V50 hikt even rond de 2500 en 3500 toeren bij gas indrukken
Geplaatst: 15.06.2023 - 14:07
Dag mede bewoners van de Volvo planeet. Ik lees met plezier rond op het forum en sinds begin vorig jaar in het bezit van een v50, 1.8 benzine eerste model (dus ford motor).
Fijne wagen hier en daar wat gekraak in het interieur maar grotendeels opgelost. En voor mij al een wonder op zich dat bij een auto uit 2006 alle electronica nog correct werkt. Afgelopen jaar allerlei slijtage onderhouds klusjes uitgevoerd zoals nieuw blokken en schijven, multiriemen vervangen, bougies, bobines, filters, thermosstaat. Alles wat de hobbyist zelf kan doen. Ook zijn vorig jaar de koppelingsplaten, lagers en massavliegwiel vervangen.
Op de teller nu ongeveer 190k. Sinds ik hem heb zijn er 2/3 zaken die ik niet opgelost krijg (er zal natuurlijk meer voor nodig zijn dan een filtertje etc vervangen).
Misschien komt dit iemand bekend voor.
1.
- De motor hikt bij het langsgaan van de +/- 2500 en +/- 3500 toeren bij plank gas. Dus als bijvoorbeeld de snelweg oprijd in zijn4 en langs de 2500 en soms langs de 3500 komt. De hik is het meest voelbaar als je bijvoorbeeld een brug op rijd en dit doet, of een oprit die omhoog loopt, dus wanneer de motor het het zwaarste heeft). Het doet zich ook voor in zijn 3 en 5e versnelling. In de 2e kom ik niet zo vaak op dit toerental en de motor voelt hier ook wat minder belast. Dit doet zich altijd voor bij het gas helemaal in drukken. Trek ik rustiger op dan merk ik geen hik rond die toerentallen.
2.1
- Motor slaat soms niet aan. Dit komt wel eens voor wanneer ik de auto stop en vrij snel weer wil starten (bijvoorbeeld even een boodschap doen). Het gebeurt sporadisch. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Soms heb ik er weken geen last van en dan opeens enkele keren in 1 week. Wanneer het zich voordoet en ik trap het gas erbij in slaat de motor wel aan. Het vervangen van de bougies door nieuwe (de oude zagen er overigens normaal uit, alle 4) en het vervangen van de bobines hebben geen verandering gebracht in deze euvels. Misschien iets in het gasklephuis? Of bougiekabels?
2.2
- Motor slaat soms aan waarbij het toerental niet direct naar de juiste hoogte wordt getrokken (bij koude motor ergens rond de 1100/1200 en bij warme motor zo rond de 800 uit mijn hoofd). Hij blijft hangen zo rond de 600 en je voelt dat die het lastig heeft. Raak ik even het gast aan dan wordt alles direct gecorrigeerd.
Motor gebruikt wel n beetje olie, zo ongeveer 1L op 3000km. Ik houd het goed bij.
Ik had een vermoeden dat het soms slecht starten misschien iets met de versleten olieschraapveren te maken kan hebben (bekend probleem bij dit type motor), maar ik heb er niet genoeg kennis voor om dit helemaal duidelijk te krijgen voor mijzelf. Ik speel met de gedachte dat de bougies 'verzuipen' en hierdoor niet goed kunnen vonken door overtollig olie wat niet door de schraagveren is afgevoerd... of slaat dit nergens op?
Bobines en bougies van Bosch geplaatst. Alle overige onderdelen ook Bosch maar staat los van de motor.
Zou het nog het proberen waard zijn Volvo bougies te plaatsen?
Olie die ik gebruik zou de correcte volgens ford specs moeten zijn: Castrol magnetic 5w30 met juiste adaptieven.
Verder rijd de auto uitstekend en loopt de motor mooi.
Alvast mijn dank voor het lezen.
Fijne wagen hier en daar wat gekraak in het interieur maar grotendeels opgelost. En voor mij al een wonder op zich dat bij een auto uit 2006 alle electronica nog correct werkt. Afgelopen jaar allerlei slijtage onderhouds klusjes uitgevoerd zoals nieuw blokken en schijven, multiriemen vervangen, bougies, bobines, filters, thermosstaat. Alles wat de hobbyist zelf kan doen. Ook zijn vorig jaar de koppelingsplaten, lagers en massavliegwiel vervangen.
Op de teller nu ongeveer 190k. Sinds ik hem heb zijn er 2/3 zaken die ik niet opgelost krijg (er zal natuurlijk meer voor nodig zijn dan een filtertje etc vervangen).
Misschien komt dit iemand bekend voor.
1.
- De motor hikt bij het langsgaan van de +/- 2500 en +/- 3500 toeren bij plank gas. Dus als bijvoorbeeld de snelweg oprijd in zijn4 en langs de 2500 en soms langs de 3500 komt. De hik is het meest voelbaar als je bijvoorbeeld een brug op rijd en dit doet, of een oprit die omhoog loopt, dus wanneer de motor het het zwaarste heeft). Het doet zich ook voor in zijn 3 en 5e versnelling. In de 2e kom ik niet zo vaak op dit toerental en de motor voelt hier ook wat minder belast. Dit doet zich altijd voor bij het gas helemaal in drukken. Trek ik rustiger op dan merk ik geen hik rond die toerentallen.
2.1
- Motor slaat soms niet aan. Dit komt wel eens voor wanneer ik de auto stop en vrij snel weer wil starten (bijvoorbeeld even een boodschap doen). Het gebeurt sporadisch. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Soms heb ik er weken geen last van en dan opeens enkele keren in 1 week. Wanneer het zich voordoet en ik trap het gas erbij in slaat de motor wel aan. Het vervangen van de bougies door nieuwe (de oude zagen er overigens normaal uit, alle 4) en het vervangen van de bobines hebben geen verandering gebracht in deze euvels. Misschien iets in het gasklephuis? Of bougiekabels?
2.2
- Motor slaat soms aan waarbij het toerental niet direct naar de juiste hoogte wordt getrokken (bij koude motor ergens rond de 1100/1200 en bij warme motor zo rond de 800 uit mijn hoofd). Hij blijft hangen zo rond de 600 en je voelt dat die het lastig heeft. Raak ik even het gast aan dan wordt alles direct gecorrigeerd.
Motor gebruikt wel n beetje olie, zo ongeveer 1L op 3000km. Ik houd het goed bij.
Ik had een vermoeden dat het soms slecht starten misschien iets met de versleten olieschraapveren te maken kan hebben (bekend probleem bij dit type motor), maar ik heb er niet genoeg kennis voor om dit helemaal duidelijk te krijgen voor mijzelf. Ik speel met de gedachte dat de bougies 'verzuipen' en hierdoor niet goed kunnen vonken door overtollig olie wat niet door de schraagveren is afgevoerd... of slaat dit nergens op?
Bobines en bougies van Bosch geplaatst. Alle overige onderdelen ook Bosch maar staat los van de motor.
Zou het nog het proberen waard zijn Volvo bougies te plaatsen?
Olie die ik gebruik zou de correcte volgens ford specs moeten zijn: Castrol magnetic 5w30 met juiste adaptieven.
Verder rijd de auto uitstekend en loopt de motor mooi.
Alvast mijn dank voor het lezen.