Allen,
Op het moment rijd ik nog niet dagelijks met mijn V60, maar als ik er wel mee rijdt dan zijn het behoorlijke stukken 150-200Km per dag. Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan geeft hij op het dashbord "Lage accuspanning" aan. Als ik de accu meet dan is deze tussen de 11,9 en 12,1 V de auto start er (nog) makkelijk op. Een goed geladen accu heeft een celspanning die op kan lopen tot 2,2V per cel dus zou dit 13.2v (Als ik het contact net heb uitgezet) moeten zijn. Nu heb ik nog maar 2V per cel dat is te laag. Kan ik de Accu zomaar vervangen ? of moet deze opnieuw aangemeld worden in de boordcomputer. Ik kan me voorstellen dat er een slim (Adaptief) laadcircuit in zit dat de laadstroom en spanning beperkt naarmate de accu slechter wordt. Bij vervangen accu zal dit niet ineens aangepast zijn. Wellicht dat dit ook weer adaptief terugloopt als het circuit ziet datde accu meer nodig heeft.
Ik heb 2 passende accu's gevonden :
Bosch : S4E08 EFB accu 70Ah 760A startstroom
Varta : N70 Blue Dynamic 70Ah 760A startstroom
Beide accu's hebben een B13 voetrand en zijn EFB accu's.
Accu Vervangen
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27333
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Is het niet nog steeds zo dat deze melding slaat op de batterij in de sleutel?
Dit was bij de oudere modellen wel zo.
Op zich is er niets mis met de spanning die jij meet.
Dit was bij de oudere modellen wel zo.
Op zich is er niets mis met de spanning die jij meet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00
Net nog even gekeken. Met beide sleutels.. Melding komt al direct op het display als ik de deur open doe.
Oranje uitroepteken "Accuspanning laag" met een pictogram van een Accu eronder.
Oranje uitroepteken "Accuspanning laag" met een pictogram van een Accu eronder.
V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27333
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dan zal die vlieger van mij wel niet meer op gaan vrees ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00
Hoi Fred ik vrees het ook niet en ik vermoed toch wel dat de accu aan de beurt is..
Denk dat ik er maar gewoon een nieuwe inzet en dan maar zie of dat goed gaat.. kan weinig aan kapot denk ik zo.

V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00
Ben net bij m'n buurman geweest, die heeft een transportbedrijf, en ook een accu tester
Deze eraan gehangen, had net daarvoor een ritje van 30km gemaakt, accu capaciteit 69% maar wat wel zorgelijk was, is dat de boordspanning die met draaiende motor rond de 13.2-13.6V zou moeten zijn bijna op 15V zat.. Dus accu met zekerheid aan het einde van zijn latijn. Daar moet een nieuwe in. morgenvroeg voor de zekerheid nog een keer meten wat hij doet.
Auto heeft Start/Stop maar ik kan geen 2de accu ontdekken. De Start Accu is een 70Ah EFB (dat is een speciale start-stop accu)
Nu heeft de auto een uur stil gestaan, en is de capaciteit teruggelopen naar 54%...
Ik heb geprobeerd de BMS te resetten maar bij mij gaat er nergens iets knipperen heb een V60 uit 2018.

Auto heeft Start/Stop maar ik kan geen 2de accu ontdekken. De Start Accu is een 70Ah EFB (dat is een speciale start-stop accu)
Nu heeft de auto een uur stil gestaan, en is de capaciteit teruggelopen naar 54%...
Ik heb geprobeerd de BMS te resetten maar bij mij gaat er nergens iets knipperen heb een V60 uit 2018.
V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00
BMS reset van bvolvo zelf.. Ga deze BMS reset hack nog even proberen
V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00
Even een update :
BMS Resetten lukt wel,
Dashbord op T2 gezet daarna sleutel erin, voeten van de pedalen, en de startknop lang indrukken, daarna licht aan, daarna 6x op de mistachterlichtknop drukken en 3x op de alarmlichten knop. Daarna knippert er een Accu icoon 3x boven de automaatbak op het dashbord.
De nieuwe Accu is onderweg, meer nieuws morgen.
BMS Resetten lukt wel,
Dashbord op T2 gezet daarna sleutel erin, voeten van de pedalen, en de startknop lang indrukken, daarna licht aan, daarna 6x op de mistachterlichtknop drukken en 3x op de alarmlichten knop. Daarna knippert er een Accu icoon 3x boven de automaatbak op het dashbord.
De nieuwe Accu is onderweg, meer nieuws morgen.
V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00
Laatste Update :
Nieuwe accu geplaatst, de accuspanning is nu 12,8V in stilstand. Auto verbruikt 0,07A in rust. Als de motor draait dan laad de accu met een ruime 12 Ampere de spanning loopt op tot 14,4 Volt wat een normale waarde is. Stroom gemeten met een Fluke Ampere tang over de pluskabel. Ja dit is een DC amperetang...
Ook BMS gereset, dat was een makkie nu ik weet hoe dat moet
over een week nog maar eens meten hoe het er voor staat. De accu die erin gegaan is, is een Bosch S4E08 EFB accu 70Ah 760A startstroom.
Nieuwe accu geplaatst, de accuspanning is nu 12,8V in stilstand. Auto verbruikt 0,07A in rust. Als de motor draait dan laad de accu met een ruime 12 Ampere de spanning loopt op tot 14,4 Volt wat een normale waarde is. Stroom gemeten met een Fluke Ampere tang over de pluskabel. Ja dit is een DC amperetang...


V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)