Oude Volvo's en de Wegenwacht
Geplaatst: 13.02.2023 - 14:07
Ik wil even mijn positieve ervaringen met de Wegenwacht delen en ben benieuwd naar andere ervaringen. Ik rijd nu denk ik zo'n 10 jaar in iets oudere Volvo's (850 / V70 Classic) en heb in die periode twee keer gebruik moeten maken van de Wegenwacht. De laatste keer was vorige week, aanleiding voor dit topic.
Wat mij opviel is dat beide Wegenwacht-monteurs een soort enthousiasme hadden voor oude auto's in het algemeen. Het eerste wat de monteur van vorige week zei was: "dat is de eerste echte auto waar ik vandaag aan mag werken". En toen was het al donker aan het worden...
Mijn probleem (dynamo deed het niet meer) werd vakkundig opgelost (een klap met de hamer...). Uiteraard gaf hij daarbij het aanvullende advies om de dynamo zsm te vervangen, wordt nu aan gewerkt. Bedrading was nog in orde (kan kennelijk doorbranden?). Lampje Lambdasonde bleef branden maar dat kon hij ook verhelpen. Terwijl mijn accu nog even een power-kuur aan de snellader kreeg raakten we wat aan de praat. Bleek dat hij eigenlijk ook altijd oude auto's had gereden, deels Volvo maar hij was niet merkvast. Had nog wat preventief advies voor mijn auto, bv roest onder de accu waar niemand zich van bewust is. Uitleg over hoe ik de accu moet uitbouwen, staalborstel, schuurpapiertje, beetje primer, opgelost. Dit was trouwens een relatief jonge gast, ik denk rond de 35 jaar.
Mijn andere ervaring is veel langer geleden maar qua enthousiasme van de Wegenwacht-monteur soortgelijk. Was nog met een 850, storing aan de startblokkering, blokkeerde een beetje te goed... Deze monteur zat al wat dichter tegen zijn pensioen aan maar dat was niet echt te merken. Hij had de storing op een gegeven moment verholpen maar was niet echt te spreken over het systeem. Dit was volgens hem aftermarket en hoorde eigenlijk niet thuis op een Volvo. Volvo's worden oud en zo'n aftermarket-systeem kan dat niet aan, dat is na 20 jaar op (zijn woorden...). Het systeem leek de afgelopen tijd idd af en toe een beetje te haperen.
Hoewel het niet echt bij zijn taak hoorde wilde hij het eventueel wel voor mij uitbouwen, max. een uurtje werk. Een startblokkering heeft natuurlijk wel een functie maar de 850 stond nu niet bepaald hoog op het vervanglijstje van het dievengilde. Daarom dit aanbod maar met beide handen aangegrepen.
Ik heb overigens niets tegen nieuwe(re) auto's maar heb dus de indruk dat (Wegenwacht) monteurs het leuker vinden om aan oude auto's te sleutelen. Zoals bij mijn opening al gezegd, ik wilde dit even met jullie delen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wat mij opviel is dat beide Wegenwacht-monteurs een soort enthousiasme hadden voor oude auto's in het algemeen. Het eerste wat de monteur van vorige week zei was: "dat is de eerste echte auto waar ik vandaag aan mag werken". En toen was het al donker aan het worden...
Mijn probleem (dynamo deed het niet meer) werd vakkundig opgelost (een klap met de hamer...). Uiteraard gaf hij daarbij het aanvullende advies om de dynamo zsm te vervangen, wordt nu aan gewerkt. Bedrading was nog in orde (kan kennelijk doorbranden?). Lampje Lambdasonde bleef branden maar dat kon hij ook verhelpen. Terwijl mijn accu nog even een power-kuur aan de snellader kreeg raakten we wat aan de praat. Bleek dat hij eigenlijk ook altijd oude auto's had gereden, deels Volvo maar hij was niet merkvast. Had nog wat preventief advies voor mijn auto, bv roest onder de accu waar niemand zich van bewust is. Uitleg over hoe ik de accu moet uitbouwen, staalborstel, schuurpapiertje, beetje primer, opgelost. Dit was trouwens een relatief jonge gast, ik denk rond de 35 jaar.
Mijn andere ervaring is veel langer geleden maar qua enthousiasme van de Wegenwacht-monteur soortgelijk. Was nog met een 850, storing aan de startblokkering, blokkeerde een beetje te goed... Deze monteur zat al wat dichter tegen zijn pensioen aan maar dat was niet echt te merken. Hij had de storing op een gegeven moment verholpen maar was niet echt te spreken over het systeem. Dit was volgens hem aftermarket en hoorde eigenlijk niet thuis op een Volvo. Volvo's worden oud en zo'n aftermarket-systeem kan dat niet aan, dat is na 20 jaar op (zijn woorden...). Het systeem leek de afgelopen tijd idd af en toe een beetje te haperen.
Hoewel het niet echt bij zijn taak hoorde wilde hij het eventueel wel voor mij uitbouwen, max. een uurtje werk. Een startblokkering heeft natuurlijk wel een functie maar de 850 stond nu niet bepaald hoog op het vervanglijstje van het dievengilde. Daarom dit aanbod maar met beide handen aangegrepen.
Ik heb overigens niets tegen nieuwe(re) auto's maar heb dus de indruk dat (Wegenwacht) monteurs het leuker vinden om aan oude auto's te sleutelen. Zoals bij mijn opening al gezegd, ik wilde dit even met jullie delen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.