Toen mijn vrouw een auto nodig had viel mijn oog op een Volvo 440 die er naar uit zag alsof ze al een hele tijd bij mijn buurman op de stoep stond.
Ze stond er een beetje droevig bij, ingezakt voorbandje, wat groen en doffigheid.
Mijn buurman had de auto overgenomen van een zoon die de auto geërfd had van zijn vader maar stond inmiddels al 2 en half jaar zo, op de stoep.
88 duizend kilometers jong, airco en electrische ramen.
Maar.. wel een buitenslaper.
De distributieriem zit er op sinds 2012 en heeft 11000 gedraaid sindsdien.
Deze 440 is van 96.
Aardig wat roest in de achterste wielkasten.
Maar onder de smurrie zit best een mooie wagen geloofde ik.
Uiteindelijk besloten de auto apk te laten keuren.
Hadden we wat punten afkeur, rotte dorpel en een nieuwe band.
Uiteindelijk hebben we uit representativiteits overwegingen mbt veiligheid en moderne uitstraling een Clio 3 gekocht voor haar.
Maar ik kon de Volvo niet loslaten. De simpliciteit en karakter van de auto waardeer ik wel.
Dus de Volvo heeft het noodzakelijke gehad voor de apk vorig jaar maart en kwam er toen doorheen.
Ben toen in België gaan werken, waar in die fabriek de Volvo kwam te staan. Met het idee om m netjes te maken.
Op den duur kwamen daar ook onze twee motoren bij te staan.
Ach, ze stond in ieder geval binnen inmiddels.
Na een jaar lang niks gedaan te hebben, kwam ze een weekje geleden toch weer door de apk heen.
Nu heb ik namelijk mijn diesel verkocht en het is nog iets te gladjes om met de motor naar mijn werk te gaan.
Heb gelezen dat een distributieriem zelf doen aan deze auto prima te doen is.
Heb het nog nooit gedaan, maar met goede voorzichtigheid wil ik het wel proberen.
Het kan bijna niet mis gaan, door de kleuren die aangebracht zijn op de riem en de poelies.
Nu ben ik benieuwd of iemand een Haynes werkplaats handboek met me kan delen, of een originele van Volvo? Zodat ik toch wat meer referentie heb.
Heb ik nog speciaal gereedschap nodig?
Heb wel groot en kleine momentsleutel etc. Maar geen poelitrekker ofzo.

Vroems