Als jarenlange VW-eigenaar ben ik nu overgeschakeld naar een tweedehands Volvo V40td bj.10/'98.
Hij is steeds bij Volvo op tijd op onderhoud geweest en heeft 144000km's.
toch vind ik dat bij koude start de motor veel lawaai maakt en schokt, na enkele minuten draait hij perfect. Kan ik daar iets aan doen?
Ik vind hem zeer mooi, hij heeft een mosterd-kleur, half leder interieur,man. airco en armsteun aan de bestuurderszetel. Toch heb ik een beetje spijt, omdat ik niet op voorhand vergeleken heb met andere modellen die bv. andere el.ruitenbedieningsknoppen hebben, cruise control, afstandsbediening enz. Ik wist ook niet dat de 1.9td eigenlijk een minder goeie motor was dan de 1.9d. Wat kan ik eventueel nog veranderen?
met vriendelijke groeten,
(nieuw lid) Gert79
Koude start bij V40td.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36
Ik heb ongeveer de zelfde auto, althans dezelfde motor.
Die van mij is bij het starten ook echt een oude diesel ( na 30 seconden is het over en loopt hij rustig) , maar wat het probleem een stuk minder kan maken is:
- Goede olie gebruiken (ik zelf gebruik 5w40 Vol Synthetisch)
- Zorgen dat de kleppen goed staan, denk niet dat dat een probleem is bij deze kilometerstand, maar het zou kunnen.
De motor bevalt mij prima, vind hem niet echt onderdoen voor een 1.9D (95pk) misschien iets meer herrie bij een koudere motor of bij ver doortrekken, maar bij normaal rijden voldoet hij prima.
Ik wil ook niet stellen dat de 1.9TD minder goed is als de 1.9D buiten misschien wat herrie na. Volgens mij is het zelfs exact dezelfde motorblok, met als verschil o.a. een andere Turbo en een verniewd direct ingespoten branstofsysteem. Hierdoor is hij wellicht wat zuiniger dan de 1.9TD. Pas bij de CommonRail versies vanaf 2000 (102 & 115pk) heb je het over daadwerkelijk andere motoren.
Ik rijd 1 op 15 bij gemiddeld verkeer. En een top van 185 km/u op de GPS.
Wat ik er zelf aan gedaan heb:
- Goede diesel (Total Exellium, Shell V-power, BP Ultimate)
- K&N Inlegfilter
- 5w40 Vol Syntetische olie
- EGR Afgedopt (gaf mij merkbaar iets meer koppel onderin het toerengebied en geeft sowieso minder vervuiling in het inlaatspruitstuk)
- Eens in de maand een flesje diesel cleaner bij de brandstof.
Zo heb ik met veel plezier het afgelopen jaar 35.000 km op de teller gezet.
Je zou eens kunnen beginnen met goede olie en een een flesje Wynn's of Forte dieselcleaner. Bij een kwart tank 1 flesje gooien en dan ff een lang stuk rijden kan al een stuk schelen.
Zorgen dat hij op tijd een beurt krijgt, de olie en de filters op tijd vervangen worden en je hebt er een heerlijke auto aan.
Die van mij is bij het starten ook echt een oude diesel ( na 30 seconden is het over en loopt hij rustig) , maar wat het probleem een stuk minder kan maken is:
- Goede olie gebruiken (ik zelf gebruik 5w40 Vol Synthetisch)
- Zorgen dat de kleppen goed staan, denk niet dat dat een probleem is bij deze kilometerstand, maar het zou kunnen.
De motor bevalt mij prima, vind hem niet echt onderdoen voor een 1.9D (95pk) misschien iets meer herrie bij een koudere motor of bij ver doortrekken, maar bij normaal rijden voldoet hij prima.
Ik wil ook niet stellen dat de 1.9TD minder goed is als de 1.9D buiten misschien wat herrie na. Volgens mij is het zelfs exact dezelfde motorblok, met als verschil o.a. een andere Turbo en een verniewd direct ingespoten branstofsysteem. Hierdoor is hij wellicht wat zuiniger dan de 1.9TD. Pas bij de CommonRail versies vanaf 2000 (102 & 115pk) heb je het over daadwerkelijk andere motoren.
Ik rijd 1 op 15 bij gemiddeld verkeer. En een top van 185 km/u op de GPS.
Wat ik er zelf aan gedaan heb:
- Goede diesel (Total Exellium, Shell V-power, BP Ultimate)
- K&N Inlegfilter
- 5w40 Vol Syntetische olie
- EGR Afgedopt (gaf mij merkbaar iets meer koppel onderin het toerengebied en geeft sowieso minder vervuiling in het inlaatspruitstuk)
- Eens in de maand een flesje diesel cleaner bij de brandstof.
Zo heb ik met veel plezier het afgelopen jaar 35.000 km op de teller gezet.
Je zou eens kunnen beginnen met goede olie en een een flesje Wynn's of Forte dieselcleaner. Bij een kwart tank 1 flesje gooien en dan ff een lang stuk rijden kan al een stuk schelen.
Zorgen dat hij op tijd een beurt krijgt, de olie en de filters op tijd vervangen worden en je hebt er een heerlijke auto aan.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Dit is een standaard euveltje van deze motor.
Kleppen laten stellen. Waarschijnlijk zijn ze nooit gesteld.
Zijn niet hydraulisch. Bij stellen moet de nokkenas eraf, dus
is ook niet goedkoop. De inlaatkleppen staan te strak.
Kleppen laten stellen. Waarschijnlijk zijn ze nooit gesteld.
Zijn niet hydraulisch. Bij stellen moet de nokkenas eraf, dus
is ook niet goedkoop. De inlaatkleppen staan te strak.
It's only kinky the first time
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Mochten de kleppen toch onlangs zijn gesteld, laat dan de
gloeipluggen en de inspuitklep op de pomp controleren.
De inspuitklep op de pomp is ook zo'n euvel van deze motor.
Die gaan zowat allemaal stuk. Ook niet goedkoop.
Mijn diesel met 220000 op de teller start perfect en loopt ook
erg goed. Koud en warm.
2 jaar geleden perfect gerepareerd, omdat ie nog zo'n euvel had.
De koppakking rond de 200000 km gaat stuk......bij de meesten.
gloeipluggen en de inspuitklep op de pomp controleren.
De inspuitklep op de pomp is ook zo'n euvel van deze motor.
Die gaan zowat allemaal stuk. Ook niet goedkoop.
Mijn diesel met 220000 op de teller start perfect en loopt ook
erg goed. Koud en warm.
2 jaar geleden perfect gerepareerd, omdat ie nog zo'n euvel had.
De koppakking rond de 200000 km gaat stuk......bij de meesten.
It's only kinky the first time
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Een volvo diesel IS toch ook een tractor?!Gert79 schreef:Beschrijving: Mijn V40td start als een tractor!

geintje geintje... sorry. moest effe

V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 13:46
Heb er niets van teruggevonden in het ohb. 'k Heb dan maar een afspraak gemaakt bij de dealer voor een groot nazicht. Dat zal me wat kosten, ik heb het gevoel dat Volvo niet zo goedkoop is in onderhoud zoals ik hier al heb gelezen.
Wat kosten dieseltaksen in Nederland mss. Ik zou nooit een benzine kopen, zelfs al doe ik 10.000km/jaar?
Wat kosten dieseltaksen in Nederland mss. Ik zou nooit een benzine kopen, zelfs al doe ik 10.000km/jaar?
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
De diesel is hier goedkoper dan benzine, maar de houderschapsbelasting
is voor de diesel vele malen hoger.
Dat is gekoppeld aan regio en gewicht van de auto.
Als je een TD rijdt of een benzine uit hetzelfde jaar bij 10000km/jaar
dan is de benzine zeker goedkoper.
Naarmate de auto's jonger worden, worden ze zuiniger, maar ook
zwaarder, dus meer belasting op gewicht.....
Dan moet je weten wat je wil rijden en gaan rekenen wat bij een
verwachte kilometrage per jaar goedkoper is.
Tenzij je gewoon die ene auto mooi vind en de kosten gewoon wil betalen.
Ik geloof dat jullie belasting per vermogen betalen?
is voor de diesel vele malen hoger.
Dat is gekoppeld aan regio en gewicht van de auto.
Als je een TD rijdt of een benzine uit hetzelfde jaar bij 10000km/jaar
dan is de benzine zeker goedkoper.
Naarmate de auto's jonger worden, worden ze zuiniger, maar ook
zwaarder, dus meer belasting op gewicht.....
Dan moet je weten wat je wil rijden en gaan rekenen wat bij een
verwachte kilometrage per jaar goedkoper is.
Tenzij je gewoon die ene auto mooi vind en de kosten gewoon wil betalen.
Ik geloof dat jullie belasting per vermogen betalen?
It's only kinky the first time
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
pfff,dat is nog eens wat anders als €80,- per maand
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 20.09.2005 - 10:17
:shock:hans anesthesie schreef:pfff,dat is nog eens wat anders als €80,- per maand
Heb net mijn aanslagbiljet voor de wegenbelasting gekregen: €310,52
Verkeersbelasting: €280,84
Opdeciem gemeente: €24,08
Accijnscompenserende belasting: €45,60
Dat laatste is de zogezegde 'dieseltaks', een compensatie voor de inkomsten (accijnzen) die de staat misloopt omdat de diesel goedkoper is dan de benzine. Een vergelijkbare benzine-wagen zou dus per jaar aan belasting €45 minder kosten. Dat heb je er snel weer uit. Een klein rekensommetje:
Stel: een diesel verbruikt 6,5 l/100km en een benzine 7,5 l/100km
x = aantal km/jaar
benzine: 1,274 €/l
diesel: 1,054 €/l
benzine: 1,274€/l * 7,5 l/100km = 0,09555 €/km
diesel: 1,054€/l * 6,5 l/100km = 0,06851 €/km
Nu de break-even:
x km * 0,09555 €/km = x km * 0,0681 €/km + 45,60€
oftewel : 0,09555*x = 0,06851*x + 45,60
0,02704*x = 45,60
x = 1686 km
Ervan uitgaande dat onderhoud evenveel kost (wat ook niet geheel waar is), is het van vanaf 1686km per jaar al voordelig om met een diesel te rijden.
Ter illustratie: dit rij ik in 2 weken bij elkaar !
Moet er wel bij zeggen dat die accijnscompenserende belasting langzaam afgebouwd gaat worden. Volgend jaar zou die maar €5,76 meer bedragen voor 9 fiscale PK. Voor 6 fiscale PK is die dit jaar al 0.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik wordt ook Nederbelg
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
In nederland is de auto toch ook een melkkoe.......
Autorijden is hier gewoon duur.
Maar dat ze zeggen dat het is om de mensen uit de auto te krijgen???
Kijk eens goed rond in nederland!
Het lijken wel konijnen.....
Ach, je kunt altijd nog met het openbaar vervoer gaan....... :evil:
Nee, de auto blijft hier expres duur. Ze kunnen dat geld niet missen
in de staatskas.
Autorijden is hier gewoon duur.
Maar dat ze zeggen dat het is om de mensen uit de auto te krijgen???
Kijk eens goed rond in nederland!
Het lijken wel konijnen.....

Ach, je kunt altijd nog met het openbaar vervoer gaan....... :evil:
Nee, de auto blijft hier expres duur. Ze kunnen dat geld niet missen
in de staatskas.
It's only kinky the first time