In mijn V70 (2.5T) geen AWD, is langzaam een trilling gekomen. Ik heb de auto een jaar of 5, en van 177.000 naar 290.000 gereden zonder noemenswaardige issues.
De trilling is een soort hobbelig gevoel door de hele auto.
Ik dacht eerst dat het gecupte achterbanden waren, maar die zijn inmiddels vervangen… zonder resultaat.
Trilling ontstaat vanaf 65 kmh en is hevigst net boven de 80 kmh.
Het opvallende is dat de trilling op een lange provenciale weg, langzaam steeds opkomt en weer weg gaat, in een soort sinusbeweging…
- ophanging vertoont geen speling
- net door apk gaan incl. steekproef
- 4 relatief nieuwe vredestein banden, gebalanceerd, op originele volvo 16 inch velgen
- originele veren/schokbrekers
- trilling doet zich niet voor bij acceleratie
- niet voelbaar bij remmen onder 65 kmh
- ook bij automaat van D naar N, tijdens rijden blijft het de trilling voelbaar of bij gas los
Hebben jullie tips?
Wellicht motorsteunen aan vervanging?
Trilling V70… sinusoide
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Motorsteunen zou je kunnen controleren, maar ik denk dat je dan alleen trillingen hebt als de aandrijflijn belast wordt. Bij automaat in N en gas los zou je dan geen trilling moeten hebben. Beetje hetzelfde met de aandrijfassen al kunnen die wel onbalans hebben.
Hoe zijn de schokdempers? Bij slechte schokdempers kunnen de wielen een beetje gaan stuiteren .
Hoe zijn de schokdempers? Bij slechte schokdempers kunnen de wielen een beetje gaan stuiteren .
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 25.08.2022 - 15:25
De eerste set schokbrekers zit er nog onder…
Wellicht maar eens vervangen door een nieuw setje. Bilstein schijnt een verbetering te zijn toch? Kunnen er gelijk wat hulpveren onder, met vakantie (incl. fietsendrager) helt de boel best achterover…
Wellicht maar eens vervangen door een nieuw setje. Bilstein schijnt een verbetering te zijn toch? Kunnen er gelijk wat hulpveren onder, met vakantie (incl. fietsendrager) helt de boel best achterover…
Laatst gewijzigd door MVOlvo op 01.02.2023 - 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
V70 2.5T - 2004
C70 2.4i - 2010
Voorheen:
Saab 95 2.3T - 2003
V70 2.0 - 1998
Alfa Romeo 33 1.7 ie 16V - 1994
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V - 1990
Alfa Romeo Giulia Super 2.0 - 1971
Volvo 343 DL - 1984
V70 2.5T - 2004
C70 2.4i - 2010
Voorheen:
Saab 95 2.3T - 2003
V70 2.0 - 1998
Alfa Romeo 33 1.7 ie 16V - 1994
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V - 1990
Alfa Romeo Giulia Super 2.0 - 1971
Volvo 343 DL - 1984
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Na 290 dkm mogen de schokbrekers inderdaad wel vervangen worden. Volgens mij is Sachs de OEM van Volvo en als je het zelf kan doen is het een niet al te duur klusje. Bilstein is uiteraard ook een goede keuze!
Als de auto bij belasting wat achterover hangt kunnen ook de veren versleten/moe zijn. De veren bepalen namelijk hoe hoog de wagen staat, de schokbrekers dempen alleen de beweging. Je zou achter dan nieuwere/stuggere veren kunnen nemen i.c.m. nieuwe schokbrekers.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9129
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik had net zoiets, maar vrij lichtjes hoor. Na een verhaal van iemand die het wat erger had met een V70 D5 heb ik de onderste motorsteun vervangen.
Hij had ook van alles geprobeerd en vervangen, zonder resultaat. Maar die onderste motorsteun, onder de distributieriem, zakt heel langzaam in en je ziet eigenlijk niet dat hij af is. Tot je hem er uit haalt en naast de nieuwe zet, kan zomaar een halve cm of meer verzakt zijn.
Daardoor gaat de lange aandrijfas scheef lopen vanaf de bak naar het wiel en dat kan trillingen veroorzaken. Bij die V70 waren de trillingen daarna helemaal weg.
Ik had het met de S60 ook lichtjes en het is nu bijna weg.
Wil niet zeggen dat dit het is maar het is een steun van een paar tientjes en niet moeilijk om zelf te vervangen.
Hij had ook van alles geprobeerd en vervangen, zonder resultaat. Maar die onderste motorsteun, onder de distributieriem, zakt heel langzaam in en je ziet eigenlijk niet dat hij af is. Tot je hem er uit haalt en naast de nieuwe zet, kan zomaar een halve cm of meer verzakt zijn.
Daardoor gaat de lange aandrijfas scheef lopen vanaf de bak naar het wiel en dat kan trillingen veroorzaken. Bij die V70 waren de trillingen daarna helemaal weg.
Ik had het met de S60 ook lichtjes en het is nu bijna weg.
Wil niet zeggen dat dit het is maar het is een steun van een paar tientjes en niet moeilijk om zelf te vervangen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi