de storing heeft zich daarna niet meer voorgedaan.
Ik heb de laadspanning op de accupolen gemeten en die was rond de 14,7 volt. Ook bij gas geven bleef dit rond deze waarden.
Wat kan er aan de hand zijn?
Betreft een XC70 2.5T uit 2002
mvg,
Dick
te hoge spanning melding
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Laadspanning van 14,7 V is ok, maar blijkbaar is toch tijdelijk de spanning te hoog geweest. Kan zijn dat de spanningsregelaar van de dynamo niet meer helemaal goed meer is. Wat is de km-stand en is de dynamo ooit al eens vervangen?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Ik heb de auto eigenlijk pas recent en heb geen idee of de dynamo ooit vervangen is. Km-stand is 290.000
Wat ik wel lees is dat de laadspanning (voor 12 Volt accu's algemeen) tussen de 13,6 en 14,8 Volt mag zijn. Mijn spanning zou dan aan de bovengrens zitten.
Ik zal eerst een nieuwe spanningsregelaar bestellen. Deze is toch te evrvangen als de dynamo nog in de auto zit?
Maar klopt het dat de ventilator dan ineens maximaal gaat draaien?
Wat ik wel lees is dat de laadspanning (voor 12 Volt accu's algemeen) tussen de 13,6 en 14,8 Volt mag zijn. Mijn spanning zou dan aan de bovengrens zitten.
Ik zal eerst een nieuwe spanningsregelaar bestellen. Deze is toch te evrvangen als de dynamo nog in de auto zit?
Maar klopt het dat de ventilator dan ineens maximaal gaat draaien?
XC70 2.5T (2002)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Volgens mij is bij een moderne dynamo de spanningsregelaar een deel van de dynamo zelf. Vroeger waren het losse regelaars. Ik zou eerst nog even goed controleren voordat je vanalles besteld.
Ik weet niet of het normaal is dat bij teveel spanning de ventilator sneller gaat draaien.
Ik weet niet of het normaal is dat bij teveel spanning de ventilator sneller gaat draaien.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26935
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Teveel of te weinig spanning doet gekke dingen, dus dat er iets harder gaat werken dat toch al aan staat lijkt mij normaal.
Ik heb bij mijn auto laatst de dynamo vervangen en daar zat de regelaar al in, ik vermoed dat dat bij de XC niet anders is.
Ik heb bij mijn auto laatst de dynamo vervangen en daar zat de regelaar al in, ik vermoed dat dat bij de XC niet anders is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Bedankt voor jullie reactie.
De spanningsregelaar "lijkt" aan de buitenkant van de dynamo te zijn gemonteerd, en als ik Google, dan is deze ook los te bestellen.
Maar goed..., De storing is vooralsnog weggebleven dus ik wacht het eerst nog maar even af.
Ik heb wel een Autel OBD2 stekker besteld om de auto uit te lezen en om te zien of de juiste foutmelding was opgeslagen.
De spanningsregelaar "lijkt" aan de buitenkant van de dynamo te zijn gemonteerd, en als ik Google, dan is deze ook los te bestellen.
Maar goed..., De storing is vooralsnog weggebleven dus ik wacht het eerst nog maar even af.
Ik heb wel een Autel OBD2 stekker besteld om de auto uit te lezen en om te zien of de juiste foutmelding was opgeslagen.
XC70 2.5T (2002)
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Het rare was dat de draaiknop voor de ventilator stand, dus niet meer reageerde toen er een foutmelding stond. ook andere knoppen op het dash-bord deden het niet meer.
Toen de melding zelf weer verdween, deed alle het weer.
XC70 2.5T (2002)
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
De OBD2 stekker is gearriveerd en heb de auto uitgelezen.DeZwaan schreef: ↑14.08.2022 - 09:37 Bedankt voor jullie reactie.
De spanningsregelaar "lijkt" aan de buitenkant van de dynamo te zijn gemonteerd, en als ik Google, dan is deze ook los te bestellen.
Maar goed..., De storing is vooralsnog weggebleven dus ik wacht het eerst nog maar even af.
Ik heb wel een Autel OBD2 stekker besteld om de auto uit te lezen en om te zien of de juiste foutmelding was opgeslagen.
Na een reset van alle (oudere) opgeslagen codes, blijven er twee terugkomen.
-Differentieel Electronische Module (DEM) : DEM-0003
Voedingspanning Systeem, DEM; Onjuiste spanning.
Status: permanente storing
-Stuurhoek Sensor Module (SAS): SAS-0048
Apparaat sturing Voorziening Voeding: Signaal te hoog.
Status: Onregelmatige Storing.
Kan dit nog steeds worden veroorzaakt door een slechte Dynamo/spanningsregelaar?
Of is hier wat anders aan de hand?
Accu spanning in rust is nu 12,10 Volt
Graag jullie mening/advies.
XC70 2.5T (2002)
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Bedoel je met "in rust" als de motor uit is?
Zo ja, dat is de juiste spanning van een accu (ongeveer)
Foutmelding DEM-0003 geeft het eigenlijk al weer. De spanningsregelaar van de dynamo doet niet helemaal meer, wat het moet doen.
Zelf, heel vroeger, met een ander merk auto, ook twee maal meegemaakt. Alleen zat daar de spanningsregelaar al in de dynamo gemonteerd en moest ik de hele dynamo vervangen (voor een gereviseerd exemplaar, dat dan weer wel).
