Beste Mede Volvorijders.
Sinds deze zomer heb ik een probleem met mijn 940, namelijk dat hij af en toe niet start. 95% van de keren start hij perfect, tikken/lopen, maar soms dus ineens niet. Na een tijdje wachten werkt start hij ineens weer wel.
Ik weet zeker dat de accu, benzinepomp etc allemaal goed is, en ik verdenk daarom iets in de startonderbreking. Het lijkt te treden als ik hem een paar keer heb gestart, maar ik durft dat verband niet met zekerheid te leggen.
Ik heb wat lopen zoeken en kom niet veel verder dan dat deze twee dingen:
- De ring om het contactslot.
- Er is iets is met de inhibitor switch. Heeft een handgeschakelde deze echter? En zo ja waar zit die?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan mij op weg helpen?
'97 940 Sportline startprobleem.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
- Jaguar iPace (2021)
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD3523608A
Probeer deze eerst eens.
Makkelijk en goedkoop.
Had ook soortgelijk probleem.
Opgelost mede met obd krukassensor voor 40 euro. Ook zelf te doen.
Probeer deze eerst eens.
Makkelijk en goedkoop.
Had ook soortgelijk probleem.
Opgelost mede met obd krukassensor voor 40 euro. Ook zelf te doen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
Mmm, ik zie dat ik een hele domme titel heb gebruikt voor deze post
. Nou ja niks aan te doen.
Dank je Mees, ik ga zowieso even beginnen met een nieuw relais, kan zeker geen kwaad. Als het dit relais is, zou hij toch bij starten nog wel steeds de motor moeten omgooien?
Ik vraag me echter af of het de krukassensor kan zijn, want een paar uur later start hij gewoon weer, zonder dat de krukas van positie is veranderd. Het lijkt er een beetje op of de immobilizer zichzelf na een tijdje reset.

Dank je Mees, ik ga zowieso even beginnen met een nieuw relais, kan zeker geen kwaad. Als het dit relais is, zou hij toch bij starten nog wel steeds de motor moeten omgooien?
Ik vraag me echter af of het de krukassensor kan zijn, want een paar uur later start hij gewoon weer, zonder dat de krukas van positie is veranderd. Het lijkt er een beetje op of de immobilizer zichzelf na een tijdje reset.
- Jaguar iPace (2021)
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- Jeromekke
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.10.2019 - 21:56
Hi,
Als het de immobilizer zou zijn dan zou hij normaliter ca 3 sec. aanslaan en dan uitvallen. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik zekering 4 (dash links)meermaals moeten vervangen en daarna heb ik het niet meer gehad.
Als het de immobilizer zou zijn dan zou hij normaliter ca 3 sec. aanslaan en dan uitvallen. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik zekering 4 (dash links)meermaals moeten vervangen en daarna heb ik het niet meer gehad.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
Dank je voor je reactie, zou het dan wellicht de antenne-ring om het contactslot kunnen zijn?
Het gekke is is dat dw auto niet uivalt tijdens het rijden, maar alleen maar niet start.
Het gekke is is dat dw auto niet uivalt tijdens het rijden, maar alleen maar niet start.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
Nou, nu start hij dus helemaal niet meer. De rode master key-fob zorgt er nog wel voor dat de led groen wordt, maar er gebeurt verder niets. Geen klik van een relais etc. Misschien toch maar eens kijken of ik hem bij een garage kan krijgen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Gewoon al die alarm zooi eruit halen en een aftermarket Spy setje voor centrale deurvergrendeling op afstand monteren, ben je van alle gedoe af. Die Euro alarm systemen van Volvo waren destijds noodzakelijk voor de verzekering , maar na ruim 25 jaar gaan ze allemaal kuren vertonen. Eruit met die rommel en omlussen zodat het geen startproblemen meer oplevert.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
Ja dat is wel een optie, niemand jat zo'n ding
. Alleen zou ik dus niet weten wat ik los moet halen/overbruggen. Ik heb gezocht op internet, maar daar niet echt een beschrijving van gevonden.
Ik zat te denken dat het misschien nog de startmotor solenoid kan zijn, maar dat weet ik dus ook niet zeker.

Ik zat te denken dat het misschien nog de startmotor solenoid kan zijn, maar dat weet ik dus ook niet zeker.
- Jaguar iPace (2021)
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20938
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb wel een idee: dat "alarm" onderbreekt het startrelais en de brandstofpomp. Met een schema, multimeter en wat geduld (en kennis) kun je zelf het hele euro-alarm verwijderen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
Vreemde is alleen dat de led van de startonderbreker wel groen is.
Maar ik zal op zoek moeten gaan naar iemand die dat kan, want van bovenstaande dingen heb ik weinig. En geduld helemaal haha.
Maar ik zal op zoek moeten gaan naar iemand die dat kan, want van bovenstaande dingen heb ik weinig. En geduld helemaal haha.
- Jaguar iPace (2021)
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Op de site van onze Volvo700vereniging kun je vast jet stappenplan vinden/halen om het alarm om te lussen. Daar zit alle kennis en kunde over de Volvo 700 en 900 serie. En anders lid worden van die club, levert een mooi magazine op en regelmatig op een zaterdag een sleuteldag waar je zelf je Volvo mag (leren) onderhouden in de werkplaats vd Volvo dealer/Specialist.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.08.2019 - 17:10
- Contacteer:
Nou, we zijn eruit hoor. Ik rij alweer een paar maanden probleemloos, maar had geen tijd om hier alles op te schrijven.
In totaal is de auto een maand of 3 bij de garage geweest die er in de dode uren aan heeft gewerkt. Het lijkt erop dat de dynamo een stroompiek heeft veroorzaakt die de kabelboom heeft beschadigd, maar ook de elektronica van de after market alarm en originele startonderbreker.
Deze onderdelen zijn allemaal (deels) vernieuwd en verwijderd. Het mooie was dat er nog delen op bestelling gemaakt worden door Volvo waardoor de verkrijgbaarheid geen probleem was.
Nu alles dus weer in orde, alleen geen onderbreker meer. Maar ja, wie jat er nou nog zo'n baksteen
.
Portemonnaie was wel kapot trouwens....
In totaal is de auto een maand of 3 bij de garage geweest die er in de dode uren aan heeft gewerkt. Het lijkt erop dat de dynamo een stroompiek heeft veroorzaakt die de kabelboom heeft beschadigd, maar ook de elektronica van de after market alarm en originele startonderbreker.
Deze onderdelen zijn allemaal (deels) vernieuwd en verwijderd. Het mooie was dat er nog delen op bestelling gemaakt worden door Volvo waardoor de verkrijgbaarheid geen probleem was.
Nu alles dus weer in orde, alleen geen onderbreker meer. Maar ja, wie jat er nou nog zo'n baksteen

Portemonnaie was wel kapot trouwens....
- Jaguar iPace (2021)
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- 945 HPT (1997)
- XC90 D5 (2005)
- 240 Polar
- 340
- 340 Variomatic
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20938
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het is geen getawaycar maar er past wel een brandkast achterin! Maar mooi dat het weer in orde is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]