Pagina 1 van 1

volvo D5 impressie van 69000-125000km

Geplaatst: 18.11.2006 - 18:56
door Bover
Deze particuliere rijder is nog steeds enthousiast over zijn aankoop.
Hieronder een klein jaartje volvo D5 impressie :D

De aankoop januari 06
Wat een vooruitgang deze Volvo met een mooie com. rail diesel en 163 pk.
Ik heb de wagen net drie maanden (6 januari 2006) en elke kilometer is een genot om te rijden. (Gelukkig met zo’n 5000km per maand.)

De stoelen zitten met mijn 1.86m vorstelijk al zouden ze ietsje meer steun mogen bieden in de lenden. Achterin voldoende ruimte.
Lange benen zijn zoals in mijn volvo classic V70 geen probleem meer.

De automaat schakelt bij deze Volvo bijna zonder het te merken.( Ik heb geen mogelijkheid zelf te schakelen)
Het winterprogramma werkt perfect bij sneeuw en vorst. Het geleidt de tractie waardoor je minder snel in de slip komt.

Nadeeltje vind ik dat het koppel pas geleidelijk op de wielen komt. Dus bij wegrijden een hoop ’lawaai’’ in het vooronder. Pas na een aarzelend begin is er geen houden meer aan. Hij springt letterlijk vooruit.

De mobility line is een verhaaltje apart. Ik vindt dat de kosten en de baten van mob-line feitelijk niet in verhouding zijn. Maar als tweede eigenaar koop je hem gewoon erbij in. Vergeleken met de Tom Tom doet de Nav.tech DVD wat traag aan maar deze europa dvd stuurt je zo de grens over zonder het hindelijke wisselen van de dvd’s.

Met de caravan van 1300kg is het alsof je bijna zonder rijdt. De auto trekt de caravan mee alsof het een speeltje is en de combinatie laat zich makkelijk en comfortabel sturen. Bergopwaarts komen de newtonmeter 340 tot hun recht. Puur genieten Echt waar!
(ik mag me een zeer ervaren caravan/combinatie rijder noemen)
Maar kracht kost brandstof en een 1:10 wordt snel gescoord.
Het gemiddelde verbruik gerealiseerd (veel autobaan) door deze met zuinige voet rijdende Volvo freak van de afgelopen 16.000km brengt me toch op 1:14.3.

15 juni 2006. Ik heb er nu 100.000km opstaan en de auto getunend. Ik had last van het feit dat bij het wegtrekken de automaat niet meteen reageerde. Pas bij 20-30km snelheid ’pakte’ de auto.
Ik wilde geen pk of newton monster maar een auto die direct op het gaspedaal reageerde. Dat heb ik nou. Wat een andere auto. De automaat reaageert er na 10.000km steeds goed op.

Het vermogen is met 13% ttoegenomen tot 185 pk en 8% tot 400nw ( rollerbank. ) Dat moet de automaat aankunnen. Het tuning bedrijf heeft me prima getmodificeerd zonder uiterste van de motor en automaat te vragen. Ik wil er toch 450.000km mee rijden.

Als tweede heb ik NIVOMAT eronder gezet. WAT EEN VERSCHIL IN RIJGEDRAG. De wagen regeerst veeel stijver en heeft een uitstekend bochtenwerk. Eeerder met de standaard vering wat amerikaanse vering. Deinen een beetje. Daardoor stuurt de VOLVO strakker dan eerder en voelt stukken prettiger aan.
Het moest eigenlijk niet meer kunnen dat V70 zonder nivomat de weg op komt.

Na een half jaar ervaring vindt ik het navigatiesysteem nog steeds traag en wat omslachtig. Maar allee: hij zat er in. Hij maakt voor mij niet de prijs-kwalitetiverhouding waar.
Het modificeren heeft het verbruik omlaag gebracht van 14.3 naar 1:15.5
Blijft voor mij de ideale reisauto met 60.000km per jaar.

Update 18 november 2006.
Na 55.000km gebruik. Periode januari 06 tot en met 18 nov 06.
Er mag gezegd worden dat het tunen bij Fasttech te Neede de Volvo V70 D5 tot een nog plezierige reisauto heeft gemaakt.
Ik heb laten modificeren op comfort en souplesse en dat hebben de vakmensen van Fasttech goed gedaan.

Ook de automaat schakelt nog steeds perfect en alles is motorisch in balans. Het verbruik ligt rond de 1:16 op de nederlandse autoweg.
Het tunen op comfort en souplesse kan ik iedereen aanraden. Je auto hangt iets meer aan het gas en voelt volwaardiger aan. Je voelt gewoon zijn kracht. Ik heb niet getuned op max vermogen of eerste weg stoplicht sprintje.

Net als bij de vorige volvo heb ik in Duitsland bij de dealer ( wegens prijsverschil )de versnellingsbak olie van de automaat laten vervangen, Flushen, met 100.000km en de automaat schakelt zo mogelijk nog soepeler. ( Ik had geen klachten over de automaat )

De Volvo V70 D5 heeft zijn reputatie voor mij waargemaakt. Met een totaal aan 125.000km afgelegde km mag ik zeggen dat alles het doet zoals het hoort. Geen enkel piepje of kreuntje. Een geluks volvo lijkt het wel.

