Zoals bekend, ben ik bezig met het vervangen van het roetfilter van een V50. De Ford 1.6.
Aan uitlaatzijde de engineers van Ford totaal vervloekt dat men in de flensen waarmee het roetfilter aan de uitlaat zit een draad getapt heeft in het onderste deel, zodat de bouten bovenop zitten, waar je niet goed bij kunt en geen enkele ruimte hebt om iets van enige afmeting erop te krijgen.

Uiteindelijk heb ik het pijpje maar doorgeslepen, dan kan ik de hele uitlaat er onder weg pakken en dan kan ik tenminste bij die bouten komen. Dat probleem is dus opgelost nu. Echter, nu komt het 2e. HEt roetfilter is een metalen pot die voor de motor zit. Vanuit de turbo loopt er een pijpje naar die pot, en dan vanuit die pot onder de motor naar de uitlaat. Ook de moeren waarmee die 'pot' vast zit, zit op een onmogelijke plek. Maar goed, ook die heb ik er uit gekregen, de pot is dus nu los. De sensoren krijg je er met geen mogelijkheid 'in situ' uit, ik heb ze dus allemaal losgeklikt (stekkertjes/slangetjes) zodat nu in principe het hele filter er zo uitgepakt moet kunnen worden.
Ik volg haynes voor instructies. Ik ben nu op het punt in het boek dat ze zeggen dat je het filter eruit kunt laten zakken. Dat kan echter niet. Er is veel te weinig ruimte, en het filter valt uiteindelijk met een steun bovenop iets wat volgens mij de airco-compressor is.
Nu is mijn vraag dus aan de hoop ik meer ervaren mensen.. moet die compressor er eerst uit? Of red je het als je bv. de ventilator bij de radiateur weghaalt?