Pagina 1 van 1

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 03:16
door Yvan
Hallo gasten,

Ik rij verschillende keren per jaar naar Siberië (Altai gebergte) via een paar andere grote steden in rusland waar ik moet zijn, dit is alles samen een dikke 10.000km enkel. Mijn laatste 2 auto's waren Toyota landcruiser en beide waren een 4.2 diesel. Dit is nodig omdat ik altijd met grote gesloten aanhanger rij.(Vangt veel wind en met 3500kg of genoeg overgewicht :-D ) De laatste toyota (bj.2002) weggedaan met 1.200.000km dus geen klagen.
Ik heb begin dit jaar een xc70 2.4D AWD aut. Bj. 2009 gekocht met 265.000km en direct laten tunen door obbe en nu rond de 230pk en 480nm heb. Ook is de egr direct mee buitenwerking gezet en de wervelklep in een veilige positie vastgezet.
Had deze volvo gekocht omdat ik dacht met max 2000kg te moeten rijden.
Toen de combinatie geladen was en op de weger stond voor controle gaf deze 5380kg aan. De xc70 heeft wel een dakbox met 250kg en koffer ook netjes vol.
Akkoord als jullie zeggen dat dit boven de limiet is en niet veilig is! Dit is waar maar telt dan enkel voor de eerste 2500km! Geloof me!! In Rusland sta ik ver boven de veiligst rijdende transporteur! Moet wel zeggen dat ik niet harder rij dan 85 (gps) en kruissnelheid 80 (gps) is omdat het verbruik dan echt omhoog gaat met liters! Dit was ook zo met de toyota 6cil.
Ik ben nu net terug van de tweede maal. En ik moet zeggen, de xc70 is een super auto!! Voor "maar een 2.4 te zijn is hij enorm sterk!! Ik rij 86op de kilometerteller bij 1500rpm en geeft in de heuvels niet af! Wel vertrek ik telkens in zijn automaat maar na de 3de versnelling schakel ik zelf en dan wel zo snel mogelijk naar zijn 6. Echt in de bergen doe ik net het zelfde maar dan ga ik hoger in toeren zodat de motor het makkelijk aankan en de olie van de versnellingsbak beter wordt gekoeld. Misschien is een extra of grotere oliekoeler een optie tegen volgende zomer. Maar voor de volgende keren(winter bij -40 -50) nog niet echt nodig!😉
Wel heb ik er nu nog geen winter mee gereden maar denk dat met het extra autogewicht dat ook wel zal meevallen.
Het enige wat ik merk is dat de voorste cardans (L+R) tikken bij vertrekken met gedraaide wielen. Natuurlijk aangezien het totale gewicht kan dit wel eens normaal zijn met meer dan 300.000km!
Toch in Rusland vertelde ze me dat de cardans van een xc90 gemakkelijk zijn aan te passen voor een xc70 en sterker zijn. Heeft iemand hier informatie over? Of zijn er versterkte in de handel verkrijgbaar?

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 07:22
door WillyWortel2
Een rekensommetje geeft mij een aanhanger gewicht van 2900 kg.
Ik ga er van uit dat de XC70 maximaal beladen is.
De aanhanger overschrijdt de toegelaten massa met 1100 kg.
Vertrek je vanuit Nederland dan moet je door Duitsland en Polen.
De XC70 zal die aanhanger wel trekken.
Dat is niet het probleem.
Of je in Duitsland komt lijkt me twijfelachtig.
Met aanhanger en dakkoffer trek je de aandacht van politie in Nederland en ook in
Duitsland.
Vraag van mij is de daklast van 250 kg niet wat veel? Ik ga er vanuit dat je beschikt over een BE rijbewijs. Wanneer dat voor 2013 is behaald heb je meer mogelijkheden.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 07:38
door OGA244
(serieus) overbelast is idd de juiste conclusie, en dan toch nog proberen uit te leggen dat het allemaal wel meevalt in vergelijking met combinaties elders. .
250kg daklast is voor de stabiliteit ook bloedlink.
Iets van je eigen verantwoordelijkheid nemen is klaarblijkelijk nog niet in je opgekomen.
Tikkie aso als je het mij vraagt..

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 08:55
door WillyWortel2
Ik ga uit van gebrek aan kennis van de TS.

Voor dit soort verhuizingen is een flinke bestelbus met 3,5 ton GVW en een aanhanger de aangewezen weg.
Daklast heb ik even opgezocht: maximaal 100 KG. Met 250 KG is de limiet ruimschoots overschreden.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 09:05
door Walter
Wat is de strekking van je verhaal? Wil je horen hoe goed je bezig bent? Hoe goed de XC70 inderdaad is? Of juist op zoek naar terechtwijzing?

Een Zweeds programma heeft eens een test gedaan om te laten ziet wat overgewicht op het dak doet met de stabiliteit van de auto. Kan het filmpje helaas niet meer vinden, maar denk dat de uitkomst geen hogere wiskunde is.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 09:34
door WillyWortel2
TS maakt ritten van vele duizenden kilometers waarbij het trekkende voertuig ernstig overbeladen is en ook nog een aanhanger moet voortbewegen die 60% meer weegt dan toegestaan.
In plaats van maximaal met 100 kg, wat al een aanzienlijke wijziging van de rijeigenschappen oplevert, wordt het dak gekweld met een koffer van 250 kg.
Ondanks de niet geringe kwaliteiten van de XC70 is dit gevaarte niet op de weg te houden.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 09:37
door OGA244
Maar om nu in je 1e post meteen om n publieke veroordeling te vragen..

