Pagina 1 van 3

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 00:38
door WillyWortel2
Net gezien een XC70 die me aanstaat.
De auto heeft een motor probleem: weinig vermogen.
MY2006, 185 pk uitvoering met een zestraps automaat.
Wat is het slechtste scenario wat oorzaak en kosten betreft.
De gouden regel is "het valt altijd tegen"

Vraag twee.
Een V70 uit 2002 heeft een 130 pk motor.
Is het blok gelijk aan de 163 pk versie en wordt het lagere vermogen bereikt door het motor management.

Ik ben de collectie aan het uitbreiden. Dat is de reden van deze vragen.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 08:08
door Gouwe
WillyWortel2 schreef: 24.01.2023 - 00:38 Net gezien een XC70 die me aanstaat.
De auto heeft een motor probleem: weinig vermogen.
MY2006, 185 pk uitvoering met een zestraps automaat.
Wat is het slechtste scenario wat oorzaak en kosten betreft.
Heb ooit hetzelfde gehad. Was de als ik het goed zeg de buis van/naar de turbo die onder het blok doorloopt. Deze lekte lucht en daardoor ging het motormanagement in noodloop met dus minder vermogen als gevolg. Vervangen en probleem opgelost. Kosten: een paar honderd euro.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 08:27
door E.T.
Het kunnen ook de wervelkleppen zijn, bedieningsarmpje wil nog wel eens losschieten en als je pech hebt is de bediening van de kleppen binnen afgebroken.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 09:31
door Frits V70
En dan kan de inlaat flink dichtgekoold zijn. Had ik met mijn 2008 ook last van. Wervelkleppen vervangen inclusief stangetje en schoonmaak inlaat was iets van 600,-.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 10:55
door JeroenSpock
WillyWortel2 schreef: 24.01.2023 - 00:38Een V70 uit 2002 heeft een 130 pk motor.
Is het blok gelijk aan de 163 pk versie en wordt het lagere vermogen bereikt door het motor management.
Die 131 pk is een D5 met aangepast motormaganement inderdaad. Kan je ongestraft terugzetten naar 163 pk, of zelfs richting de 220/240.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 11:20
door fredhead
Motorisch is dat het verhaal inderdaad.
Echter....remmen zijn kleiner en ik dacht dat deze altijd met een 5 bak (?) Is geleverd en nooit met een 6 bak.

Wat betreft het verminderde vermogen, is er een optie om het ding ergens uit te kunnen laten lezen?
Dan heb je al een redelijke indicatie.

Kan een lullig slangetje van de turbo zijn, een EGR, wervelkleppen, roetfilter, noem het maar op.

Qua betrouwbaarheid is de 185 pk de minste van de 2 motoren. Deze heeft nog wel eens problemen met de klepstoters waar de 130/163 pk dat niet heeft.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 11:47
door WillyWortel2
Ik heb de 130 pk motor in gedachten voor een C70 die een defekte motor heeft.
Dan is de teruggedraaide 130 pk een voordeel, die heeft nog niet hard moeten werken.
De auto is verder niet van belang, heeft inderdaad een handbak en mogelijk kleiner remmen.

De XC zou dan voor de terugreis naar een dealer moeten om de storing op te lossen.
Loopt het uit de hand dan moet hij op transport.

Dank voor het meedenken!

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 14:49
door diesel01
fredhead schreef: 24.01.2023 - 11:20 Motorisch is dat het verhaal inderdaad.
Echter....remmen zijn kleiner en ik dacht dat deze altijd met een 5 bak (?) Is geleverd en nooit met een 6 bak.

Wat betreft het verminderde vermogen, is er een optie om het ding ergens uit te kunnen laten lezen?
Dan heb je al een redelijke indicatie.

Kan een lullig slangetje van de turbo zijn, een EGR, wervelkleppen, roetfilter, noem het maar op.

Qua betrouwbaarheid is de 185 pk de minste van de 2 motoren. Deze heeft nog wel eens problemen met de klepstoters waar de 130/163 pk dat niet heeft.
Dat is een 2.4d met 126pk, een 5cilinder die heul erg zuinig is en best wel krachtig, 126pk/300nm koppel en een 5 bak.
Rica en Fasttech gaven hem er 100pk bij, op 20nm na 500nm koppel.
De remmen verdienen dan wel een upgrade, uit mijn hoofd had de S60 316mm remmen rondom, de mijne stond op 15" snowtrac3 banden.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 15:41
door fredhead
Dat zal maximaal 305mm geweest zijn, dat was de T5/D5 diameter.
De 163 pk had standaard 283 mm en ik weet 99,9% zeker dat die 126 pk diezelfde maat had of nog 1 maat kleiner.

316mm past ook niet meer in 15 inch omdat je klauw te ver naar buiten komt.