De "stabiele" spanning van 14,7 V wordt meer gestabiliseerd door de accu, dan door de regelaar in de dynamo. Ik zou er dan ook niet te lang mee door blijven rijden, want dit kan ook je accu naar zijn eeuwige jachtvelden helpen (en als dat gebeurt, kan er zelfs meer mee gaan!).
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26935
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Meet de spanning ook nog maar eens met draaiende motor of tijdens het rijden.
Grote kans dat je dan direct je oorzaak ziet van deze meldingen.
Grote kans dat je dan direct je oorzaak ziet van deze meldingen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Bedankt voor jullie reacties.
Ja, met "in rust" bedoel ik motor uit.
Die 12,10 volt was kort nadat ik de motor had uitgedaan gisteren.
Nu heb ik het zojuist weer gemeten (na een dag stilstand) en toen bleek deze naar 11,90 V te zijn gezakt.
Met contact aan (in stand 2) zakt deze waarden nog verder naar 11,62V
Zojuist nog eens rijdend wat metingen gedaan, en die waren wat afwijkend.
Onder het rijden is de systeem spanning rond de 14,50V en fluctueert best wel met uitschieters tussen de 13 en 15V.
Conclusie:
-Spanningsregelaar (al dan niet met dynamo) defect?
-accu defect?
Eerst maar eens de laadspanning weer goed krijgen toch?
Of is de slechte accu de oorzaak van de spanningsverschillen tussen de modulen?
Kan me voorstellen dat als de auto voor het eerst gestart wordt, het systeem eerst een 11,62V ziet en na de start 14,5V. Dat zijn ook behoorlijke verschillen.
???
Ja, met "in rust" bedoel ik motor uit.
Die 12,10 volt was kort nadat ik de motor had uitgedaan gisteren.
Nu heb ik het zojuist weer gemeten (na een dag stilstand) en toen bleek deze naar 11,90 V te zijn gezakt.
Met contact aan (in stand 2) zakt deze waarden nog verder naar 11,62V
Zojuist nog eens rijdend wat metingen gedaan, en die waren wat afwijkend.
Onder het rijden is de systeem spanning rond de 14,50V en fluctueert best wel met uitschieters tussen de 13 en 15V.
Conclusie:
-Spanningsregelaar (al dan niet met dynamo) defect?
-accu defect?
Eerst maar eens de laadspanning weer goed krijgen toch?
Of is de slechte accu de oorzaak van de spanningsverschillen tussen de modulen?
Kan me voorstellen dat als de auto voor het eerst gestart wordt, het systeem eerst een 11,62V ziet en na de start 14,5V. Dat zijn ook behoorlijke verschillen.
???
XC70 2.5T (2002)
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Accu sowieso defect. Als die na een dagje enkel op stand 2 al zo zakt in spanning is die niet fris meer. Of je hebt alle verbruikers volop aan staan. Valt je dashboard ook kort uit met starten? Had ik bijna standaard bij een matige accu.
Met het gegeven wat eerder gemeld is, de accu is meer de spanningsregelaar dan de spanningsregelaar zelf, is dit nog het proberen waard. Hoe oud is de accu?
Met het gegeven wat eerder gemeld is, de accu is meer de spanningsregelaar dan de spanningsregelaar zelf, is dit nog het proberen waard. Hoe oud is de accu?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Goedenavond,gose91 schreef: ↑21.08.2022 - 19:00 Accu sowieso defect. Als die na een dagje enkel op stand 2 al zo zakt in spanning is die niet fris meer. Of je hebt alle verbruikers volop aan staan. Valt je dashboard ook kort uit met starten? Had ik bijna standaard bij een matige accu.
Met het gegeven wat eerder gemeld is, de accu is meer de spanningsregelaar dan de spanningsregelaar zelf, is dit nog het proberen waard. Hoe oud is de accu?
Ik heb de auto pas en heb geen historie van de auto. Het betreft een Duitse import.
Er zijn twee dingen die me zojuist opgevallen zijn:
-Toen ik de accu ging bekijken over de huidige capaciteit, viel me op dat er nu een Varta VRLA inzit. 12V - 95Ah - 850A.
Dat is toch een GEL accu? is dit wel een geschikte accu?
Ten tweede: De dynamo lijkt erg nieuw vergeleken met de componenten er omheen. Wellicht al niet zo lang geleden vervangen.
Welke capaciteit accu hoort er origineel in een XC70 (2002)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.5T (2002)
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Ik zou beginnen met de accu te vervangen. Wanneer die slecht is loopt de spanning tijdens het laden (draaien motor) hoog op. Een nieuwe accu is niet zo duur. Daarna maar eens kijken wat de spanningen doen in de verschillende situaties.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- DeZwaan
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Ja dat ga ik eerst maar doen. Weet u wat de capaciteit is van een standaard accu? Ik heb geen idee of de accu (die er nu inzit) de juiste is.
XC70 2.5T (2002)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik zou de accu eerst laten testen, zou een beetje zonde zijn om een goede accu te gaan vervangen. Het is inderdaad wel zo dat een slechte accu een heleboel rare storingen kan opleveren. Zeker een slechte Mercedes accu in een Volvo 
Volgens mij is de accu die erin zit gewoon een loodaccu, er staat in ieder geval "Pb" op. Je kan bij de verschillende accuboeren de gegevens van de auto invoeren (of het kenteken) en dan zie je vanzelf wat er voor accu in moet.

Volgens mij is de accu die erin zit gewoon een loodaccu, er staat in ieder geval "Pb" op. Je kan bij de verschillende accuboeren de gegevens van de auto invoeren (of het kenteken) en dan zie je vanzelf wat er voor accu in moet.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999