Hieronder een klein jaartje volvo D5 impressie

De aankoop januari 06
Wat een vooruitgang deze Volvo met een mooie com. rail diesel en 163 pk.
Ik heb de wagen net drie maanden (6 januari 2006) en elke kilometer is een genot om te rijden. (Gelukkig met zo’n 5000km per maand.)
De stoelen zitten met mijn 1.86m vorstelijk al zouden ze ietsje meer steun mogen bieden in de lenden. Achterin voldoende ruimte.
Lange benen zijn zoals in mijn volvo classic V70 geen probleem meer.
De automaat schakelt bij deze Volvo bijna zonder het te merken.( Ik heb geen mogelijkheid zelf te schakelen)
Het winterprogramma werkt perfect bij sneeuw en vorst. Het geleidt de tractie waardoor je minder snel in de slip komt.
Nadeeltje vind ik dat het koppel pas geleidelijk op de wielen komt. Dus bij wegrijden een hoop ’lawaai’’ in het vooronder. Pas na een aarzelend begin is er geen houden meer aan. Hij springt letterlijk vooruit.
De mobility line is een verhaaltje apart. Ik vindt dat de kosten en de baten van mob-line feitelijk niet in verhouding zijn. Maar als tweede eigenaar koop je hem gewoon erbij in. Vergeleken met de Tom Tom doet de Nav.tech DVD wat traag aan maar deze europa dvd stuurt je zo de grens over zonder het hindelijke wisselen van de dvd’s.
Met de caravan van 1300kg is het alsof je bijna zonder rijdt. De auto trekt de caravan mee alsof het een speeltje is en de combinatie laat zich makkelijk en comfortabel sturen. Bergopwaarts komen de newtonmeter 340 tot hun recht. Puur genieten Echt waar!
(ik mag me een zeer ervaren caravan/combinatie rijder noemen)
Maar kracht kost brandstof en een 1:10 wordt snel gescoord.
Het gemiddelde verbruik gerealiseerd (veel autobaan) door deze met zuinige voet rijdende Volvo freak van de afgelopen 16.000km brengt me toch op 1:14.3.
15 juni 2006. Ik heb er nu 100.000km opstaan en de auto getunend. Ik had last van het feit dat bij het wegtrekken de automaat niet meteen reageerde. Pas bij 20-30km snelheid ’pakte’ de auto.
Ik wilde geen pk of newton monster maar een auto die direct op het gaspedaal reageerde. Dat heb ik nou. Wat een andere auto. De automaat reaageert er na 10.000km steeds goed op.
Het vermogen is met 13% ttoegenomen tot 185 pk en 8% tot 400nw ( rollerbank. ) Dat moet de automaat aankunnen. Het tuning bedrijf heeft me prima getmodificeerd zonder uiterste van de motor en automaat te vragen. Ik wil er toch 450.000km mee rijden.
Als tweede heb ik NIVOMAT eronder gezet. WAT EEN VERSCHIL IN RIJGEDRAG. De wagen regeerst veeel stijver en heeft een uitstekend bochtenwerk. Eeerder met de standaard vering wat amerikaanse vering. Deinen een beetje. Daardoor stuurt de VOLVO strakker dan eerder en voelt stukken prettiger aan.
Het moest eigenlijk niet meer kunnen dat V70 zonder nivomat de weg op komt.
Na een half jaar ervaring vindt ik het navigatiesysteem nog steeds traag en wat omslachtig. Maar allee: hij zat er in. Hij maakt voor mij niet de prijs-kwalitetiverhouding waar.
Het modificeren heeft het verbruik omlaag gebracht van 14.3 naar 1:15.5
Blijft voor mij de ideale reisauto met 60.000km per jaar.
Update 18 november 2006.
Na 55.000km gebruik. Periode januari 06 tot en met 18 nov 06.
Er mag gezegd worden dat het tunen bij Fasttech te Neede de Volvo V70 D5 tot een nog plezierige reisauto heeft gemaakt.
Ik heb laten modificeren op comfort en souplesse en dat hebben de vakmensen van Fasttech goed gedaan.
Ook de automaat schakelt nog steeds perfect en alles is motorisch in balans. Het verbruik ligt rond de 1:16 op de nederlandse autoweg.
Het tunen op comfort en souplesse kan ik iedereen aanraden. Je auto hangt iets meer aan het gas en voelt volwaardiger aan. Je voelt gewoon zijn kracht. Ik heb niet getuned op max vermogen of eerste weg stoplicht sprintje.
Net als bij de vorige volvo heb ik in Duitsland bij de dealer ( wegens prijsverschil )de versnellingsbak olie van de automaat laten vervangen, Flushen, met 100.000km en de automaat schakelt zo mogelijk nog soepeler. ( Ik had geen klachten over de automaat )
De Volvo V70 D5 heeft zijn reputatie voor mij waargemaakt. Met een totaal aan 125.000km afgelegde km mag ik zeggen dat alles het doet zoals het hoort. Geen enkel piepje of kreuntje. Een geluks volvo lijkt het wel.
Bover.