1 Lekke band...4 verwisselen?

josas
4th Gear member

Hoi,

heb een mooie XC70 T AWD 193 PK, uit 2000 zien staan :shock:
Wat zijn de algemene problemen uit de eerste jaren, met een AWD, met een Turbo en met de banden. Ik las nl. ergens, dat, wanneer je een classic XC70 rijdt en je 1 lekke band krijgt, je ze ALLE 4 moet verwisselen :(

Ik neem aan dat een AWD T veel duurder in onderhoud is, dan een standaard 170 pk V70 uit datzelfde jaar.
josas
4th Gear member

Oh ja,
De airco schijnt ook nogal zo-zo te zijn?

Gr.
Jos
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

josas schreef:Hoi,

heb een mooie XC70 T AWD 193 PK, uit 2000 zien staan :shock:
Wat zijn de algemene problemen uit de eerste jaren, met een AWD, met een Turbo en met de banden. Ik las nl. ergens, dat, wanneer je een classic XC70 rijdt en je 1 lekke band krijgt, je ze ALLE 4 moet verwisselen :(

Ik neem aan dat een AWD T veel duurder in onderhoud is, dan een standaard 170 pk V70 uit datzelfde jaar.
Het profieldiepte verschil mag niet groter zijn dan 2 mm, dat is bij de classic XC70 en bij de nieuwe tot aan modeljaar 2002.
Banden met 4-5mm kun je toch bewaren tot het moment dat ze passen?
Een AWD T is niet echt veel duurder qua exploitatie dan een 170pk, maar zeker leuker om te rijden.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

josas schreef:Oh ja,
De airco schijnt ook nogal zo-zo te zijn?

Gr.
Jos
Verdampers leveren bij alle modellen wel eens problemen op, op zowel
de nieuwe V/XC70 als op de oude modellen.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik heb ook begrepen dat de 'oudere' AWD veel gevoeliger is dan het nieuwe Haldex systeem. vandaar dat ik voor de nieuwere XC gekozen heb. :lol:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

als een auto al niet tegen een paar millimeter profieldiepte verschil kan moet je zo'n overgevoelige auto nooit kopen; ik kan het me overigens nauwelijks voorstellen, want besef dan ook dat je elke ochtend de bandenspanning moet controleren, want een beetje spanningsverschil heeft hetzelfde effect als 2 mm profielverschil; zo ook met belading: leg zware koffers in het midden en zet je zware schoonmoeder op het midden van de achterbank, rij vooral op vlakke wegen en vermijd zijwind en bochten..........
josas
4th Gear member

Nou, die verschillende profieldieptes had iets met de AWD te maken. Hoe?
Tja, technisch gezien ben ik een leek.

Hoe zit het met een turbo dan? Meer/duurder onderhoud vereist?
Ja, ik had ook graag een nieuwere XC70, maar dat kan bruin niet trekken... :?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben schreef:Ik heb ook begrepen dat de 'oudere' AWD veel gevoeliger is dan het nieuwe Haldex systeem. vandaar dat ik voor de nieuwere XC gekozen heb. :lol:
Gevoeliger is een groot woord, het inschakelen van de achterwielaandrijving gebeurt met de Haldex iets geleidelijker, maar ook dat profieldiepteverschil is minder kritisch (los daarvan heeft de Prestige vana m.y. 2002 std. een standkachel, een verrekt aangenaam accessoire)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ps-amazon schreef:als een auto al niet tegen een paar millimeter profieldiepte verschil kan moet je zo'n overgevoelige auto nooit kopen; ik kan het me overigens nauwelijks voorstellen, want besef dan ook dat je elke ochtend de bandenspanning moet controleren, want een beetje spanningsverschil heeft hetzelfde effect als 2 mm profielverschil; zo ook met belading: leg zware koffers in het midden en zet je zware schoonmoeder op het midden van de achterbank, rij vooral op vlakke wegen en vermijd zijwind en bochten..........
Het heeft me de haakse overbrenging van de aandrijflijn te maken, als door de profieldiepte (lees eigenlijk de diameter) afwijkt tussen voor en achter of tussen links en rechts krijgt de aandrijflijn het zwaar te verduren, dit is bij vrijwel iedere 4 wielaangedreven auto een punt van aandacht.
Mocht je aan mijn woorden twijfelen lees het instuctieboekje er eens op na.
Ben
Executive Member
Contacteer:

bart simpson schreef: een standkachel, een verrekt aangenaam accessoire)
Alleen jammer dat hij het niet deed toen het - 17 was :?
En nu nog steeds niet overigens maar daar gaan ze woensdag naar kijken.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben schreef:
bart simpson schreef: een standkachel, een verrekt aangenaam accessoire)
Alleen jammer dat hij het niet deed toen het - 17 was :?
En nu nog steeds niet overigens maar daar gaan ze woensdag naar kijken.
Dat is idd "vet pech" ik ben erg blij met dat ding deze winter.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ik twijfel niet aan je woorden Bart, en in het instructieboek zal ongetwijfeld staan dat je banden niet meer dan 2 mm verschil mogen hebben, maar ik blijf het een overtrokken verhaal vinden; er zijn zoals ik al schreef veel meer omstandigheden waardoor er meer verschil in bandhoogte optreedt dan 2 mm. Zo heb je een onwerkbare situatie.
Ik heb jaren Jeep Cherokee gereden en altijd met de bak in permanente 4 wiel stand, heeft nooit problemen gegeven (regelmatig 200 p/u) wat voor verschillen er ook in de banden zaten en de Jeep werd niet ontzien. Is Volvo hier een beetje te theoretisch voorzichtig, dekken ze zich zo in voor klachten of kunnen ze geen goeie 4 wheel drive maken?
mehn
2nd Gear member

Het heeft te maken met de visco koppeling. Als de voor- en achterbanden een té groot veschil hebben in omtrek (en dus profieldiepte) maken de voor- en achterwielen niet dezelfde aantal omwentelingen.

Het schijnt dat de visco koppeling daar niet goed tegen kan.
Ik heb zelfs een pdf-je waar precies instaat hoe je kunt contoleren (met een momentsleutel) of de visco nog goed werkt.

De AWD-ers van de Volvo 850 Club zijn het er over eens dat -om schade te voorkomen- de voor- en achterbanden regelmatig gewisseld moeten worden. Tevens vervangen ze ALTIJD 4 banden tegelijkertijd.
menjo
7th Gear member

De voorwielen van een auto maken toch zowiezo meer omwentelingen dan achter wielen? Denk maar eens hoe een bus een scherpe bocht neemt, rijdt eerst een heel eind recht de bocht in met de voorwielen en gaat dan pas sturen, vervolgens volgen de achterwielen netjes de bocht en leggen dus veel minder afstand af. Hetzelfde geldt voor een kortere auto, het is alleen niet zo duidelijk te zien.
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Als je een bocht omgaat maken je binnenwielen wel minder omwentelingen dan je buitenwielen, maar daar heb je een differentieel voor. En bij een bus zal er misschien wel verschil zijn in afstand tussen voor en achterwiel maar zo groot is een XC nou ook weer niet... ;)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
menjo
7th Gear member

En maakt dat verschil in omtrek van een 2 mm kleinere diameter wel zo'n groot verschil?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

2mm loopvlak is 4mm diameter
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

menjo schreef:En maakt dat verschil in omtrek van een 2 mm kleinere diameter wel zo'n groot verschil?
kennelijk wel...
menjo
7th Gear member

Maar zit er tussen de voor- en achterwiel aandrijving dan ook niet een differentieel? Dat zou het probleem toch ook oplossen? Of zit die visco koppeling daar?
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Daar zit inderdaad de visco-koppeling
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”