Bij mijn eigen S60 had ik de voorremmen ook aangepast naar 305mm, schijven zijn anders en de remklauwen en blokken blijven hetzelfde.
Door een andere bracket te plaatsen creër je de benodigde extra ruimte voor de schijf.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 16:15
door diesel01
https://www.autoweek.nl/auto/36147/volv ... gle.com%2F
Dit was hem. 288mm staat mij iets van bij.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 20:56
door WillyWortel2
Voor de duidelijkheid:
De Volvo met de teruggedraaide diesel koop ik voor de motor, de auto interesseert me verder niet.
Motor gaat eruit, de rest gaat door naar Hunter in Gorredijk. Tenzij er iemand hier een trekhaak en andere dingen kan gebruiken.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 24.01.2023 - 21:02
door Urbexpeditie
Kan je beter een losse motor kopen. Is goedkoper en je kan garantie afspreken voor alle draaiende delen.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 26.01.2023 - 03:02
door WillyWortel2
Garantie beperkt zich tot het leveren van een andere motor.
Voor inbouwen staat 16 uur dat wordt nooit vergoed.
Bij een motor die rijdend te controleren is heb ik geen garantie nodig.
Terug naar huis is 1000 km wanneer ik bij Bob koffie ga drinken. Dat ligt op de route.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 26.01.2023 - 12:06
door JeroenSpock
Huh 16 uur voor inbouw niet vergoed, wie moet dat vergoeden dan? Bij losse motor of complete auto... Niemand toch?
Waarom haal je een auto uit Zwitserland voor de motor als er in NL ook genoeg D5 te vinden is? Ongetwijfeld bij Hunter zelf ook wel

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 26.01.2023 - 15:35
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 26.01.2023 - 12:06 Huh 16 uur voor inbouw niet vergoed, wie moet dat vergoeden dan? Bij losse motor of complete auto... Niemand toch?
Waarom haal je een auto uit Zwitserland voor de motor als er in NL ook genoeg D5 te vinden is? Ongetwijfeld bij Hunter zelf ook wel
Tja, daar ben ik dus afgehaakt.
Naar Zwitserland rijden is ook veel goedkoper.
Weer een mooi verhaal 🤭

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 26.01.2023 - 21:30
door WillyWortel2
Hunter heeft volop losse motoren. Hoe weet ik wat die motor gelopen heeft, hoe kan ik beoordelen hoe de losse motor draait?

De auto die ik gezien heb voor sloop heeft weinig kms, motor kan ik draaiend beoordelen in een rijdende auto.
Mijn garage heeft teleurstellende ervaringen met los gekochte motoren die hem als goed werden verkocht.
Hij begint er niet meer aan. Arbeidsloon van in en uitbouwen ben je kwijt.
Zo moeilijk is het toch niet om de voorkeur te geven aan een rijdende auto om de kwaliteit van de motor te kunnen beoordelen?

Wat hier aangeboden wordt zijn D5 blokken met met 4-5 ton op de teller. Ik zoek iets met minder dan 300.000 km
Die heb ik hier nog niet gezien.

Reiskosten naar CH tot bij de garage 100 euro. Verzekering met exportkenteken 250 euro. Terugrit 60 liter diesel plus een overnachting van 60 euro. Restwaarde sloper 200 euro. Leg maar uit wat er niet goed aan is.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 26.01.2023 - 22:27
door BSXC
Urbexpeditie schreef: 26.01.2023 - 15:35 Tja, daar ben ik dus afgehaakt.
Wortel of Wakker. Het blijft voor mij dezelfde Willy.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 27.01.2023 - 00:16
door JeroenSpock
WillyWortel2 schreef: 26.01.2023 - 21:30Reiskosten naar CH tot bij de garage 100 euro. Verzekering met exportkenteken 250 euro. Terugrit 60 liter diesel plus een overnachting van 60 euro. Restwaarde sloper 200 euro. Leg maar uit wat er niet goed aan is.
Vergeet je nou bewust de kosten van de auto zelf, en het uitbouwen van de motor?
Ben gewoon nieuwsgierig hoor, ik zeg niet dat het niet goed is

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 27.01.2023 - 04:45
door WillyWortel2
Ik geef aan wat de kosten zijn van het Zwitserse avontuur waarop kritiek komt.
Mijn garage had een auto ingeruild met 350.000 km.
Die motor viel mij tegen. Die wordt het niet. Enig idee wat het kost om een motor in te bouwen?
Ik ga die kosten niet twee keer maken.
De auto die ik op het oog heb als donor kost 150 euro meer dan een losse motor.
Bij die verkoper heb ik al eerder auto's gekocht.
Wil je namen hebben van sloperijen die zogenaamd goede motoren verkopen?
Ik heb het niet over Hunters of Rima.
Dat zijn prima betrouwbare adressen voor onderdelen. Dat wil ik graag duidelijk maken.

Twee vragen over diesels.

Geplaatst: 27.01.2023 - 07:53
door BSXC
Wij zijn allemaal benieuwd naar de garage die dit in Nederland allemaal voor je gaat verzorgen.