Volvo 440

Alles over de 440 / 460
snelle_jelle
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.11.2006 - 14:29

Ik had laatst mijn lampen een nacht aan laten staan.
Dus toen ik de volgende ochtend mijn auto wou starten deed de startmotor het eerst wel ff heel zwak.
Maar daarna deed hij niks meer, dus de auto maar aangeduwd.
Stukje gereden dus de accu was al redelijk opgeladen.
Wil ik daarna weer starten, doet de startmotor het weer niet.
Wat kan er aan de hand zijn?
De radio en lamen doen het wel allemaal.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Je moet minstens 30 min rijden wil je je accu weer enigszins op peil hebben. Met een oude accu (eentje die bijna de geest geeft) zelfs langer. Ik gok dat je accu gewoon weer leeg is. Dat je lampen en radio het gewoon deden tijdens het rijden is normaal, zelfs als je accu daarna dood is.

Nog een stukje advies (misschien weet je dit al, maar toch): als je een 3-weg catalysator hebt moet je een auto nooit aanduwen: je trekt dan overbrandde benzine door de catalysator, en daar kan ie helemaal niet tegen. Een cat vervangen is een dure grap. Je moet je auto eigenlijk altijd herstarten met startkabels.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
snelle_jelle
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.11.2006 - 14:29

maar zou de start motor niet ook maar iets van een geluid moeten maken,
net als die ochtend?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als de accu te weinig spanning afgeeft niet.
Koop of leen eens een acculadertje (die dingetjes kosten niet veel en je bent dan altijd onafhankelijk van anderen); laadt de accu dan een paar uur op.
Doet ie het dan nog niet dan is die accu echt wel "gaar".

Kijk vooral ook eens eerst naar het peil van het accuzuur (als de accu openingen daarvoor heeft anders heb je pech) en vul desnoods bij met gedestilleerd water (= regenwater of anders in flacons te koop bij bv. Blokker).

Als de accu uiteindelijk goed is (dat is na te meten) en de startmotor doet nog steeds niks dan is de spanningsregelaar kapot óf de startmotor zelf.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
snelle_jelle
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.11.2006 - 14:29

maar als de auto nu op contact staat branden de lampen gewoon fel en de muziek kan gewoon hard aan,
maar als ik dan de sleutel omdraai, dan komt er helemaal geen start geluid.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dan zou ik het zoeken in de spanningsregelaar of in de aansluitingen van de startmotor.

Is de massaverbinding nog wel O.K. trouwens? =de dikke metalen strip tussen motorblok en carrosserie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
snelle_jelle
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.11.2006 - 14:29

waar kan ik die spanningsregelaar vinden?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Bij een 440 zou ik 'm zo gauw niet weten te vinden.

Je kan ook vragen (eerst inloggen e.d.) bij www.problemcar.nl
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Nog even bij andere Volvo's gekeken: grote kans dat je 'm op de startmotor vindt. Een worstvormig aanbouwsel op de startmotor.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
snelle_jelle
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.11.2006 - 14:29

en hoe kan ik zie of deze kapot is?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Probeer eerst eens al deze stappen te doorlopen.

http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/sp ... elaar.html

Want als je spanningsregelaar kapot is, moet je 'm vervangen. Maar eerst kan er nog van alles anders mis zijn...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
snelle_jelle
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.11.2006 - 14:29

oke,
dank je
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

Hoi,

Met betrekking tot jouw startprobleem zou je ook eens na kunnen gaan of je dynamo wel in orde is. Wordt je accu wel bijgeladen? Ga als volgt te werk: Sluit een universeelmetertje aan op je accu, je moet dan ongeveer 12 volt gelijkspanning meten. Laat iemand de motor van je auto starten (zal in jouw geval met een hulpaccu moeten gebeuren) terwijl je blijft meten. Als het goed is moet de spanning als de motor loopt oplopen naar ongeveer 14 volt. Als dit niet het geval is dan laadt je dynamo de accu niet bij. Controleer in dat geval de bedrading aan de dynamo en of het laadstroomcontrolelampje gaat branden als je het contact aanzet. Zo nee, dan is er waarschijnlijk iets mis met de koolborstels en of sleepringen in de dynamo en is revisie / vervanging noodzakelijk.
De spanningsregelaar zit overigens in de dynamo (het zwarte blokje achter op de dynamo). Hierin zitten ook de koolborstels.
De "lange worst" op de startmotor is het startrelais. Ook bij een bijna lege accu kun je dat horen klikken als je de motor probeert te starten. Hieruit kun je opmaken dat het relais wel inkomt maar de accu te zwak is om de benodigde grote startstroom te leveren die de startmotor nodig heeft om de verbrandingsmotor op gang te kunnen brengen.

Succes!

Vriendelijke groet,

Vosje
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als de dynamo kapot is, maar de accu vol, dan moet de startmotor het gewoon doen, hoor! En volgens Jelle zit z'n accu inmiddels aardig vol...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

dat lampjes branden en de radio speelt wil nog niet zeggen dat de accu genoeg vermogen geeft om de startmotor een zwengel te geven...

je kan heel simpel de spanning meten op de polen van je accu.
meten bij contact aan en contact uit.
kijk gewoon wat er gebeurd.

ik gok zo dat wanneer je onder de 10V - 11V valt de startmotor niet aangaat.

edit:
of...
start hem over emt de auto van de buurman
en kijk dan nog eens wat de spanning doet (met draaiende motor)

hij moet nu toch echt wel over de 13V komen.
zie je grote schommelingen >> spanningsregelaar
loopt je vermogen af en af en valt zo rond de 9V zelfs je motor uit >> dynamo

geen van allen >> accu gaar :P
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Ik gok nog steeds dat je accu gaar is... (zoals ik twee dage geleden al zei :wink: )

Maar inderdaad, pak een multimeter erbij, start de auto met startkabels, en meet wat PaQ en Vosje voorstellen, ik sluit me helemaal bij hun aan.

p.s.: trouwens: als je de auto gestart krijgt met startkabels weet je meteen dat je startmotor beiden ok moet zijn... Als je auto eenmaal gestart na een korte tijd stationair weer uit zichzelf uitvalt is het de dynamo of een aanverwant onderdeel die de accu op zou moeten laden die het niet doet. Als ie het blijft doen, is je accu gewoon gaar. En dat allemaal zonder multimeter... wow! :shock:

Toch? heren specialisten?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Geef eerst eens een tikje met een hamer op je startmotor.
Loopt ie dan wel; startmotor stuk ;)
Heb ik wel veel vaker bij de 4serie zien gebeuren :(
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Gebruikersavatar
Twanschenkels
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01

paQ schreef:dat lampjes branden en de radio speelt wil nog niet zeggen dat de accu genoeg vermogen geeft om de startmotor een zwengel te geven...
Inderdaad, een startmotor kan goed een piekstroom van 70 Ampere vragen. Terwijl een gemiddelde lamp of radio hooguit 10 Ampere trekt.
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

je accu is te laag dat had ik ook hoorde alleen getik.
toen me dynamo rot was.
lichten radio werkte allemaal maar starten niet meer.
starten met startkabels en dan minstens half uur rijden en je dynamo even meten voor de zekerheid.
als je meet moet er staan 14,8 volt ongeveer.
maar je had je lichten aanlaten staan dus accu is te zwak gewoon,goed opladen dus.
zoniet accu rot.
groetejs nielo
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik ging er van uit dat hij de accu inmiddels gecheckt heeft, zoals aanbevolen en dus ging ik verder in de zoekstrategie...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”