Pagina 1 van 1
Distributieriem.
Geplaatst: 22.12.2022 - 13:35
door JosW
Beste heren, dames ook,
conform de fabrieksopgave heeft de distributieriem van mijn V70 T4 2016 een interval van 240.000 km of 10 jaar. Dat zullen ze vast niet verzonnen hebben maar ik kan het bijna niet geloven. Waarom zou dit rubber zo lang meegaan en het rubber van andere types veel minder?
Wat is wijsheid, hier in meegaan of eerder vervangen?
Graag jullie reacties.
Jos.
Distributieriem.
Geplaatst: 22.12.2022 - 13:50
door JeroenSpock
Mijn 2003 D5 had een riem die 160.000 km mocht doen, de huidige 2008 S60 180.000 km. Er zijn merken die 100.000 of zelfs 80.000 km hanteren. Het materiaal van die riemen zal ook niet veel verschillen, het komt allemaal uit een paar fabrieken die er allerlei logo's op stampen.
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.
Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
Distributieriem.
Geplaatst: 22.12.2022 - 14:37
door JosW
JeroenSpock schreef: ↑22.12.2022 - 13:50
Mijn 2003 D5 had een riem die 160.000 km mocht doen, de huidige 2008 S60 180.000 km. Er zijn merken die 100.000 of zelfs 80.000 km hanteren. Het materiaal van die riemen zal ook niet veel verschillen, het komt allemaal uit een paar fabrieken die er allerlei logo's op stampen.
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.
Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
Klopt, bij 2 ton laat ik de riem vervangen, inclusief de waterpomp.
Distributieriem.
Geplaatst: 22.12.2022 - 15:23
door Fredhead
Mijn V50 had hem destijds ook bij 240.000 kilometer of 10 jaar.
Focus hier idem, zijn tegenwoordig best wat merken met een langere interval.
Distributieriem.
Geplaatst: 22.12.2022 - 16:01
door lint
Vervangingsinterval is vast wel gebaseerd op ervaringsfeiten of onderzoek door de fabrikant van die riemen.
Distributieriem.
Geplaatst: 22.12.2022 - 17:21
door Jelmer de Jong
JosW schreef: ↑22.12.2022 - 13:35
Beste heren, dames ook,
conform de fabrieksopgave heeft de distributieriem van mijn V70 T4 2016 een interval van 240.000 km of 10 jaar. Dat zullen ze vast niet verzonnen hebben maar ik kan het bijna niet geloven. Waarom zou dit rubber zo lang meegaan en het rubber van andere types veel minder?
Wat is wijsheid, hier in meegaan of eerder vervangen?
Graag jullie reacties.
Jos.
Bij de diesels hebben ze er al 150 van gemaakt.
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 09:18
door Edwin
fredhead schreef: ↑22.12.2022 - 15:23
…
Focus hier idem, ….
Dan is Ford er behoorlijk op vooruit gegaan!
Kan me nog herinneren dat in de jaren 80 de Escortjes om de 40k moesten maar ze bijna allemaal standaard ruim daarvoor al knapten.
Ik heb dat nooit gesnapt? Zeker niet als die riemen allemaal uit dezelfde fabriek komen. Of dat moet toen nog niet het geval zijn geweest?
Gr. Edwin.
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 09:40
door Fredhead
Zijn een aantal fabrikanten en daarnaast zal het ontwerp van de motor ook wel meewerken in hoe hevig de slijtage is.
De 1.0 motoren van Ford gaan 240.000 mee, MITS de juiste olie wordt gebruikt omdat het een wetbelt is.
De andere motoren 180.000 voor wat ik zo snel voorbij heb zien komen.
Bij de V50 weet ik nog dat ik de 240.000 interval ook wel een spannende vond.
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 10:30
door Frits V70
Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 10:52
door JeroenSpock
Uiteraard, het verschil tussen een setje met en zonder pomp is 30 of 40 euro.
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 12:10
door Bover
Frits V70 schreef: ↑23.12.2022 - 10:30
Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Frits dat wordt tien jaar interval. Mijn XCèà was precies tien jaar toen ik m kocht en dik 140K en dus ook nieuwe riem erop plus pomp met stalen schoepen vragen
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 12:49
door Frits V70
Bover schreef: ↑23.12.2022 - 12:10
Frits V70 schreef: ↑23.12.2022 - 10:30
Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Frits dat wordt tien jaar interval. Mijn XCèà was precies tien jaar toen ik m kocht en dik 140K en dus ook nieuwe riem erop plus pomp met stalen schoepen vragen
Inderdaad Bob, 10 jaar voor mij, want de 200.000km zal ik dan nog niet hebben. Stalen schoepen is een goede tip. Daar kan ik dan hopelijk nog voor kiezen.
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 20:48
door JeroenSpock
Bestaan die kunststof schoepen nog steeds dan? En er zijn nog garages die ze durven te monteren?
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 21:13
door Fredhead
Volop...iets met goedkoop en aangezien het ook vaak goed gaat is dat een berekend risico
Distributieriem.
Geplaatst: 23.12.2022 - 21:52
door Bover
fredhead schreef: ↑23.12.2022 - 21:13
Volop...iets met goedkoop en aangezien het ook vaak goed gaat is dat een berekend risico
ff aanvullen.....berekend risico voor de klant
Distributieriem.
Geplaatst: 24.12.2022 - 10:37
door Edwin
Waterpomp mee vervangen is slim ja, maar hoe zit dat eigenlijk bij een ketting?
Moet je dan de waterpomp vervangen na xx km’s?
Beetje vreemd eigenlijk, los je het ‘riem probleem’ op met een ketting, maar heb je nog een ‘waterpomp probleem’…
Gr. Edwin.
Distributieriem.
Geplaatst: 24.12.2022 - 11:50
door Jelmer de Jong
Huidige waterpomp interval bij VEA blokken is 480.000 kilometer. Stel dat er een ketting op zou zitten, dan is eens in de 10 tot 20 jaar het zooitje los halen voor die pomp toch geen onoverkomelijk probleem?
Distributieriem.
Geplaatst: 24.12.2022 - 15:08
door Fredhead
Ik heb geloof ik de originele waterpomp nog met 307.000 kilometer en een ketting.
Distributieriem.
Geplaatst: 24.12.2022 - 15:58
door volvo440special
Bij een auto met distributieketting zit de aandrijving van de waterpomp (meestal) op de multiriem.