Trillen tijdens stationair T6 Recharge

Plaats reactie
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Sinds kort rijdt ik een V60 T6 Recharge en bevalt verder goed, alleen had ik dit weekend het volgende.

Ik stond na een kort ritje geparkeerd op een parkeerplaats met stationair draaiende motor en merkte op dat de auto aardig trilde / schudde.
De accu was op dat moment wel leeg en de versnellingsbak stond op stand D en drive mode op Hybrid (standaard bij inschakelen auto).

De dagen ervoor en nu niet weer ervaren, is hier een verklaring voor.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De verklaring is waarschijnlijk dat de accu op dat moment werd opgeladen door de motor. Dat vraagt nogal wat vermogen, alsof je een hele zware dynamo aanzet. Ik denk dat dat is wat je hebt gevoeld.
Overigens is dat opladen van de accu door de benzine motor het meest inefficiënt wat je met een hybride kan doen. Als je het kan voorkomen, dan zeker doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Koude motor, misschien?

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ik ga met Gouwe mee. Stationair in Charge - of de door jou geschetste situatie in Hybrid die op hetzelfde neerkomt - loopt niet echt soepel. Je voelt het vooral in het stuur, al lijkt dit een Volvo dingetje en iets wat andere merken met voorwielaandrijvers echt beter voor elkaar hebben… Gelukkig kun je genoeg ‘spelen’ met de rijmodi om hem eigenlijk nooit stationair te moeten draaien terwijl de accu bijlaadt. Dat vraagt alleen wel wat mee-/nadenken ;)
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10625
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ook ik ga ook met Gouwe mee…. Komt echt sporadisch voor. Lege accu komt dus nooit voor daar zorgt het systeem voor.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

peer54 schreef: 04.04.2023 - 20:35 Koude motor, misschien?

Groet Peer
Zondag ochtend was het wel fris.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 04.04.2023 - 17:40 De verklaring is waarschijnlijk dat de accu op dat moment werd opgeladen door de motor. Dat vraagt nogal wat vermogen, alsof je een hele zware dynamo aanzet. Ik denk dat dat is wat je hebt gevoeld.
Overigens is dat opladen van de accu door de benzine motor het meest inefficiënt wat je met een hybride kan doen. Als je het kan voorkomen, dan zeker doen.
Een lege accu is toch niet te voorkomen als je een langere rit rijdt of geen vrij laadpunt in de buurt is.

De auto trilde / schudde op dat moment.
Ik vond het meer lijken op een motor die niet genoeg in de toeren zit en net niet of wel wil afslaan.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Rolandk schreef: 04.04.2023 - 21:09 Ik ga met Gouwe mee. Stationair in Charge - of de door jou geschetste situatie in Hybrid die op hetzelfde neerkomt - loopt niet echt soepel. Je voelt het vooral in het stuur, al lijkt dit een Volvo dingetje en iets wat andere merken met voorwielaandrijvers echt beter voor elkaar hebben… Gelukkig kun je genoeg ‘spelen’ met de rijmodi om hem eigenlijk nooit stationair te moeten draaien terwijl de accu bijlaadt. Dat vraagt alleen wel wat mee-/nadenken ;)
Welke rijdmodi zou je dan moeten kiezen?
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Zet de auto bij langere afstanden op doorgaande wegen/bij hogere snelheden op Hold. Dan houd je de batterijlading vast en zal de motor zelden/nooit bijspringen als je stapvoets rijdt.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mltvolvo schreef: 05.04.2023 - 09:24 .....Ik vond het meer lijken op een motor die niet genoeg in de toeren zit en net niet of wel wil afslaan.
en dat is precies het effect van een zware belasting door de dynamo...
Zoals RolandK al aangeeft, gewoon tijdens rijden op Hold zetten en je voorkomt dit effect én het rijdt een stuk zuiniger.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Top, dank voor de tips en truck
Gouwe schreef: 05.04.2023 - 13:14
mltvolvo schreef: 05.04.2023 - 09:24 .....Ik vond het meer lijken op een motor die niet genoeg in de toeren zit en net niet of wel wil afslaan.
en dat is precies het effect van een zware belasting door de dynamo...
Zoals RolandK al aangeeft, gewoon tijdens rijden op Hold zetten en je voorkomt dit effect én het rijdt een stuk zuiniger.
Top, dank voor de uitleg en tip! :-D
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Rolandk schreef: 05.04.2023 - 11:47 Zet de auto bij langere afstanden op doorgaande wegen/bij hogere snelheden op Hold. Dan houd je de batterijlading vast en zal de motor zelden/nooit bijspringen als je stapvoets rijdt.
Top, dank voor de uitleg en tip! :-D
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Mijn ervaring is dat als je navigatie gebruikt in Hybrid mode, dit eigenlijk nooit voorkomt. Er zit dan altijd wat reserve in de accu om netjes af te kunnen slaan en nooit stationair te hoeven laden. Als je 'm in Pure mode helemaal leeg rijdt, dan schakelt ie zelf naar Hybrid mode en gaat laden om weer de onderste buffer van de accu te vullen. (De combinatie navigate gebruiken en Hybrid doet wat mij betreft eigenlijk altijd het juiste, geen noodzaak om zelf met Hold aan de slag te gaan ..., behalve als ik bijvoorbeeld weet dat ik na de bestemming die ik heb ingevoerd nog verder wil, nog terug wil met voldoende acculading voor stukjes in de stad of bebouwde kom)
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Navigatie gebruik ik bijna nooit naar bekende bestemmingen.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

mltvolvo schreef: 07.04.2023 - 14:09 Navigatie gebruik ik bijna nooit naar bekende bestemmingen.
Wij dus wel, om de auto handig en verstandig met de batterij om te laten gaan. (Woon werk zit binnen de range, dus daar gebruik ik geen navigatie)
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

[/quote]
Wij dus wel, om de auto handig en verstandig met de batterij om te laten gaan. (Woon werk zit binnen de range, dus daar gebruik ik geen navigatie)
[/quote]

Ik ook hoor. En soms is dat lastig omdat ik bijv. Waze bijvoorbeeld veel beter met alternatieve routes om vind gaan. En als ik een heen en weer rit heb waarbij ik zeker weet dat ik niet kan laden op de 'tussenbestemming' dan voer ik beide adressen in. Kan niet anders zeggen dat hybrid mode dan echt heel goed werkt.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”