Automaat Volvo 960 "hapert" af en toe

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Beaulieu
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.11.2006 - 22:05

De automatische versnellingsbak van mijn Volvo 960 van januari 1992, kmstand 262000, "hapert" af en toe tijdens het rijden. Spontaan valt de aandrijving heel even weg (2, 3 soms 7-8 seconden). Vanwege het geringe motorgeluid in de auto (de 6 cylinder is fluisterstil) is dit merkbaar door kleine schokjes van de auto en de toerenteller die enige honderden toeren meer maakt. Soms gebeurt het dagen niet, soms diverse keren achtereen tijdens een rit. De snelheid is hierbij niet bepalend.

Ook laat de snelheidsmeter/kilometerteller het al geruime tijd afweten. Eerst ging de naald spontaan heen en weer tijdens het rijden, maar ook bij stilstand, dan weer ging het een tijd goed. Tijdens dit gejojo doen de tellers het ook niet, maar soms toch weer wel. De laatste weken doet de snelheidsmeter het helemaal niet meer, maar de tellers weer wel.
Als de naald niet beweegt, werkt de cruise control ook niet.

Zouden deze problemen met elkaar te maken hebben?
Wie kent deze problemen en, belangrijker, weet ook wat de oorzaak en oplossing is?
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dit is wel herkenbaar en vergelijkbaar als bij de 850.
daar zit het probleem dan telkens in de standenschakelaar.
vervangen is dan de enige goeie optie.

maar voor zekerheid zou ik toch eerst de foutcodes (laten) uitlezen.
Beaulieu
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.11.2006 - 22:05

De codes zijn als volgt:
Plug 1: 2 - 1 - 2
Plug 2: 2 - 1 - 3

Er bestaat wel een technisch manual (Haynes) voor de 940 maar niet voor de 960. Heeft iemand de verklaring van de codes voor de 960? Alvast bedankt.
Beaulieu
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.11.2006 - 22:05

Ik heb de oplossing gevonden: ik heb een andere tellerunit gemonteerd en sinds die tijd is het probleem over!!! Van deze tellerunit doen alle tellers het, alleen de benzinemeter is niet juist.
Ik heb het probleem en de oplossing met een bekende Volvo garage (geen dealer) besproken, en zij vinden dit (net als ik) hoogst curieus.
Inmiddels heb ik ongeveer 2000 km in 3 weken gereden zonder enig probleem, hopelijk blijft dit zo.
Gebruikersavatar
mderijke
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.07.2005 - 22:13
Locatie: Beetsterzwaag

Vaak is de signaalgever in de achteras en/of de aansluiting van deze de boosdoener.
Mogelijk had jij een probleem met de aansluiting op de klokkenwinkel, probeer eens je "oude" klokkenwinkel terug te plaatsen en kijken of het over is, klinkt namelijk als een probleem met de contacten.
Bij een massa probleem op de teller zouden meer meters problemen moeten geven.

Succes.
XC60 T8, 2021, Luchtvering, B&W Sound
C70 2,4i Momentum Geartronic, 2010


740 GLE A Estate, 1986
940 Polar Royal Class Estate,(MY 1995)
V70 2.5 TDi, (MY 2001)
940 Polar LPT(MY 1995)
850 T5 Aut (MY1995)
V70 D5 (MY 2003)
740 Turbo Intercooler, (MY 1990)
C30 D5 Geartronic 5V(MY 2007)
V70 D5 Geartronic 6V(MY2012) 4C Chassis, FULL Option incl. Standkachel
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Dat is exact het probleem wat ik momenteel heb/had. De meters heb ik vervangen waardoor de cruisecontrol en automaat het wel weer doen.
(De automaat haperde vooral en reed hoog in toeren in de 1, ongeveer 4000rpm waarna deze pas overschakelde (bij rustig optrekken)).


