Pagina 1 van 1

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 14:16
door danny3
Ik heb mijn automatische inschakeling van de handrem uitgezet , is dit een risico en wat kan ik doen om toch het achteruit/vooruit bollen te verhinderen , bij een handgeschakelde auto is dat in eerste of achteruit zetten maar wat bij een automaat ?

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 14:43
door Gouwe
Je hebt toch de P-stand i.c.m. de automaat? In dat geval gaat je auto nergens heen als hij op een horizontaal oppervlak staat. Ik heb mijn auto nooit op de handrem (alleen in de bergen/hellend vlak).

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 14:45
door Hans Eilander
danny3 schreef: 12.12.2022 - 14:16 Ik heb mijn automatische inschakeling van de handrem uitgezet , is dit een risico en wat kan ik doen om toch het achteruit/vooruit bollen te verhinderen , bij een handgeschakelde auto is dat in eerste of achteruit zetten maar wat bij een automaat ?
Men beweert, dat de kans op bevriezen van een elektrische handrem, bijna uit te sluiten is. Zelf zet ik hem uit voorzorg, bij een vorstperiode, altijd in de P stand, en niet op de handrem. Wel staat mijn auto voor de deur, en vlak. In geval van storm (woon aan de kust) zet ik hem wél op de handrem. Om dan mogelijke schade aan de bak te voorkomen, door het bewegen in de P stand met storm. :) Je zou ook tegen het bewegen in de P stand, twee kleine wielkeggetjes kunnen gebruiken. Maar die moet je niet vergeten bij het wegrijden. ;)

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 16:08
door pbor
Ik gebruik de handrem ook bijna nooit, enkel bij de zgn. hellingproef (heb een oudere auto nog zonder "hill hold" oid.), en bij het banden wisselen.
Parkeren altijd in zijn eerste versnelling. Ben ook geen groot voorstander van een automatische/elektrische handrem, zie er het nut niet van in.
Een elektrische kofferklep is net zoiets.
In het geval van een automaat bij parkeren idd in P (van parkeren ;) ten slotte) zetten .

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 17:35
door Fredhead
Gewoon in z'n P en klaar

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 17:39
door raspaardje
fredhead schreef: 12.12.2022 - 17:35 Gewoon in z'n P en klaar
Maar dan idd wel de automatische inschakeling van de handrem uitzetten.
En deze instelling opslaan.

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 19:51
door lint
Dat is inderdaad wel een vereiste handeling.

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 21:53
door Fredhead
Zulke moderne auto's zijn we hier nog niet gewend :lol:

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 12.12.2022 - 22:06
door Hans Eilander
Het voordeel van wat oudere types is, dat je geen last hebt van: spiegels, die niet uitklappen bij vorst. Dat je info display niet uitvalt. Dat je geen last hebt van OTA, die niet op tijd binnen komt. Dat je nog gewoon olie kunt peilen, met een peilstok aan het motorblok. Of dat je elektrische achterklep weigert. En vul het maar aan. Maar.... wij hebben: BLIS, DAB+, ACC, CTA, S/S, Lane Keep Assist, automaat, stuur en stoelverwarming, voorruitverwarming, Verwarmde sproeierkoppen, en nog zoveel meer. Je betaalt wat meer, maar dan heb je ook wat. :lol: :lol:

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 13.12.2022 - 08:46
door Nomad
Hans Eilander schreef: 12.12.2022 - 22:06 Het voordeel van wat oudere types is, dat je geen last hebt van: spiegels, die niet uitklappen bij vorst.
Die discussie is nou al zo vaak langs geweest en ik blijf erbij dat het van de zotte is dat je inklapbare spiegels moet uitzetten omdat ze vast kunnen vriezen. Dat je dat nou met die troep uit Frankrijk moet doen, snap ik. Maar daar kan een Volvo echt wel tegen. Bij mij staan ze altijd op automatisch. In al die jaren 1 keer konden ze niet uitklappen omdat er teveel sneeuw tussen zat. Nog een keer inklappen, schoon vegen en klaar.

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 13.12.2022 - 09:02
door Fredhead
De Focus hier kan ik het alleen maar wegprogrammeren en niet uitschakelen maar ook daarvan vriezen de spiegels dus niet vast.
Hans Eilander schreef: 12.12.2022 - 22:06 Het voordeel van wat oudere types is, dat je geen last hebt van: spiegels, die niet uitklappen bij vorst. Dat je info display niet uitvalt. Dat je geen last hebt van OTA, die niet op tijd binnen komt. Dat je nog gewoon olie kunt peilen, met een peilstok aan het motorblok. Of dat je elektrische achterklep weigert. En vul het maar aan. Maar.... wij hebben: BLIS, DAB+, ACC, CTA, S/S, Lane Keep Assist, automaat, stuur en stoelverwarming, voorruitverwarming, Verwarmde sproeierkoppen, en nog zoveel meer. Je betaalt wat meer, maar dan heb je ook wat. :lol: :lol:
Een automaat is er al 50 jaar of meer, stuur, stoel en vooruit verwarming bestaat al jaren (de vorige Focus uit 2004 bijvoorbeeld zat standaard een verwarmde voorruit in) dus daar heb ik geen moderne auto voor nodig =)
De grappen van een handrem die je dan uit moet zetten in je profiel ken ik dan gelukkig weer niet.

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 13.12.2022 - 10:03
door Hans Eilander
fredhead schreef: 13.12.2022 - 09:02 Een automaat is er al 50 jaar of meer, stuur, stoel en vooruit verwarming bestaat al jaren (de vorige Focus uit 2004 bijvoorbeeld zat standaard een verwarmde voorruit in) dus daar heb ik geen moderne auto voor nodig
Ik loop zelf al bijna 69 jaar mee. En ik herinner me, dat in mijn jeugd alleen sommige Amerikanen, en de Daf 33 "de uitzonderingen" waren met een automaat/vario. Er waren toen zelfs nog geen autogordels, en hoofdsteunen in de auto,s. Ook een rechter buitenspiegel, behoorde tot een extra optie. En mijn vorige Opel Grandland X (dec 2017), was "de eerste" met voorruitverwarming in mijn leven. Ook in het vrachtvervoer waren zulke opties ondenkbaar. Maar je mag het winnen.....uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

Vriesweer en handrem

Geplaatst: 13.12.2022 - 10:19
door Fredhead
Ik bedoel ermee dat het technieken zijn die al de nodige jaren meelopen en niet pas op een auto van een paar jaar oud zitten.
De automaat heeft het wel in populariteit gewonnen maar dat is het ook.