Trollen zijn trouwens vroeg dit jaar..

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 10:40
door WillyWortel2
Lijkt me een passende conclusie.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 10:50
door Ben
Met mijn eenvoudige kennis van mechanica en het startstukje gelezen te hebben moet ik tot de conclusie komen dat de titel van dit topic onjuist is.
Het had moeten zijn: Xc70 onder te zware belasting.

En om de vraag in de laatste regel te beantwoorden: ik zou geen andere cardanassen monteren maar het gewicht van de belading verminderen.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 11:52
door Urbexpeditie
Marjoleintje heeft een baard gekregen?

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 12:09
door JeroenSpock
Urbexpeditie schreef: 27.10.2022 - 11:52Marjoleintje heeft een baard gekregen?
:-D :-D :-D :-D En ze praat nu Russisch (niets mis met Russen trouwens).

Maar even voor TS: Stap voor de grap eens op een fiets met een hondenkar oid er achter, zet daar 2 vrienden in met iets te veel BMI, en ga er een kilometer mee fietsen in de zwaarste versnelling.
Wat je dan in de knieën voelt, daar heeft de dieselmotor ook last van op bepaalde plekken. Voor een 4,2 liter motor misschien niet zo erg getuige de km stand (keurig), maar ik denk niet dat je 2.4 dat zo lang gaat volhouden.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 14:40
door Fredhead
WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 07:22 Ik ga er vanuit dat je beschikt over een BE rijbewijs. Wanneer dat voor 2013 is behaald heb je meer mogelijkheden.
Wat is het verschil dan met een later behaald E rijbewijs?
Die van mij heb ik een jaar later gehaald, maar heb toen geen B+ gedaan, maar ook gewoon voor volwaardig E gegaan waarmee je 3500 kilo mag trekken.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 15:02
door V480-S60
Als je E achter B hebt gehaald voor 19 januari 2013 mag je in principe een onbeperkte aanhanger rijden. Dus een BE combi met 5 tons kraan erop bijvoorbeeld.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 15:08
door redracer
WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 07:22 Een rekensommetje geeft mij een aanhanger gewicht van 2900 kg.
Ik ga er van uit dat de XC70 maximaal beladen is.
De aanhanger overschrijdt de toegelaten massa met 1100 kg.
Vertrek je vanuit Nederland dan moet je door Duitsland en Polen.
De XC70 zal die aanhanger wel trekken.
Dat is niet het probleem.
Of je in Duitsland komt lijkt me twijfelachtig.
Met aanhanger en dakkoffer trek je de aandacht van politie in Nederland en ook in
Duitsland.
Vraag van mij is de daklast van 250 kg niet wat veel? Ik ga er vanuit dat je beschikt over een BE rijbewijs. Wanneer dat voor 2013 is behaald heb je meer mogelijkheden.
WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 08:55 Ik ga uit van gebrek aan kennis van de TS.

Voor dit soort verhuizingen is een flinke bestelbus met 3,5 ton GVW en een aanhanger de aangewezen weg.
Daklast heb ik even opgezocht: maximaal 100 KG. Met 250 KG is de limiet ruimschoots overschreden.
WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 09:34 TS maakt ritten van vele duizenden kilometers waarbij het trekkende voertuig ernstig overbeladen is en ook nog een aanhanger moet voortbewegen die 60% meer weegt dan toegestaan.
In plaats van maximaal met 100 kg, wat al een aanzienlijke wijziging van de rijeigenschappen oplevert, wordt het dak gekweld met een koffer van 250 kg.
Ondanks de niet geringe kwaliteiten van de XC70 is dit gevaarte niet op de weg te houden.
grappig dat jij nu roept dat alles te zwaar is en onveilig en niet volgens de regels !
#v70opaanhangerachtereenv70

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 15:11
door redracer
Urbexpeditie schreef: 27.10.2022 - 11:52 Marjoleintje heeft een baard gekregen?
eerste wat ik dacht .....
En zelfs in rusland is het geen 10.000 km maargoed die landcruisers zijn vrjj kaal en hebben vast geen navigatie 😉

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 15:16
door Fredhead
V480-S60 schreef: 27.10.2022 - 15:02 Als je E achter B hebt gehaald voor 19 januari 2013 mag je in principe een onbeperkte aanhanger rijden. Dus een BE combi met 5 tons kraan erop bijvoorbeeld.
Check! Dat verschil kende ik nog niet

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 15:44
door NielsPHEV
Klinkt als een avontuurlijk rit ben wel benieuwd hoe die combinatie er uit ziet. Plaats eens een foto ?

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 18:24
door WillyWortel2
redracer er zijn grenzen en er zijn grenzen.
Misschien komt er een tijd dat je het verschil ziet.

Xc70 onder zware belasting

Geplaatst: 27.10.2022 - 20:16
door redracer
over de grens , onbegrensd en grenzeloos ....
grensverleggend die russen.