Nu is het alleen zo dat de automaat nu nog steeds in storing komt de pijl knippert op het dashbord en de automaat lichtjes bij de schakelpook E of S knipperen. Het probleem haperen is voorbij en de auto schakeld uitstekend. Hoewel nadat ik de storing heb laten wissen de auto nog beter schakelde en de Econmy, Sport en Winterstand gewoon werkte en ook de lichtjes ervan zonder knipperen. Alleen dit was voor 2 dagen waarna de storing dus terug is gekomen. Wil nu de schakelsensor gaan vervangen, maar kan het ook wat anders zijn? Zie ik iets over het hoofd?

Alvorens bedankt.
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Kun je bij deze auto dmv de accupolen los te halen de auto resetten?
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Flash schreef:Kun je bij deze auto dmv de accupolen los te halen de auto resetten?
nee dat kan bij geen enkele auto.
als er foutcodes opgeslagen zijn in de ecu, verdwijnen die enkel door een reset.
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Had al zo'n vermoeden. Heb een bekende in de Volvo die me dus die storing gewist heeft alleen wil ervan af, uiteraard.
Alle signalen van snelheid komen waar ze horen, zover ben ik nu alwel. Verder een mega onderhoudsbeurt waarbij div. onderdelen zijn vervangen. En het mechanische gedeelte er dus weer flex bij staat. Alleen deze ene storing blijft dus over. Wat zou het kunnen zijn?
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

je bedoeld de storing van de automaat die terug gekomen is?.
code 2-1-2?.
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Weet niet excact de code meer maar ging in elk geval om de schakelpositiesensor. Welke zich op de bak bevind.

En tevens nog een af en toe voorkomende storing zoals word aangegeven.
Deze link ik naar een massaprobleem of iets in die zin aangezien soms de lampjes van de automaat feller zijn. Zijn ze feller dan rijd de auto met versnelling. Zijn ze zwak dan rijd deze in de 3. Ga aankomend weekend de contacten nakijken... Hoop toch echt dat er een oplossing gaat komen.
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Oplossingen zijn er gekomen.
Eigenlijk te gek dat iedereen hier met zijn eigen oplossingen moet komen maar oke.

De problemen. -- Schakelpositiesensor aan de bak vervangen.
-- De keuze selector E S W schakelaar van de bak naast de automaat pook had wat slechte soldeerverbindingen... Gemaakt en geen problemen meer met storingen van de automaat. Schakeld en rijd nu helemaal top. Verder heb ik daarbij diverse zaken van luchtinlaat tot uitlaat aangepakt waar ik hier niet uitvoerig op in zal gaan.

Verder heb ik een hele waslijst met zaken die ik heb vervangen en heb de boel nu technisch wel op 99% in orde.

Helaas heeft dit forum mij niet in mijn speurtocht geholpen......

MVG
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Tja, als je zekerheid wilt hebben, moet je gewoon naar een goeie dealer gaan.

Als je goedkoper uit wilt zijn, moet je op een forum geduld hebben omdat iedereen andere suggesties kan hebben. Logisch ook, want niemand hier kan je auto onderzoeken in een werkplaats.
En dan kan het inderdaad nogal eens gebeuren dat DE oplossing gewoon niet komt.

T'is maar welke keuze je maakt: kostbaar + vakkundig of goedkoop + dan soms achter het net vissen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Das een feit... Maar zou ik nu echt de enige zijn met het probleem of zou het gewoon zijn van zoek het lekker zelf uit want heb er tenslotte zelf ook bij de dealer mee gestaan dus waarom zou iemand anders het beter hebben.

En by the way er zullen genoeg monteurs hier op het forum zitten met voldoende kennis voor een serieuze diagnose. Alleen er komen geen antwoorden. Niet alleen bij mij maar ook bij andere serieuse vragen in diverse topics....

ik vind het jammer maar misschien komt dat doordat ik mijn antwoorden inderdaad zelf heb moeten vinden. Wel deel ik deze met de forumbezoekers ondanks de uren die ik hierin heb gestoken.

Trouwens een goede dealer is nog lang geen gedreven vakkundige beun. De beun wil ervoor gaan de dealer schrijft zijn uurtjes wel a >50,-euries per uur. leuke onderzoekkosten zou ik zeggen na een dagje ploeteren.

