Beste heren, dames ook,
conform de fabrieksopgave heeft de distributieriem van mijn V70 T4 2016 een interval van 240.000 km of 10 jaar. Dat zullen ze vast niet verzonnen hebben maar ik kan het bijna niet geloven. Waarom zou dit rubber zo lang meegaan en het rubber van andere types veel minder?
Wat is wijsheid, hier in meegaan of eerder vervangen?
Graag jullie reacties.
Jos.
Distributieriem.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mijn 2003 D5 had een riem die 160.000 km mocht doen, de huidige 2008 S60 180.000 km. Er zijn merken die 100.000 of zelfs 80.000 km hanteren. Het materiaal van die riemen zal ook niet veel verschillen, het komt allemaal uit een paar fabrieken die er allerlei logo's op stampen.
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.
Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.
Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Klopt, bij 2 ton laat ik de riem vervangen, inclusief de waterpomp.JeroenSpock schreef: ↑22.12.2022 - 13:50 Mijn 2003 D5 had een riem die 160.000 km mocht doen, de huidige 2008 S60 180.000 km. Er zijn merken die 100.000 of zelfs 80.000 km hanteren. Het materiaal van die riemen zal ook niet veel verschillen, het komt allemaal uit een paar fabrieken die er allerlei logo's op stampen.
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.
Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn V50 had hem destijds ook bij 240.000 kilometer of 10 jaar.
Focus hier idem, zijn tegenwoordig best wat merken met een langere interval.
Focus hier idem, zijn tegenwoordig best wat merken met een langere interval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Bij de diesels hebben ze er al 150 van gemaakt.JosW schreef: ↑22.12.2022 - 13:35 Beste heren, dames ook,
conform de fabrieksopgave heeft de distributieriem van mijn V70 T4 2016 een interval van 240.000 km of 10 jaar. Dat zullen ze vast niet verzonnen hebben maar ik kan het bijna niet geloven. Waarom zou dit rubber zo lang meegaan en het rubber van andere types veel minder?
Wat is wijsheid, hier in meegaan of eerder vervangen?
Graag jullie reacties.
Jos.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Dan is Ford er behoorlijk op vooruit gegaan!
Kan me nog herinneren dat in de jaren 80 de Escortjes om de 40k moesten maar ze bijna allemaal standaard ruim daarvoor al knapten.
Ik heb dat nooit gesnapt? Zeker niet als die riemen allemaal uit dezelfde fabriek komen. Of dat moet toen nog niet het geval zijn geweest?
Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 23.12.2022 - 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zijn een aantal fabrikanten en daarnaast zal het ontwerp van de motor ook wel meewerken in hoe hevig de slijtage is.
De 1.0 motoren van Ford gaan 240.000 mee, MITS de juiste olie wordt gebruikt omdat het een wetbelt is.
De andere motoren 180.000 voor wat ik zo snel voorbij heb zien komen.
Bij de V50 weet ik nog dat ik de 240.000 interval ook wel een spannende vond.
De 1.0 motoren van Ford gaan 240.000 mee, MITS de juiste olie wordt gebruikt omdat het een wetbelt is.
De andere motoren 180.000 voor wat ik zo snel voorbij heb zien komen.
Bij de V50 weet ik nog dat ik de 240.000 interval ook wel een spannende vond.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Uiteraard, het verschil tussen een setje met en zonder pomp is 30 of 40 euro.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14339
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Frits dat wordt tien jaar interval. Mijn XCèà was precies tien jaar toen ik m kocht en dik 140K en dus ook nieuwe riem erop plus pomp met stalen schoepen vragen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Inderdaad Bob, 10 jaar voor mij, want de 200.000km zal ik dan nog niet hebben. Stalen schoepen is een goede tip. Daar kan ik dan hopelijk nog voor kiezen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Bestaan die kunststof schoepen nog steeds dan? En er zijn nog garages die ze durven te monteren?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Volop...iets met goedkoop en aangezien het ook vaak goed gaat is dat een berekend risico
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14339
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ff aanvullen.....berekend risico voor de klant
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Waterpomp mee vervangen is slim ja, maar hoe zit dat eigenlijk bij een ketting?
Moet je dan de waterpomp vervangen na xx km’s?
Beetje vreemd eigenlijk, los je het ‘riem probleem’ op met een ketting, maar heb je nog een ‘waterpomp probleem’…
Gr. Edwin.
Moet je dan de waterpomp vervangen na xx km’s?
Beetje vreemd eigenlijk, los je het ‘riem probleem’ op met een ketting, maar heb je nog een ‘waterpomp probleem’…
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Huidige waterpomp interval bij VEA blokken is 480.000 kilometer. Stel dat er een ketting op zou zitten, dan is eens in de 10 tot 20 jaar het zooitje los halen voor die pomp toch geen onoverkomelijk probleem?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb geloof ik de originele waterpomp nog met 307.000 kilometer en een ketting.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Bij een auto met distributieketting zit de aandrijving van de waterpomp (meestal) op de multiriem.
Made in Tahara