season line

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
fritsr
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 13.11.2006 - 18:03

Hallo,

Na vele jaren volkswagen en audi heb ik besloten om een volvo v50 (sport edition II) te gaan leasen. Een optie kan nog zijn de season line.

Aangezien ik dus geen volvo kenner ben heb ik 2 vragen:

Merk je iets van de gelamineerde ruiten ?

Daarnaast heb ik gehoord dat de schuifdaken van volvo kwalitatief niet zo goed zijn, klopt dit ?


gr. Frits
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Je merkt niet echt iets van gelamineerd glas, behalve dan als men het raam in zou willen slaan, dan scheurt het.
Schuifdaken van Volvo worden door een schuifdakenfabrikant gemaakt die ook aan andere autofabrikanten levert, waarom zou een Volvodak dan ineens niet goed zijn? :shock:
De stoelverwaming erbij voor € 200,-- minder als alleen het schuifdak maakt het wel interessant.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Daar heb ik ook meteen een vraag over, in het boekje van de C30/S40/V50 heb je de optie Gelaagd glas, normaal zit dat ook in de seasonine maar daar heet het opeens gelamineerd glas... zelfde?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Volgens mij is dat hetzelfde. Ik heb een kennis met gelaagde zijruiten in een V70. Het maakt het interieur wel een stuk stiller.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lancer schreef:Volgens mij is dat hetzelfde. Ik heb een kennis met gelaagde zijruiten in een V70. Het maakt het interieur wel een stuk stiller.
Het is idd hetzelfde.
Dat laatste waag ik zeer te betwijfelen, er zit tenslotte geen lucht tussen maar een gewoon dun plasticlaagje, los daarvan is het gelamineerde glas (bij de S60 en V70) 0,4mm dunner dan het geharde glas, vermoed dat het bij alle andere modellen een gelijke dikte heeft..
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40373
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Lamineren = lijmen. Tussen 2 dunne lagen glas wordt een kunststof folie gelegd. Het geheel wordt onder druk en hitte tot 1 geheel geperst zodat je niet meer zit dat het verschillende lagen zijn.
Voordeel is voornamelijk de sterkte. Gehard glas verkruimelt als het wordt ingeslagen. Gelamineerd glas blijft aan elkaar hangen. Hoe meer lagen je op elkaar perst, telkens met zo'n kunststof laag ertussen, hoe sterker het wordt. Op gegeven moment is het veiligheidsglas en als je nog verder gaat wordt het zelfs bulletproof.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

bart simpson schreef: Dat laatste waag ik zeer te betwijfelen, er zit tenslotte geen lucht tussen maar een gewoon dun plasticlaagje, los daarvan is het gelamineerde glas (bij de S60 en V70) 0,4mm dunner dan het geharde glas, vermoed dat het bij alle andere modellen een gelijke dikte heeft..
Het is zo. Ik heb het zelf gehoord. Met name rijwind is wat minder. Is ook wel logisch. Het kunststof dmpt geluid beter dan glas.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lancer schreef:
bart simpson schreef: Dat laatste waag ik zeer te betwijfelen, er zit tenslotte geen lucht tussen maar een gewoon dun plasticlaagje, los daarvan is het gelamineerde glas (bij de S60 en V70) 0,4mm dunner dan het geharde glas, vermoed dat het bij alle andere modellen een gelijke dikte heeft..
Het is zo. Ik heb het zelf gehoord. Met name rijwind is wat minder. Is ook wel logisch. Het kunststof dmpt geluid beter dan glas.
Men wil graag iets van een verschil ervaren als het geld gekost heeft, dat betekend nog niet dat het verschil er ook is.
Misschien dat iemand het eens met een Db/meter kan meten, ik heb zelf geen verschillen waargenomen.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

bart simpson schreef: Men wil graag iets van een verschil ervaren als het geld gekost heeft, dat betekend nog niet dat het verschil er ook is.
Misschien dat iemand het eens met een Db/meter kan meten, ik heb zelf geen verschillen waargenomen.
Daarnaast kan dit ook nog per motorblok/bandentype/wegdek schelen. (dempingskarakteristieken verschillen over het frequentiedomein)

Gelaagd glas wordt op diverse plaatsen gebruikt voor het inperken van omgevingslawaai.

Wat referenties, helaas kon ik zo snel niets voor auto's vinden
http://archrecord.construction.com/reso ... utia-6.asp
http://www.cardinalcorp.com/products_la ... inated.htm
In de bouw zijn gelamineerde ruiten wel dikker dan enkele ruiten, maar laminatie werkt wel beter dan normaal dubbel glas.

Jaguar en Rolls Royce gebruiken iig gelamineerd glas om het interieur zo stil mogelijk te krijgen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo had zeker niet voor ogen dat de auto stiller zou worden (anders zou het op de executive modellen ook zeker standaard zijn) het doel was 2 ledig met als eerste een verminderde kans op letsel door rondvliegende stukjes glas en anderszijds inbraakwerend.
Bol
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 22.06.2006 - 16:45

Hi fritsr,

Ik heb ook de gelamineerde ruiten en kan er echt niks zinnigs over zeggen of dit nu beter is of niet. Zal best.

Over het dak daarnetegen kan ik wel iets melden: Die zijn inderdaad matig. Het zijn daken van Ford en dus niet de kwalitiatief betere daken van fabrikant Inalfa die in andere Volvo modellen gemonteerd worden.

Mijn eigen dak heeft de bekende kwaal dat het ding niet automatisch sluit (via de AB of via het knopje in het dak). Het schuifdak gaat een stukje dicht om vervolgens weer op te gaan en ook open te blijven staan. Dakje blijft overigens wel geinig en i.c.m. de Season line kan je er geen buil aan vallen.
S40 2.4 Edition II / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Sagitta 17"; / off-black(dala T/Tec)
S40 2.0d Edition II MY2008 / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Spartacus 17"; / black leder
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”