Mvg
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Kijk ook eens bij de Volvo700vereniging daar zit veel kennis van zaken.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Das mooi om te weten.
Zal er snel eens een kijkje gaan nemen.

mvg
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Flash schreef:Oplossingen zijn er gekomen.
Eigenlijk te gek dat iedereen hier met zijn eigen oplossingen moet komen maar oke.

Helaas heeft dit forum mij niet in mijn speurtocht geholpen......
zoals ik net in een ander citaat aan jouw schreef, moet je beter leren begrijpend lezen.
het antwoord stond al als eerste replay na je vraag.
Ludo schreef:dit is wel herkenbaar en vergelijkbaar als bij de 850.
daar zit het probleem dan telkens in de standenschakelaar.
vervangen is dan de enige goeie optie.

maar voor zekerheid zou ik toch eerst de foutcodes (laten) uitlezen.
Flash schreef:En by the way er zullen genoeg monteurs hier op het forum zitten met voldoende kennis voor een serieuze diagnose. Alleen er komen geen antwoorden.
je bent zelf zo nalatig om de foutcode te 'vergeten'.
hoe kan je dan een sluitende oplossing geven?.


ligt jouw werkelijke probleem niet hier?.
Flash schreef:de dealer schrijft zijn uurtjes wel a >50,-euries per uur.

:roll:
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Daar ligt zeker een probleem.
Dit omdat ikzelf slechte ervaringen heb met dealers.

"eens een distributieriem laten vervangen bij mijn Mazda MX3 V6 24v(bij de dealer met rollager en v-riem 375,-) waarna 5000km plotseling de enkele bout van het hoofdspanrollager was dolgedraaid en er dus uitgelopen is. Het gevolg een distributieriem die op de kop over de achterste nokkenas lag en dus me 6 cilinder aan gort. Hun antwoord: daar hebben wij niet aangezeten. Grappig, hoe vervang je de riem anders? Maar oké de auto is naar Van Dijene in Volkel gegaan voor 700,- beetje jammer en vette pech voor mij!" In het vervolg doe ik 't lekker zelf.

Verder uit vrienden en familiekring wel vaker verhalen gehoort over eindelose onderzoekskosten waar even voor het gemak ook het een en ander werd vervangen omdat "dat het wel eens kon zijn".

Vandaar dat ik grote waarde hecht aan een forum ed. waar mensen bereid zij elkaar te helpen. Verder haal ik veel informatie weg uit het programma Autodata 2004. En een goede maat. Ben overigens zelf handig genoeg om dingen door te meten en mechanische reparaties te doen. En ik verdien overdags geen 50+ eurp/uur om de auto maar even een paar daagjes naar de dealer te brengen. En dan nog een mooie, ik rij nu een auto van 12 jaar oud. Als ie van na 2003-04 was geweest had ik hem zeker naar de dealer gebracht puur wegens meerwaarde door historie.

Verder gebruik ik wel bij reparatie orginele onderdelen en geen Immitatie want dat geeft Irritatie

Maar Ludo wat rij jij eigenlijk?
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Flash schreef: Vandaar dat ik grote waarde hecht aan een forum ed. waar mensen bereid zij elkaar te helpen.
dat is idd heel mooi.
maar door anderen die iets proberen duidelijk te maken, af te gaan zeiken, zal je op niet veel hulp hoeven rekenen ben ik bang.

Flash schreef:Maar Ludo wat rij jij eigenlijk?
een fiets.
zou je ook moeten zoeken, kost niks...
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Een fiets... ja das inderdaad wel lekker goedkoop.

Blijft toch jammer dat ik zo'n 40.000km per jaar maak en dat op de fiets nehh.
En heel simpel gezegt ik heb er ook wel hobby aan om aan mijn auto te sleutelen dus ach, houd me van de straat. Een Volvo tja logisch veel kilometers rijden, degelijk, goed op LPG en de 960 was toch wel een tijdloos design. Dus nee voor mij toch maar de Volvo in plaats van een te dure Koga Miyata.

Afzeiken doe ik niemand. Vond alleen in mijn zoektocht naar antwoorden, jou reacties op diverse onderwerpen nogal ****** overkomen.

No hard feelings je zult best meer verstand hebben van fietsen dan ik. :painting:
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”