Vervangen roetfilter

Geleverd vanaf 2003
Gesloten
hezik
1st Gear member

Dit krijg je als je onterecht topics sluit. Dan blijft het terugkomen.

Zoals bekend, ben ik bezig met het vervangen van het roetfilter van een V50. De Ford 1.6.

Aan uitlaatzijde de engineers van Ford totaal vervloekt dat men in de flensen waarmee het roetfilter aan de uitlaat zit een draad getapt heeft in het onderste deel, zodat de bouten bovenop zitten, waar je niet goed bij kunt en geen enkele ruimte hebt om iets van enige afmeting erop te krijgen.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik het pijpje maar doorgeslepen, dan kan ik de hele uitlaat er onder weg pakken en dan kan ik tenminste bij die bouten komen. Dat probleem is dus opgelost nu. Echter, nu komt het 2e. HEt roetfilter is een metalen pot die voor de motor zit. Vanuit de turbo loopt er een pijpje naar die pot, en dan vanuit die pot onder de motor naar de uitlaat. Ook de moeren waarmee die 'pot' vast zit, zit op een onmogelijke plek. Maar goed, ook die heb ik er uit gekregen, de pot is dus nu los. De sensoren krijg je er met geen mogelijkheid 'in situ' uit, ik heb ze dus allemaal losgeklikt (stekkertjes/slangetjes) zodat nu in principe het hele filter er zo uitgepakt moet kunnen worden.

Ik volg haynes voor instructies. Ik ben nu op het punt in het boek dat ze zeggen dat je het filter eruit kunt laten zakken. Dat kan echter niet. Er is veel te weinig ruimte, en het filter valt uiteindelijk met een steun bovenop iets wat volgens mij de airco-compressor is.

Nu is mijn vraag dus aan de hoop ik meer ervaren mensen.. moet die compressor er eerst uit? Of red je het als je bv. de ventilator bij de radiateur weghaalt?
sunstriker
1st Gear member

Ik volg aangezien ik wrs hetzelfde ga doen bij de zelfde wagen. Klinkt weinig bemoedigend. Ik ben vrij nieuw in Volvo-scene, dus wat is Haynes? Succes nog!
hezik
1st Gear member

Als ik heel eerlijk ben zeg ik; bespaar jezelf een hoop gezeik en breng het ding naar de garage. Dan kost het je zo'n 800 euro uurloon, maar is het gedaan.

Haynes is een heel bekend bedrijf die 'owners workshop manuals' verkoopt, ook voor de V50. Bijna verplicht die te kopen, als je zelf aan je auto wil sleutelen.

Toen wij deze auto kochten was de deal dat ik het onderhoud zou doen ivm de kosten. Normaliter is dat geen probleem. Maar in retrospect had ik 'm voor deze klus beter naar de garage kunnen brengen. Niet omdat ik niet handig genoeg ben, maar omdat de ford engineers een stel idioten is, die zaken zo ontwerpen dat je niet bij schroeven komt, enz.
Fredhead
Geartronic member

hezik schreef: 11.06.2023 - 17:30 Dit krijg je als je onterecht topics sluit. Dan blijft het terugkomen.
Je hebt de reden waarom gelezen ;)
Meer woorden ga ik daar niet aan vuil maken.
Dit topic is een ander verhaal dan de vorige 2.

Zijn genoeg middelen voor handen om te zorgen dat het ook niet meer terug blijft komen. Doe je voordeel met deze gratis tip zodat het voor iedereen leuk blijft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
hezik
1st Gear member

wellicht dat je hier wat aan hebt.. hier doen ze het op een ford focus, zelfde motor.

hezik
1st Gear member

fredhead schreef: 11.06.2023 - 18:00
hezik schreef: 11.06.2023 - 17:30 Dit krijg je als je onterecht topics sluit. Dan blijft het terugkomen.
Je hebt de reden waarom gelezen ;)
Meer woorden ga ik daar niet aan vuil maken.
Dit topic is een ander verhaal dan de vorige 2.

Zijn genoeg middelen voor handen om te zorgen dat het ook niet meer terug blijft komen. Doe je voordeel met deze gratis tip zodat het voor iedereen leuk blijft.
Ook de vorige topics waren andere onderwerpen dan de reeds bestaande algemene topics.

Ik zou gewoon één volvo v50 topic maken, en daar iedereen naar doorverwijzen.

Dat impliciete gedreig kun je achterwege laten, dat gaat bij mij niet vliegen.

Inhoudelijk.. ben ik dus nu op dit punt:

Maw alles is los het filter kan bewegen. Allen op dat filmpje gaan ze direct door naar de onderkant, waar ze het ding eruit pakken. Dat kan bij een Volvo dus niet.
Fredhead
Geartronic member

Voor je vorige onderwerpen was er al een algemeen topic.
We gaan niet voor ieder model apart aan de gang blijven.

Als je het daar niet mee eens bent prima, maar dat heeft dus de consequentie dat je topic gesloten kan worden.
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

hezik
1st Gear member

Wat ik zeg, maak één algemeen V50 topic en verwijs iedereen daar naar.

En nogmaals; in geen van de 'algemene' topics stond het antwoord op mijn vraag. Welke binnen die topics ook off-topic was geweest.

Maar goed, gooi er maar een slot op, ik ga wel naar een van de vele andere forums, waar de moderators niet geilen op macht en slotjes.
Fredhead
Geartronic member

Je wil het kennelijk niet snappen, ook niet na 2 keer een uitleg.
Zoals je dit topic opent is het actie en reactie, dit is geen normale start van een bericht.

Lang verhaal kort: u vraagt en wij draaien en succes met het oplossen!

Gesloten

Terug naar “S40 - V50 series”