Bover. :D

Geplaatst: 18.11.2006 - 22:00
door wimwerf
Wat is NIVOMAT..zijn dat schokbrekers..of alleen veren...

Geplaatst: 18.11.2006 - 22:13
door Bover
wimwerf schreef:Wat is NIVOMAT..zijn dat schokbrekers..of alleen veren...
Nivomat zijn schokbrekers die constante hoogte regelen ook met zware belading.
Gebruik maar eens de zoekfunctie van het forum.

Geplaatst: 19.11.2006 - 00:38
door Hans
Tja, hij is nog steeds niet helemaal ingereden h :D

Geplaatst: 19.11.2006 - 11:34
door NOS
erg fijn dat jij wel een betrouwbare hebt!
en ik zou ook wel erg graag nivomats willen hebben....

Geplaatst: 19.11.2006 - 12:09
door Bover
hans anesthesie schreef:Tja, hij is nog steeds niet helemaal ingereden h :D
Dag Hans,

Nou ik vind het wel hard gaan met 4500km en soms 5000km in de maand.
Ik weet niet wanneer de motor is ingereden, maar hij loopt volgens forumleden die eens meegeken hebben erg mooi.
Maari k draai er wel z.g. "lange" kilometers mee. Dat bewijst bijv het vervangen van de remschoentjes wel. Hoofdzakelijk in Nederland trouwens.
Veel vanaf Twente richting Friesland dit jaar en dat is bijna file vrij!

Ik ben nu al 55000km verder en de remscheoentjes zijn nog niet op.
De beurten doe ik om de 30.000km in kader van herziene onderhoudsschema Volvo garage.

Geplaatst: 19.11.2006 - 20:41
door maarten s60
Prachtig om te lezen zo`n succesverhaal. Veel plezier dan maar met de volgende Km`s. Verhaal met de Caravan is wel herkenbaar.

Geplaatst: 20.11.2006 - 21:32
door Dee 5
Goed verhaal Bover. Ik dacht al, waarom komt me deze review zo
bekend voor, maar nu ben ik erachter:

http://www.autoweek.nl/myreviewautodata ... &bouwjaar=

Ik overweeg ook om Nivomats te monteren, maar het nadeel vind ik dat mijn V70 D5 hiermee niet lager komt te liggen, hetgeen in mijn ogen de optiek ten goede zou komen: ik vind nl. de ruimte in de wielkasten erg groot.

Is er misschien iemand die ervaring heeft met Nivomats i.c.m. verlagingsset?

http://acctest.semcon.se/nl%2DNL/P2X/st ... 249472.htm

Is echter nogal duur grapje.

Geplaatst: 21.11.2006 - 20:05
door Bover
Is er misschien iemand die ervaring heeft met Nivomats i.c.m. verlagingsset?

http://acctest.semcon.se/nl%2DNL/P2X/st ... 249472.htm

Is echter nogal duur grapje.

Daf Dee 5. Ik vind ook dat mijn wielkasten achter na de installatie van nivomats een soort tunnelgat lijken. :? .

Mooi is het niet en heb begrepen dat je rond de 600,= euro kwijt bent om te verlagen. :(

Meestal zie ik het niet en 600,== is boel geld in deze tijd.

Geplaatst: 21.11.2006 - 22:29
door Richard
Mooi verhaal. En ik kan me in het gevoel helemaal vinden. Ik heb ook nivomat en om eerlijk te zijn is de ruimte in de wielkasten me nog nooit opgevallen.

Geplaatst: 22.11.2006 - 05:51
door Bover
DAg Richard,

Gek genoeg zie ik auto's met nivomats en geemn opvallende ruimte in de wielkasten. Misschien zijn die er anders ingezet?

Geplaatst: 23.11.2006 - 14:03
door Richard
Zou kunnen ja. Ik zou het anders niet weten. Bioj mij is niet echt wat te zien.

Geplaatst: 23.11.2006 - 21:50
door Dee 5
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je juist met nivomat schokdempers de carosserie iets verlaagt.

Geplaatst: 24.11.2006 - 01:02
door Richard
Nou ik weet niet of je het weer verlaagd. Mijn auto ziet er echt niet verlaagd uit hoor. En daar ben ik maar wat blij mee. Ik hou niet zo van dat verlaagde.

Geplaatst: 05.12.2006 - 12:12
door JW240
mooi verhaal, duidelijk.

onze XC70 D5 geartronic doet het ook nog perfect. nu 170.000 km, motor loopt beter dan ooit, rica gechipt vanaf 20.000 km. Trekt goed door tot over 215 km/h. Wel laatst wat olie verbruikt, was redelijk snel gezakt tot halverwege pijlstok maar ik geloof dat dat niets ernstigs was. Nooit problemen gegeven, geen extra onderhoud nodig gehad.
Misschien een keer de versnellingsbakolie vervangen, bij onze 850 maakte dat een flink vershil in soepelheid. Ook al geeft volvo aan dat het niet hoeft...

Geplaatst: 05.12.2006 - 12:24
door Guestuser
Inderdaad .... 125.000 km valt nog binnen de "inrij-periode".

Pas vanaf 200.000 km mag je boven de 3500 toeren komen :D

Maar zeker een mooi verhaal!

Geplaatst: 05.12.2006 - 16:52
door Bover
echt waar hier is een gelukkige volvo rijder V70 D5 dan... :D